הודעת טורקיה על ניתוק מוחלט של היחסים הכלכליים עם ישראל תגרום נזק כלכלי נוסף לשתי המדינות, אולם גורמים כלכליים מעריכים שיבוא ויצוא של חומרי גלם ומוצרים מסוימים מעטים יימשכו דרך מדינות שלישיות, בעיקר יוון, קפריסין וירדן.
יחסי המסחר עם טורקיה נותקו חלקית במאי 2024, ועל ניתוק רחב יותר הוכרז בנובמבר 2024. עם זאת, יחסי הכלכלה בין שתי המדינות עדיין לא נותקו כליל עד היום (ו'), שכן מוצרי אנרגיה שרוכשת ישראל המשיכו להגיע דרך טורקיה עד לאחרונה, וגם טיסות חברות ישראליות וזרות המשיכו לעבור בשטח האווירי של טורקיה, והן שמרו על קשר קבוע עם מגדלי הפיקוח במדינה, בעיקר בטיסות לגיאורגיה, למזרח הרחוק ולמדינות מזרח אירופה.
הודעתו של שר החוץ הטורקי הקאן פידאן היום על ניתוק מוחלט של היחסים כללה אמנם איסור על חברות ישראליות לטוס מעל טורקיה, אולם גורם כלכלי ציין שטורקיה אינה יכולה למנוע מחברות זרות להמשיך לטוס לישראל וממנה בתחום האווירי של טורקיה.
מאוחר יותר הערב התייחס לכך מקור דיפלומטי באומרו שכוונת שר החוץ פידאי הייתה לטיסות רשמיות מטעם ממשלת ישראל, וכן להובלה אווירית של נשק ותחמושת לישראל. לדברי המקור, ההצהרה אינה נוגעת למטוסי נוסעים ולטיסות מסחריות.
המסחר צומצם משמעותית - אבל מעולם לא נפסק
למרות ההצהרות החוזרות ונשנות על נתק מסחרי בין טורקיה לישראל והודעת שרי החוץ, התעשייה והאוצר בישראל על הטלת חרם מוחלט - נמשך סחר בהיקף לא מצומצם של יותר ממיליארד דולר עם טורקיה גם בשנה האחרונה, היקף שהוא כחמישית מהמסחר בשנים הקודמות.
חלק ניכר מהמסחר התנהל לאחרונה דרך ארצות שלישיות, ובין השאר יובאו מוצרי מזון מטורקיה לישראל דרך ירדן תוך עצימת עיניים של שלטונות טורקיה וישראל ובידיעת גורמי ממשל בכירים בירדן. גם היום, ההערכות בקרב גורמים ממשלתיים ובארגונים כלכליים בישראל היא שהמסחר דרך ארצות שלישיות לא יבוטל לחלוטין.
"אין בכלל ספק שהתרגילים יימשכו", אמר היום (שישי) גורם כלכלי בכיר אמר ל-ynet. "מוצרים של טורקיה יגיעו לכאן דרך מדינה שלישית, ומוצרים מיוון והבלקנים שעברו דרך טורקיה יגיעו לכאן ישירות. היבואנים מתורגלים כבר בכל השיטות והתרגילים".
יחד עם זאת, החרפת החרם הטורקי תגרום לייקור מסוים של מוצרים וחומרי גלם, בין השאר בתחום הבנייה, ומצב כזה ייקר מוצרים - ואולי גם את ענף הבנייה בישראל.
עוד יצוין כי לאחרונה נאסר גם על אוניות נושאות דגל ישראל או שמובילות ציוד צבאי לישראל לעגון בנמלי טורקיה, וכמו כן נאסר על אוניות סוחר טורקיות לעגון בנמלי הארץ. עם זאת, לאחרונה עגנה בישראל אונייה שהגיעה מטורקיה לישראל תחת דגל של מדינה אחרת.
"קשרי המסחר עם טורקיה עמדו בימים כתיקונם על 5 מיליארד דולר יבוא לישראל ו-1.6 מיליארד דולר יצוא", אמר היום נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן בתגובה להודעת שר החוץ הטורקי. "למורת רוחם של הסוחרים בשני הצדדים החליט ארדואן לחסום לחלוטין את קשר המסחר בין ישראל וטורקיה, ובשנה החולפת כבר נמצאו ערוצים ומקורות יבוא חלופיים. כולנו תקווה שבעתיד הנראה לעין יחזרו קשרי המסחר בין שני הצדדים למסלולם הטבעי".
משר הכלכלה הישראלי ניר ברקת נמסר בתגובה: “ארדואן שוב חושף את פרצופו האמיתי, כתומך האחים המוסלמים וארגוני הטרור. מדינת ישראל לא בונה על טורקיה כשותפה כלכלית כבר שנים. הכלכלה הישראלית חזקה ותמשיך לשגשג גם בלי טורקיה, שבוחרת לעמוד לצד החמאס וארגוני טרור, בצד הלא נכון של ההיסטוריה״.
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר מסר בתגובה: ״ההכרזה של טורקיה על ניתוק מוחלט של היחסים עם ישראל, ובפרט הפסקת קשרי המסחר, היא תזכורת חדה לכך שתלות כלכלית במדינות עוינות עלולה להפוך לנשק פוליטי. זה שנים שהתרענו על ההשתלטות השקטה של טורקיה על ענפי תעשייה חיוניים בישראל, דבר שפוגע בתעשייה המקומית ובחוסן הלאומי שלנו. הגיע הזמן שממשלת ישראל תתעורר ותפעל באופן נחוש לגיבוש תוכנית לאומית מתוקצבת לחיזוק התעשייה הישראלית, לתעדף תוצרת כחול-לבן בכל רכש ציבורי ולעזור ולחזק את היצואנים הישראליים".
מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל עמית יפרח מסר בתגובה: ״על מדינת ישראל לסמוך רק על עצמה, בעיקר בביטחון המזון וביצור מקומי אשר בלתי תלוי ביבוא. היום זה הטורקים, מחר תהיה זו מדינה אחרת שתחליט לעצור את היצוא לישראל. על מדינת ישראל לפעול לטווח הארוך ולפעול לחזק ולהגדיל את ייצור התוצרת המקומית, לטפח את החקלאים והחקלאות הישראלית להפחית את עלויות אמצעי הייצור ולבנות תוכנית אסטרטגית שמגדילה את הפריון".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו







