חברי הקיבוץ שאיבדו 11 חברים, שישה תאילנדים ואחד נחטף, אשר שוהים מהאז פרוץ המלחמה במלון בים המלח, החליטו לאחר דיון ובחינת חלופות כי יעברו להתגורר זמנית בקראווילות בישוב עומר ליד באר שבע, שיחסית קרוב לקיבוץ. התושבים העבירו מסר ברור: "רוצים לחזור לקיבוץ כיסופים ולהקימו מחדש".
את ההחלטה העבירה הנהלת הישוב למינהלת התקומה, שמסרה היום: "מספר שבועות לאחר המלחמה פנה ראש מועצת עומר, פיני בדש, למנהלת תקומה המובילה את העשייה למען תקומת יישובי חבל העוטף, ועדכן את ראשיה כי החליט לדחות את שיווקם של 36 המגרשים ביישוב שיועדו למכרז, על מנת שניתן יהיה לאכלס בהם את התושבים שפונו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קיבוץ כיסופים
קיבוץ כיסופים
ההרס בקיבוץ כיסופים
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
"במנהלת התקומה נרתמו ליוזמה והחלו לעבוד בשיתוף פעולה עם המועצה כדי למפות את הצרכים של התושבים המפונים שיגיעו לעומר. נציגי המנהלת סיכמו יחד עם נציגי קהילת כיסופים את מעברם הזמני של הקהילה ליישוב עומר עד לחזרתם לביתם".
ההחלטה התקבלה לאחר סיור בעומר של חלק ניכר מתושבי קיבוץ כיסופים עם פיני בדש ראש המועצה, במהלכה התקיימה הצבעה שבסופה הוחלט על מעבר לעומר. "אנחנו מוכנים, כיישוב חזק, לקלוט את חברי קיבוץ כיסופים", אמר ראש המועצה, בדש. בעומר יש כיום 36 מגרשים מפותחים. מתוך 106 משפחות כ-60 כבר ביקשו להגיע. "ככל הנראה כ-90 משפחות יגיעו", אמר בדש.
במסגרת ההחלטה, מנהלת התקומה תספק כ-80 יחידות דיור (קראווילות) לתושבי כיסופים בתוך עומר. המועצה המקומית עומר תקלוט את קהילת כיסופים לתוך מוסדות הציבור שלה, החוגים, הרפואה וכלל שירותי המועצה, וזאת על מנת לספק לקהילת הקיבוץ תחושת נוחות וקהילתיות מיטבית ככל האפשר.
כמו כן, מנהלת התקומה תממן את התשלומים השונים: ביטוחים, ארנונה, שירותי תקשורת וגז ואף תוספות שונות שיחולו על המועצה בהתאם לצרכי הקיבוץ הייחודיים ותספק מענק הצטיידות לכל משק בית שישולם במרוכז.
המנהלת ציינה כי גיבשה גם פתרון זמני לחברי הקהילות שבוחרים שלא להצטרף למגורים ביישובים הקולטים, ומלבד דמי כלכלה והצטיידות, ישולמו לכל משפחה דמי שכירות חודשיים.
"יש לציין כי מעבר זה הוא פתרון זמני לטווח הביניים עבור הקיבוץ. עד למעבר הזמני ליישוב עומר, ישארו תושבי כיסופים במלון בים המלח וימשיכו לקבל את המעטפת שניתנה עד כה", מסרו מהמנהלת. "שיתוף הפעולה הפורה בין מנהלת תקומה, מועצה מקומית עומר, מועצה אזורית אשכול, החטיבה להתיישבות וקיבוץ כיסופים, הוא שמאפשר את המענה המואץ לטובת פתרון הביניים".

מועמד לראשות המועצה: "עומר לא ערוכה לקלוט תושבים"

אחד המועמדים לראשות המועצה, יוסי כהן, הביע התנגדות למהלך ואף פרסם סרטון בנושא בפייסבוק ובו אמר: "מה שבטוח למדנו אחרי 7 באוקטובר הוא שאסור לנו לשתוק יותר. תשמעו סיפור, בימים האחרונים אנחנו לומדים שראש המועצה מקדם אירוח ארוך טווח של כלל תושבי כיסופים והקמת שכונת קרווילות. אירוח של שנתיים לפחות. מחווה מקסימה לכאורה.
"אבל רגע לפני שאנחנו רצים לפזר תרומות ולחבק את המפונים", הוסיף כהן, "אני אומר - עומר לא ערוכה לקלוט תושבים בתקופה הקרובה. המועצה לא יכולה להתנהג כלפי חוץ כנדבנית גדולה ובבית להתנהג אלינו כקבצנית בפתח. הרי עניי עירך קודמים. מועצה שלא מצליחה לקנות מיגוניות לבית הספר שלה, מאיפה תקנה מיגוניות לתושבים החדשים? בית הספר עם 850 תלמידים. איך נצליח לקלוט תלמידים נוספים בצורה מיטבית בלי לפגוע בילדים שלנו? בגני הילדים 40 ילדים בממוצע. איך נפתור את זה? הרווחה בעומר בקושי מצליחה לטפל בתושבים שלה. איך ניתן מעטפת לתושבי כיסופים? ובחייאת, איזה ביטחון נבטיח להם? איזה שירותים נוכל להציע להם? אנחנו מבינים טוב מאוד מה מרוויח מזה ראש המועצה, ולמה הוא מסתיר המיזם, גם את זה אנחנו מבינים. אבל היישוב לא מסוגל להתמודד עם זה.
"אדוני ראש המועצה, אין לך סמכות לקבל החלטות כל כך משמעותיות שיחייבו אותנו שנים קדימה. נכון, זה לא פוליטי לצאת נגד המהלך הזה. אבל אנחנו כבר לא חושבים פוליטית. אנחנו חושבים מה טוב לנו בפנים ולא איך אנחנו נראים כלפי חוץ".
חלק מתושבי עומר הביעו התנגדות להתבטאויות שלו בתגובות, ואף הודיעו כי לא יצביעו עבורו בבחירות.