חייו של ריויצ'י איצ'ינוקאווה הפכו ממש לסרט. לפני כמעט שני עשורים הוא ייסד את חברת Heart Project, אותה הוא מגדיר כ"שירות נוכחות משלים", שכולל אספקה של ממלאי מקום ובני משפחה. כך, למשל, איצ'ינוקאווה שכר עשרות אנשים שישחקו עיתונאים ממש עם מצלמות ומכשירי הקלטה, שהתערבבו עם עיתונאים אמיתיים כדי למלא מסיבת עיתונאים שהייתה ריקה למדי. הוא בעצמו התחזה לחבר של אישה שהייתה צריכה לדון במסמכים משפטיים עם בן זוגה לשעבר, ואף הלך לבית חולים כבעל ממלא מקום לאישה שעברה טיפולי פוריות.
"אני משרת אנשים. אני מקווה שהם יהיו מאושרים", אמר איצ'ינוקאווה, גבר מבוגר שביקש מסוכנות הידיעות AP לא לצלם אותו כדי שזהותו לא תתפרסם.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

גם בינה מלאכותית לא תעצור את התופעה ביפן

"Rental Family" , דרמה מבית Searchlight Pictures בכיכובו של ברנדן פרייזר, תעורר עניין ביפן. הסרט, שעלה בבתי הקולנוע בארצות הברית ביום שישי, מתמקד בפיליפ, שחקן אמריקני שמגויס על ידי סוכנות "משפחה להשכרה" בטוקיו שזקוקה ל"גבר לבן". תפקידיו החוזרים נעים מלשחק במשחקי וידאו עם מתבודד ועד להתחזות לאבא נעדר של ילדה קטנה. לא עובר זמן רב עד שפיליפ מתחיל להיות מעורב רגשית במה שאמורים היו להיות קשרים שטחיים.
במציאות, עסקים נישתיים כאלה מדגישים עד כמה עמוק אנשים ביפן חווים בדידות או דואגים לשמירה על מראית עין. זרים עשויים להזדעזע מהרעיון של תשלום לשחקנים כדי להיות בני משפחה או חברים מזויפים. אבל מי שכן משתמש בשירותים האלה אומר שהוא מוצא אותם מנחמים ואפילו מרפאים.
הבמאית של הסרט, מיטסויו מיאזאקי, ששמה המקצועי הוא היקארי, נולדה ביפן אך ידעה מעט על הביזנס המוזר-מפתיע הזה. ברגע שלמדה עליו היא לא יכלה להפסיק לחשוב על איזה סיפור ייחודי זה יכול לעורר. אז היקארי התחילה לחקור ומצאה מאות חברות ביפן שמציעות משפחות להשכרה או שירותים דומים. "התחלתי להתעמק יותר בסוגיה הזאת וראיינתי חברות מהתחום על מה הם הצרכים של אנשים ביפן, וככה בניתי את התסריט", סיפרה היקארי.
3 צפייה בגלריה
ברנדן פרייזר
ברנדן פרייזר
ברנדן פרייזר
(צילום: רויטרס)
אפילו בתקופה שבה אנשים מחפשים חברה דרך בינה מלאכותית, היא חושבת שהשכרת אנשים למילוי חללים רגשיים תמיד תהיה מבוקשת. "אני לא חושבת שהמקצוע הזה ייעלם. בכנות, הוא כנראה רק יתרחב", אמרה.
בניסיון של איצ'ינוקאווה, רוב האנשים שמבקשים את השירות יש להם מעמד חברתי מסוים להגן עליו. לדוגמה, הוא ארגן אנשים עבור פילגש שרוצה להרשים את המעסיק שלה עם הרבה לקוחות. לפעמים איצ'ינוקאווה נוקט בצעדים נוספים כדי להבטיח שהכל יראה אמיתי. אם נדרש, הוא ידפיס כרטיסי ביקור מזויפים, שמוחלפים באופן שגרתי במפגשים יפניים.
חלק מהתפקידים קלים, כמו להיות אורח בחתונה שרק יושב ואוכל. אבל לעתים קרובות זו עבודה מלחיצה. אתה מאומן להימנע מלהשמיע שם או מידע שגויים. ייתכן שתצטרך להיות מוכן לדבר על זיכרונות ילדות שאין לך מושג עליהם. איצ'ינוקאווה נהג לשרבט שמות על ידו. הוא גם מעיין בהערות מראש. אם הוא ממש מסתבך, הוא מתנצל ואומר שהוא צריך ללכת לשירותים.

