בשיתוף בנק הפועלים
מה שהתחיל כחשבון אינסטרגם מצליח לסטיילינג (עם 152K עוקבים) שאותו הובילה רומי ספקטור והפך למותג עם למעלה מ-30 אלף הזמנות בשנה - נמצא כעת לפני קפיצת מדרגה נוספת. רומי, מעצבת אופנה, ושון, מהנדס בהכשרתו, הם אח ואחות שהקימו מותג משגשג והם ממשיכים לחלום בגדול.
ל'דה רוקוקו' מאות אלפי עוקבות מכל הגילים והם מתמקדים באופנה על-זמנית ואיכותית. את הייצור הם עושים בחו"ל והלקוחות חשופות דרך הרשתות החברתיות לכל שלב בתהליך; העיצוב, הייצור, והמסע עד שהבגד מגיע למדפי החנות. גם מצד האונליין הפעילות שלהם חדשנית והם מקפידים לשלב טכנולוגיות יצירתיות כדי שחווית הקנייה וההיכרות עם כל לקוחה ולקוחה תהיה מיטבית. כרגע המכירות מחולקות ל-65% באונליין ו-35% בחנויות הפיזיות עם מחזור של 20 מיליון שקל.
שון ורומי ספקטור, היזמים מאחורי מותג האופנה 'דה רוקוקו' זכו בשבוע שעבר לביקור של שני מומחים פיננסיים במסגרת תחרות העסקים הקטנים 14 של ידיעות אחרונות ו-ynet בשיתוף בנק הפועלים, שיעזרו להם לצלוח את היעדים הבאים של העסק – כניסה לשווקים בחו"ל והתמודדות יעילה עם הצמיחה. המנטור הראשון שהגיע לחנות הדגל בנווה צדק בתל אביב לפגוש את השניים ולייעץ מתוך ניסיונו הוא רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו הודיס. בהמשך היום, הגיע אל החנות גם חגית ברק, מנהלת סניף הדר יוסף בבנק הפועלים.
בנוסף, כלל העסקים מקבלים לייוי אישי של מנטור מקרן שמש מקבוצת עוגן בחסות המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים.

לנהל נכון את הצמיחה

"אנחנו צומחים מאוד מהר", משתף שון ספקטור, "והשאלה שמעניינת אותנו היא איך אנחנו יכולים להתמודד עם עלייה בסקייל בצורה משמעותית ובמקביל, גם חדירה לחו"ל".
רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו הודיס, מייעץ: "כשאני מסתכל עליכם אני רואה שני יזמים צעירים שעשו עבודה מדהימה בלגבש מותג עם זהות מאוד ברורה והצעת ערך מאוד ברורה. דווקא פה אני חושב שטמון האתגר הכי גדול שאני רואה שאתם צריכים להתמודד איתו והוא מגיע מכיוון הצמיחה. וכאן השאלה היא: לאן הולכים? במצב שאתם נמצאים בו שיש לו מעט ביקוש, יש גם הרבה הזדמנויות. העבודה הראשונה שלכם של להחליט מה אסטרטגיית הצמיחה שלכם, ובעיקר למה אומרים לא".
1 צפייה בגלריה
דה רוקוקו
דה רוקוקו
האחים שון ורומי ספקטור והיזמים מאחורי "דה רוקוקו".
(צילום: מוטי קמחי)
רוטר מדגיש ואומר ש"הטעות הכי נפוצה שאנחנו רואים בשלב הזה, של יזמים שבנו עסק מצליח, זה שמתחילים להתפתות. חוסר הפוקוס בצמיחה יכול לעלות ביוקר. צריך לוודא שלפני שמגיעים לנקודה הזו בה כבר לא מצליחים לפגוש את הביקושים, שאתם נמצאים עם תשתיות ותוכנית קדימה שאותם ספקים שאתם עובדים איתם, הצוות שלכם, אתם, יכולים לנהל את זה ולענות על הביקושים".

