בבנק ישראל רגילים להחליף אלפי שטרות בשנה, שניזוקו, נקרעו או התבלו. אבל במקרה כזה הם עוד לא נתקלו - קשישה שגרמה בטעות לשריפת יותר מ-70 שטרות בשווי של כ-10,000 שקל לאחר, לא תאמינו, שחיממה אותם במיקרוגל. הסיבה: לחטא את השטרות מקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ר', גמלאית בת 74 מירושלים, מנהלת את כספי ועד הבית מזה שנים ובמסגרת תפקידה היא גובה כסף מדיירים. "השבוע אספתי את כל השטרות בסך אלפי שקלים", היא כתבה לבנק ישראל לפני כשנה וחצי, חודשיים אחרי פרוץ מגיפת הקורונה בישראל. "מחשש לקורונה נגעתי בשטרות עם כפפות ובתמימותי קיבלתי עצת חברה, הכנסתי אותם לקערת פלסטיק עם אקונומיקה וחיממתי אותם במיקרוגל כדי לחטא אותם. יצאתי מהמטבח ומיד חזרתי כשאני מריחה ריח שרוף והכסף נשרף".
2 צפייה בגלריה
שטרות שרופים מחימום במיקרו
שטרות שרופים מחימום במיקרו
אל תחממו במיקרו. השטרות השרופים
(צילום: בנק ישראל)
היא הוסיפה, כי "אני מרגישה אשמה גדולה בגלל שזה כסף שלא שייך לי. אני אזרחית נאמנה ומעולם לא גרמתי להשחתת כסף. אני מתכוונת לשים בקופת הוועד צ'ק מחשבוני בסכום הנ"ל, ולהחליף את השטרות הפגומים. זה גורם לי לתסכול ומקשה עליי עוד יותר להעביר את הימים הקשים האלה ספונה בבית, שלא לדבר על העניין הכלכלי. הכנסתי החודשית שהיא פנסיה לא גבוהה".
המקרה החריג הועבר לבדיקה במחלקת המטבע בבנק ישראל ולאחר שמומחי זיהוי השטרות בבנק קבעו כי השטרות מקוריים הוחלט לזכות את חשבונה של ר' בכל סכום הכסף שנשרף והם הופקדו בחשבון ועד הבית.
"אני את הלקח למדתי", אמרה ר' לאנשי הבנק. "אמשיך להיות בוועד הבית, אבל לא אחמם השטרות במיקרוגל או בכל צורה אחרת".
2 צפייה בגלריה
שטרות שרופים מחימום במיקרו
שטרות שרופים מחימום במיקרו
השטרות השרופים
(צילום: בנק ישראל)
לדברי מנהל אגף המזומנים במחלקת המטבע בבנק ישראל, אמיר ספרנוביץ', "הבנק מעניק שירות לציבור של החלפת שטרות או מטבעות שנפגמו אגב שימוש, וזאת באמצעות פנייה לבנק ישראל והצגת השטרות או המעות שנפגמו. השירות לציבור ניתן בקופת בנק ישראל בירושלים בכל סכום או באמצעות שליחת בקשה בדואר. חשוב לציין כי נגיף הקורונה אינו מועבר על ידי שטרות או מטבעות, ומיותר לציין כי שטרות הכסף בישראל מכילים חוטי ברזל העלולים להתלקח במיקרוגל".
לדברי נורית פלתר-איתן, ראש מחלקת התקשורת בבנק ישראל, "במסגרת השירות לקהילה, אנו מחליפים אלפי שטרות בשנה, שניזוקו, נקרעו, התבלו ועוד. אבל מקרה של הרתחת שטרות במיקרוגל עוד לא היה לנו, גם בבירור בקרב בנקים מקבילים בחו"ל, לא נתקלנו במקרה כזה ומצאנו לנכון ליידע את הציבור שלא יעלה על דעתו של מישהו נוסף לחמם שטרות במיקרוגל".
לדברי סמנכ"ל תפעול ברינקס ישראל, ארז פרפל, "מדי שנה ברינקס מעבירה לבנק ישראל מיליוני שטרות לא שמישים. צורת עבודה זו מבטיחה שלמשק מופצים שטרות באיכות גבוהה (שטרות ראויים) ושטרות הנמצאים בשוק נבחנים על בסיס קריטריונים קשיחים בכל פעם שמופקדים בבנק או במכשיר אוטומטי".