אסור לשחק את אותו תפקיד פעמיים

התשלום עבור השכרה משתנה. התפקידים הקלים יחסית יכולים להכניס 9,800 ין (63 דולר) לכמה שעות. עבור החלקים המורכבים יותר הלקוח משלם מ-20 אלף (130 דולר) ועד 30 אלף ין (190 דולר) לאדם.
הכלל של איצ'ינוקאווה הוא שאתה משחק תפקיד רק פעם אחת. "לעשות זאת יותר מפעם אחת זה להכין את עצמך לכישלון. ואני מעולם לא נכשל במשימה", הוסיף בגאווה. "אני לא מרגיש שאני משחק, אני באמת כועס אם זה מה שהמצב דורש ממני".
יפן מתמודדת זמן רב עם בדידות, שיעורי התאבדות גבוהים וסטיגמה סביב מחלות נפש. "אחרי רעידת האדמה והצונאמי ב-2011, המדינה בחנה כיצד האסונות משפיעים על בריאות הנפש", סיפרה מיווה יאסוי, פרופסור באוניברסיטת שיקגו שהמחקר שלה כולל השפעת התרבות על בריאות הנפש.
"יפנים מבודדים פיזית נוטים להרגיש זאת פנימית", אמרה צ'יקאקו אוזאווה-דה סילבה, מחברת הספר האנטומיה של הבדידות: התאבדות, קשר חברתי והחיפוש אחר משמעות יחסית ביפן העכשווית.
3 צפייה בגלריה
חינוך ביפן
חינוך ביפן
יפנים הפכו לאנשים מאוד מבודדים
(צילום: GettyImages)
"כשאנשים מרגישים שהם לא אהובים, שהם לא מתקבלים, שהם לא נשמעים. התחושה של 'לא אכפת לי' היא צורה של בדידות", הוסיפה אוזאווה-דה סילבה, שהיא גם פרופסור באוניברסיטת אמורי. זה יכול להוביל ל"היקיקומורי", מצב שבו אנשים נסוגים חברתית והופכים לסגורים במשך חודשים או אפילו שנים.
האופי הקולקטיביסטי של התרבות היפנית גם תורם להסתרת אתגרי בריאות הנפש. את הילדים מלמדים את העיקרון של "מינה נו טמה ני (למען כולם)", אמרה יאסוי. כמבוגרים, יש לחץ לשמור על הרמוניה ולוודא שהצרכים של אחרים - עבודה או משפחה - מתקיימים. "בתוך תרבויות אסיאתיות יש קונספט של אובדן פנים", ציינה יאסוי. "אם אתה מאבד את זה, יש לזה השלכות משמעותיות".
לדעתה של אוזאווה-דה סילבה, השכרת שחקנים לאינטימיות שטחית זה לשים "פלסטר" על בעיה עמוקה יותר. "אני לא נגד זה. אם אנשים יכולים לקנות זמן על ידי השכרת משפחה, תוך כדי חיפוש אחר פתרונות ארוכי טווח הרבה יותר טובים, אני חושבת שמשפחה להשכרה יכולה להיות דבר מאוד מאוד מועיל", ציינה.
בעוד שמישהו עם מחשבה מערבית עשוי למצוא שהשכרת שחקנים היא דבר מוזר, יפנים רבים מוצאים את זה מרגיע. רוב המשוב הכתוב שאיצ'ינוקאווה מקבל מבטא הקלה או הערכה. כך, למשל, אחד הלקוחות שהיה מרוצה משחקנית שסיפק, כתב לה: "תודה על היום. באמת התחברת אלינו כמו אמא אמיתית. החבר שלי המשיך לומר 'איזו אמא מעולה'". לקוח אחר הוסיף: "אנא העבר את הברכות שלי לאישה ששיחקה את תפקיד אשתי ותגיד לה שהיא הייתה אישה מעולה".