השקיעו בהון האנושי

הצמיחה מביאה איתה שרשרת של אתגרים. "זה לא קל, קפיצה של עסק שפתאום זה הרבה סחורות, הרבה מלאי, שתי חנויות", מסבירה רומי. איך צולחים נכון את הצמיחה? המנטורים מסבירים.
רוטר: "אתם צריכים להבטיח שיש לכם צוות ניהולי שאתם יכולים להישען עליו בכל אחת מהפונקציות המרכזיות שלכם. צריך להבטיח שהתשתית המרכזית שלכם, שהיא ההון האנושי שלכם, מסוגל לתמוך בצמיחה ולתמוך בכם".
לגבי גידול ברכישת סחורה ממליצה חגית ברק, מנהלת סניף בנק הפועלים: "אתם מבצעים ייבוא אז צריך לדעת פחות או יותר כמה זמן מהרגע שאתם צריכים לשלם עד הרגע שאתם מקבלים את הכספים מהלקוחות. בדרך כלל זה מספר חודשים אני מניחה. הכסף הזה צריך להיות מוחזר לאט לאט עד שאותו המלאי נמכר".

צרו נאמנות למוצר

קהל הלקוחות המרכזי של המותג בנוי מלקוחות חוזרות, אך התרחבות וצמיחה בארץ ובחו"ל דורשת חשיבה מחדש על קהלי היעד. מלבד חשיפת הבגדים החדשים, בחשבון האינטסגרם של המותג אפשר למצוא גם כלים פרקטיים כמו איך לשלב נכון את הבגדים – מה שמעניק ללקוחות ערך מוסף מלבד השיווק הקלאסי.
רוטר: "אחד הדברים המאוד ברורים שאתם עושים זה פנייה ללקוחה מאוד ברורה, עם הצעת ערך מאוד ברורה. בעיני, יש חשיבות לשמור על הפוקוס. אחד האלמנטים הכי קריטיים זה המוצר. וזה משהו שאת, רומי, מובילה. החשיבות במוצר זה לדעת לענות בכל רגע מי הלקוחה שלך? מה ההשראות שאת מקבלת? ולהיות נאמנה לזה. כי גם פה, אני חושב שיש הרבה מאוד פיתויים לנסות ולהרחיב את ההיצע, שזה דבר שהוא לגיטימי אבל יחד עם זאת צריך לראות שלא מאבדים את העיקר ואת הפוקוס בנושא המוצר. הצמיחה אמנם מאוד מפתה, אבל את תצטרכי כל הזמן להיות עם היד על הדופק ולהבטיח את אותן איכויות גבוהות, מחירים תחרותיים ולמוצר שעונה על הטרנד".

ייצור מעבר לים

את רוב הבגדים המותג מייצר במפעלים בחו"ל ורומי ושון ביקשו לדעת איך ניתן לשפר את ההתנהלות הפיננסית בנושא.
"ראיתי את הנתונים הכספיים ויש כמה דברים מאוד בולטים", מסבירה היועצת הפיננסית חגית ברק, "הבולט ביותר הוא הנושא של גידור המטבע. את רוב הייצור שלכם אתם עושים בחו"ל, רוב החשיפה שלכם היא למטבע הדולר. בתקופה הזאת, לפחות לאחרונה, כולנו חשנו את זה, בתקופה של אי וודאות המטבעות נוטים לתנודתיות מאוד גבוהה. לכן חשוב לגדר. הגידור בעצם מקבע לכם את המחיר של הדולר לאותו טווח שהעסק זקוק לו".

התאמות פיננסיות לעסק

"בגלל שאנחנו נמצאים בצמיחה גדולה אנחנו נדרשים לקנות יותר סחורות וזה גורם למצב שבו תזרים המזומנים הופך מסובך יותר", אומר שון, "איך את ממליצה לעשות זאת באופן נכון?"
חגית: "כל עסק שנמצא בצמיחה חייב מפעם לפעם להגיע לבנקאי העסקי שלו, עם הנתונים הכספיים של העסק על מנת לעשות אדפטציות לחליפת האשראי מול הצרכים הפיננסיים של העסק. זה חשוב וקריטי במיוחד כשהעסק נמצא בצמיחה, ובצמיחה משמעותית מפעם לפעם. מאחר והעסק שלכם זקוק למימון של הון חוזר, וככה זה לא נופל על תזרים המזומנים של העסק, והעסק יכול להמשיך לצמוח בהתאם לתוואי שהעסק רואה ובהתאם למה שתזימו לעצמכם לשנה הקרובה לפחות".
בשיתוף בנק הפועלים