פערי מחיר בין שני מותגי מצות - כשלא ברור מה ההבדל ביניהם, משום שהמצות של שני המותגים מיוצרות באותו מפעל, על ידי אותו יצרן ושני המותגים הם מותגי מצות "רגילות". צרכנים גילו את ההבדל הזה כשנכנסו לסניף קארפור. אריזת ק"ג מצות ירושלים נמכרת בסניף ב-16.90 שקל וק"ג מצות ראשון ב-15.90 שקל. הם ניסו להבין מה ההבדל.
מהר מאוד הם גילו שמדובר במצות שמיוצרות באותו מפעל. ובכן, במפעל אחד יכולים להיות קווי ייצור שונים למצות שונות, אבל גם הרכיבים זהים. האם ייתכן שהרכיבים זהים אבל המצות שונות? ייתכן ששיטות האפייה שונות והערכים התזונתיים שונים. הם התבוננו בערכים התזונתיים וגילו שגם אלה לרוב זהים. יש אמנם שוני בכמות הסוכר בין המוצרים, כשבירושלים יש יותר סוכר, אך כל השאר זהה לרמת הנקודה העשרונית, כולל כמות הפחמימות, כך שהשוני בסוכר נראה זניח או אפילו טעות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מצות ירושלים ומצות ראשון
מצות ירושלים ומצות ראשון
מצות ירושלים ומצות ראשון
(צילום: מירב קריסטל)
פנינו אל היצרן שאמר לנו שהמותגים "נאפים בתנורים שונים ולכן יש לכל אחד את הניואנסים שלו. את המחיר קובעות הרשתות והתמחור השונה הוא שלהן, אני לא יודע מה השיקולים של מי שמוכר. אני מספק את הסחורה והם מחליטים מה הם עושים בתמחור".
בדקנו מה קורה ברשתות אחרות. מצות ירושלים 1 ק"ג נמכרות בשתי רשתות בלבד: רשתות קארפור ורשת חצי חינם. המוצר נמכר ב-14.9 שקל בחצי חינם, ב-15.90 שקל בשוק מהדרין וקרפור מרקט, וב-16.90 בקרפור סיטי ומגה בעיר ובחלק מסניפי קרפור מרקט.
לעומת זאת, המותג מצות ראשון נמכר ברשתות רבות. מחיריו נעים בין 11.90 שקל לק"ג (ברשת יש חסד), 13.90 שקל ביוחננוף, ויקטורי וחצי חינם, 14.90 שקל בשופרסל ומחסני השוק ו-15.90 שקל בקארפור ושופרסל שלי. המחיר הגבוה ביותר שלו הוא ב-yellow - שם עומד המחיר על 19.90 שקל. כלומר גם בחצי חינם המחיר של מצות ירושלים גבוה ממחיר מצות ראשון.
האם ייתכן שההבדל בין שיטות האפייה מביא להבדל מחיר של שקל לצרכן? ייתכן מאוד, אבל מתברר שלא ממש, כשמדובר באריזת 2.5 ק"ג. המותגים מצות ירושלים ומצות ראשון באריזת 2.5 ק"ג נמכרים ב-29.90 שקל בחצי חינם - מחיר זהה לשני המותגים. גם בקארפור ויינות ביתן שני המותגים נמכרים במחיר זהה: 34.90 שקל כשמדובר באריזת 2.5 ק"ג. מכאן נראה שהתמחור השונה לאריזת ק"ג הוא עניין שיווקי בלבד.