יש לנו ארץ יפה. כיף לטייל בה, להכיר פינות חמד ולכבוש עוד ועוד שבילים. עונת הסתיו המתקרבת וחגי תשרי הם מועדים נפלאים לטיולים. הטמפרטורות יורדות, הערבים קרירים, והשמיים מתכסים במגוון עופות נודדים. בשנים האחרונות הוקדשה מחשבה רבה להנגשת אלפי אתרים ומסלולים, והתאמתם למי שמתמודדים עם מוגבלויות שונות. בשל מגבלות הקורונה, חשוב לבדוק בשלב תכנון הטיול או הסיור את הזמינות ואפשרויות ההגעה לאתרים השונים. באינטרנט וברשתות החברתיות אפשר למצוא מידע רב על דרכי ההגעה, שעות פתיחה ומחירים. כל שנשאר זה לארוז את הנחוץ, ולצאת אל הטבע.

צפון: קירות מדברים בשתולה ומצפור בנייה

ארגון אשכולות, ארגון גג חינוכי ארצי לטיולים וסיורים, שפועל בזיקה למקורות ישראל ואהבת הארץ, מציע מסלולים שונים מונגשים.
סיור קירות מדברים בשתולה: מושב באזור הצפון סמוך לגבול ישראל לבנון. במאי 2018 הגיעו אומני גרפיטי בינלאומיים שציירו על החומה ציורים מרהיבים. מותאם לבעלי מוגבלויות.
תל דן: במעיין הגדול בצפון הוכשר במיוחד שביל גישה נוח ונגיש לילדים ומבוגרים עם מוגבלויות.
מצפור בנייה: במשגב עם נמצאת עמדת תצפית, שהוקמה לזכרו של רב סרן בניה ריין ז"ל, שנפל במלחמת לבנון השנייה. למצפור גישה נוחה וקלה עם רכב.
שמורת נחל עִיּוֹן (התנור): בשמורת הטבע יש שביל מונגש למתקשים בהליכה ולעגלות נכים.
שמורת החצבני: בשמורת הטבע נחל שניר (החצבני), אחד מהנחלים הארוכים בישראל., ניתן למצוא מסלול מקסים, מותאם לאנשים עם מוגבלויות.
כפר נהר הירדן: כפר נופש ייחודי, מותאם לילדים ובני נוער בני 9־18, שמתמודדים עם מחלות כרוניות ומסכנות חיים. הכפר מציע לילד ולמשפחתו נופש ובטוח מבחינה רפואית ללא תשלום.
"הו, כנרת שלי": "איגוד ערים כנרת" הוקם על ידי ממשלת ישראל כדי לעשות סדר בחופיה. כחלק מכך שוקמו, שודרגו ושודרגו חופים רבים. לדוגמה, חוף צמח המיתולוגי מציע גישה לנכים באזורי חניה במתחם צמח (בחוף עצמו אין חניה). במקום פינות ישיבה מונגשות, שירותים ומקלחות נגישים, וירידה נגישה לקו המים. גם חוף שקמים, חוף דוגה, חוף סוסיתא, חוף מפרץ אמון וחוף חוקוק מונגשים. מומלץ לבדוק טרם ההגעה את המידע, אבל בעיקרון מתחמים אלו ואחרים בכנרת כוללים חניות נכים מוסדרות, שירותים ומלתחות נגישות, פינות פיקניק נגישות במקום מוצל ושבילי גישה עד לקו המים. גם הכניסה היא ללא תשלום לרכבי נכים, הרשומים במאגר משרד התחבורה.
1 צפייה בגלריה
חוף דוגית בכינרת. נגישות מלאה
חוף דוגית בכינרת. נגישות מלאה
חוף דוגית בכינרת. נגישות מלאה
(צילום: איגוד ערים כינרת)


רמת הנדיב, זכרון יעקב: גנים מרהיבים בקרבת זכרון יעקב, בניחוח ומראה אירופי. בלב הגנים קבורים הברון רוטשילד ורעייתו עדה, ומסביב שבילי הליכה נעימים ומוצלים. מרכז המבקרים מונגש לנכים. קיימת ירידה נגישה מיוחדת לנכים למתחם הפיקניק, וגם השולחנות מונגשים.

מרכז: לקבל מוז"א בתל אביב

מוז"א: במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב תיפתח במהלך סוכות תערוכת צילום: "פוטומנטה", שבה יוצגו מאות צילומים ועבודות וידאו של 33 צלמים מ־16 מדינות בים התיכון. החניה בחניון המוזיאון היא ללא תשלום לבעלי תעודת נכה, כל ביתני המוזיאון ותצוגותיו מותאמים לאנשים עם צרכים מיוחדים, ולמתקשים בהליכה מוצעת קלנועית, בתיאום עם קופת המוזיאון.
הפלנטריום: מונגש לכבדי שמיעה, כבדי ראייה ונכים בכסאות גלגלים. המוזיאון מציע מערכת שמע מיוחדת, ובכל אירוע, באם אופיו מאפשר, ניתן לבקש בהודעה של 14 ימים מראש מתורגמן בשפת הסימנים. עבור אוכלוסיות כבדי ראייה ועיוורים מותקנים ברחבי המוזיאון משטחי התראה.

ירושלים: להרגיש את הבירה

כיכר ספרא: מרכז המבקרים של עיריית ירושלים עורך סיורים לאנשים עם צרכים מיוחדים בכיכר ספרא. לצורך הנגשת הסיור, יש מערכת שמע קולית ואביזרים טכניים נוספים. הסיור מותאם לאוכלוסיה מבוגרת ולאנשים עם לקויות שונות. יש לעדכן מראש בכתב אם יש צורך בהתאמה לאנשים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות פיזיות.
מוזיאון מגדל דוד: המבנה הארכיאולוגי המורכב מונגש לכסאות גלגלים.
מוזיאון ידידי ישראל: מרכז היסטורי חווייתי בנושא ציונות, המונגש לנכים ולאנשים עם מוגבלויות.
הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם: בגן, שמשתרע על פני 120 דונם, נמצא אוסף צמחים עצום. הכניסה לגן, מתחם החניות וכל המבנים מונגשים.