נציגות בעלי הדירות בפרויקט "השוק הסיטונאי" בתל אביב הגישו השבוע תביעה בסך 30 מיליון שקל כנגד חברת מגדלי לב תל אביב, אשר על פי התביעה יזמה את הפרויקט, לרבות מתחם המגורים, הקימה אותו, ושיווקה את הדירות לרוכשים, וכנגד חברת קניון העיר תל אביב, שיזמה את הקמתו של הקניון המצוי בפרויקט, קניון TLV. הטענה בתביעה היא לליקויים בפרויקט ובתכננו.
במסגרת התביעה נטען באמצעות עוה"ד גבי ספרן ולורי והבה ממשרד ספרן, שרף, יפה ושות' כי שלב א' של הפרויקט "היה אמור להיות אחד מהיוקרתיים ביותר בישראל, והוצג על ידי החברה כ'פרויקט של פעם ב-100 שנה', אך התגלה עד מהרה ככזה הכולל מפגע בטיחותי, המשקף סיכון של ממש לחיי הדיירים והמבקרים במתחם, וכפרויקט כושל הסובל מליקויי חשמל, הנדסה ובנייה חמורים, וכל זאת לצד הפרות חמורות של הסכמי המכר, כגון אי אספקת מועדוני דיירים בבניינים ואי אספקת 194 חניות אורחים בלב תל אביב", נטען.
2 צפייה בגלריה
מתחם מגדלי גינדי השוק הסיטונאי, תל אביב
מתחם מגדלי גינדי השוק הסיטונאי, תל אביב
מתחם השוק הסיטונאי, תל אביב
(צילום: אוראל כהן)
עוד טענו נציגי בעלי הדירות כי מדובר בכשלים "שחלקם מהווים סכנה ממשית לחיי אדם ולשלומם, שרק באורח נס לא גרמה עד כה לנפגעים בגוף. כך, לדוגמה , לפני כשנה פרצה שריפה בחדר החשמל שבאחד מבנייני המגורים, ואף שבאותה עת שהו בקניון ובמתחם המגורים מאות בני אדם אם לא יותר, מערכות הבקרה שהיו אמורות להתריע על השריפה כלל לא פעלו. הבדיקה שנערכה לאחר מכן חשפה כי אירוע השריפה אינו מקרי, והוא תוצאה ישירה של תכנון לקוי וביצוע לקוי של מערכות החשמל ומערכות ההתרעה בפרויקט כולו".
עוד נכתב כי "בשטחים המשותפים שבמתחם המגורים קיימים אין ספור ליקויים תכנוניים וביצועיים, כמו גם אי התאמות, כאשר ההיקף הכספי של הסכומים הנדרשים כדי לטפל בהם או לפצות עליהם הוא עצום ממדים, בסך של עשרות מיליוני שקל".
החברות הנתבעות מסרו בתגובה: "כתב התביעה שגיבשה נציגות הדיירים אינו אלא צעד נוסף במסע התביעות שלהם כנגד כלל הגורמים המעורבים בהקמת הפרויקט, מסע שכל תכליתו ניסיון התנערות של דיירי המתחם מהחובות החוזיות שהם לקחו על עצמם וחובות העתק שנצברו בשל הימנעות נציגות הדיירים מלשלמן במשך שנים. למען הסר ספק, הפרויקט נמסר לדיירים כבר לפני כ-5 שנים. המסירה נעשתה לאחר שהגורמים המוסמכים בדקו את כל המערכות וחתמו על טופס האכלוס כמתחייב, בודקים של חברת החשמל בדקו ואישרו את המערכות החשמליות. בודקים מוסמכים של מכון התקנים בדקו ואישרו את מערכות כיבוי האש וכך הלאה.
2 צפייה בגלריה
קניון TLV FASHION MALL בת"א
קניון TLV FASHION MALL בת"א
קניון TLV
(צילום: טל שחר)
"בניגוד מוחלט לעלול להשתמע מכתב התביעה המופרך, האחריות לתחזק את המערכות לאחר מועד המסירה מוטלת כולה על נציגות הדיירים. הדברים מעוגנים כמובן בחוזה כתוב, וכל ניסיונות ההטעיה המכוונים של נציגות הדיירים בעניינים אלו נדחים על הסף. ככל שנמצאו ליקויים (אשר היו מינוריים) הם תוקנו לאלתר למרות אחריות הדיירים לתפעול התחזוקה השוטפת.
"באשר לסיפורי הבלהות בדבר "שריפה מסכנת חיים", בתחילת שנת 2021 פנתה הנציגות לרשות כבאות והצלה בטענה כי במתחם ישנם ליקויים המהווים 'סכנת חיים'... נוכח הפניה נערך סיור חירום של נציג כבאות והצלה, החברות ונציגי הדיירים. במסגרת הסיור לא נמצאו ליקויים מסכני חיים כפי שנטען, אלא מספר הערות תחזוקה מינוריות, אשר, כאמור, היו אמורות להיות מטופלות במסגרת התחזוקה השוטפת ע"י... נציגות הדיירים.
"לנוכח התעקשות הנציגות להמשיך ולהוציא את דיבת החברות, לא נוכל להסתפק רק במענה לכתב התביעה המופרך, אלא נפעל למיצוי ההליך המתאים כנגד הנציגות ובעלי התפקידים בה על מנת שיחדלו מהפצת הכזבים והוצאת הדיבה".