קשה לכם לפתוח את אריזת החטיף? החל מ-23 בינואר אריזות החטיפים המלוחים של שטראוס יהיו עם פתיחה נגישה לאנשים עם מוגבלויות. שטראוס תמכור אריזות בשני סוגי פתיחה, בצורת חריץ ובצורה מעוגלת, שניהם נגישים בזכות רכיב חיתוך חדש שנוסף למכונות שמשנה את צורת החיתוך של האריזה עבור פתיחתה. בדקנו והאריזה אכן קלה מאוד לפתיחה (למרות שהחומר ממנו היא עשויה לא נראה שונה מכל אריזה רגילה ולכאורה לא רגיש לקריעות). למשל, ניתן לפתוח את החטיפים עם יד אחת בלבד. צפו בסרטון בפתח הכתבה.
בשלב ראשון ייצאו לשוק באריזות אלה החטיפים דוריטוס, שוש ותפוצ'יפס. בקרוב יונגשו גם אריזות החטיפים המתוקים והסלטים ובהמשך: כל מוצרי שטראוס. בפפסיקו העולמית, שלה יש שותפות עם שטראוס, שוקלים ליישם את הפיתוח גם בארה"ב.
1 צפייה בגלריה
תפוצ'יפס לפתיחה ביד אחת
תפוצ'יפס לפתיחה ביד אחת
תפוצ'יפס נגיש לפתיחה ביד אחת
"אנחנו כבר כמה חודשים עורכים בדיקות קווי איכות". אומרת קרן ברקת מנהלת השיווק של חטיבת המלוחים ומנהלת הקיימות של החטיבה. "הפתיחה הקלה כבר מספר חודשים בשוק באחד ממוצרי דוריטוס, בלי כיתוב לגבי האריזה שמיידע את הציבור".
זה ייגרום להתייקרות של המוצרים? "לא הולך להיות שום שינוי במחיר לצרכן בגלל המהלך הזה. הוא לא עלה מיליונים, אבל יש לו עלויות. הוא דרש החלפת מכונות האריזה למשל. עשינו קבוצות מיקוד ומחקר, הכנו גלופות, הקדשנו לפרויקט הפיתוח זמן עבודה של אנשים וסיימנו את הפיתוח והייצור תוך שנה. זה ספרינט, אין פרויקטים כאלה.
"כשאנחנו מדברים על אוכל זה הדבר הכי בסיסי שיש, לכן אריזה נגישה זה לא רק משהו שנחמד שיש. כשהאריזה לא נגישה, המשמעות היא שלא כולם יכולים לאכול את המוצרים שלנו".
צרכנים תמיד תוהים מה עומד מאחורי מהלכים כאלה, אם הם ציניים למטרות יחסי ציבור, כי שטראוס זאת הרי חברה עסקית שרוצה להרוויח. "ברור שאנחנו גוף עסקי שרוצה להרוויח, אבל בסוף מאחורי גופים עסקיים עומדים אנשים והם רוצים להרגיש שמה שהם עושים משפיע לטובה. לכן אין מי שפניתי אליו בארגון שאמר לי: 'אני לא מתחבר לזה'. היה לי מאוד קל לשכנע אנשים שזה דבר נחוץ".
ורד רז מנהלת השותפויות העסקיות בג'וינט ישראל היא אחת מיוזמות המהלך. לפני כשנה פנו לשטראוס ממיזם "שווה פיתוח" של ג'וינס ישראל וציונות 2000 בבקשה להנגיש את האריזות של מוצרי המזון של החברה. מטרת המיזם היא לפנות לחברות וללמד אותן להנגיש שירותים ומוצרים לאוכלוסייה עם מוגבלות, מיליון וחצי איש בישראל.
"שלחנו לשטראוס סרטון של ילדה שלא מצליחה לפתוח שקית חטיף", מספרת רז. "והתוצאה היא שכעבור שנה: ילד או אדם עם מוגבלות יכול לפתוח את השקית לבד עכשיו. המעבר בין לעשות משהו בעצמך לבין לבקש שמישהו יעשה לך את המשימה מביא להגדלת העצמאות וזאת המטרה".