האחים יוסי (56) ושלומי (54) אמיר, לשעבר בעלי רשת הסופרים פרשמרקט, הם בעלי הבית החדשים של שופרסל (העסקה עדיין כפופה לאישורים), רשת המרכולים הגדולה בישראל עם 15 מיליארד שקל מכירות בשנה. האחים ישלמו 1.5 מיליארד שקל עבור 24.9% ממניות שופרסל ויהפכו לבעלי המניות המרכזיים.
עד כה התנהלה הרשת ללא "בעל בית", ומניותיה היו מפוזרות אצל גופים מוסדיים - מנהלי קרנות קופות גמל וכו', והציבור. את הרשת הוביל היו"ר איציק אברכהן, לשעבר מנכ"ל שופרסל, והמנכ"ל הנוכחי, אורי וטרמן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
(צילום: מורג ביטן)
ספק אם צרכני הרשת שייכנסו היום לסניפיה ירגישו בשינוי או הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים של שופרסל, שהייתה יעד נחשק למשקיעים. "האחים גברו על מתחרים כמו קבוצת משקיעים אמריקניים וקבוצה המורכבת מצביקה ויליגר, בעל השליטה בחברת יבוא המזון ויליפוד, בשותפות עם חברת דלק ישראל, שנתנו הצעה גבוהה משל האחים, ובכל זאת המוסדיים בחרו למכור לאחים מתוך תקווה שישפרו את ביצועיה של הרשת, שאומנם היא הגדולה ביותר, אבל רווחיותה הייתה נמוכה משל המתחרים כמו רמי לוי ויוחננוף. מאז 2019, אז נמכרה הרשת על ידי בעליה הקודם, חברת דסקש, היא הציגה ביצוע חסר של 45% ביחס למדד ת"א 90.

הכל התחיל במכולת של סבא

אבל אם יש משהו שצריך לעניין את לקוחות שופרסל זה פחות האינטרס הכספי של בעלי המניות ויותר סיפור ההצלחה הכלכלי המופלא של האחים, שהתחילו כילדים בחנות המכולת של סבא שלהם ביישוב נשר, שאביהם, דוד עמר ז"ל, שימש כראש המועצה שלו, והגיעו כיום למעמד רכישת שהרשת הענקית, לפי שווי של 6 מיליארד שקל.
ההתחלה הצנועה הייתה לאחר הצבא, אז רכשו מינימרקט בקריית ביאליק. במשך השנים רכשו סופרים נוספים: פרשמרקט עם שני סניפים בגליל ים והרצליה, מחסני מזון, סופר דודו בשוק בפ"ת וב-2016 את מחסני להב עם 13 סניפים, וכך בנו את רשת פרשמרקט לא על מחירים זולים אלא התאמה לקהל היעד, חלקו בשכונות מבוססות שחיפש יותר את הנוחות ופחות את המחיר.
אומרים עליהם שהם גאוני קמעונאות, ריכוזיים מאוד, יודעים כל פרט ברשת, סוחרים מעולים וקשוחים. לצד העבודה 24/7 הם ביצעו השקעות יוצאות דופן גם בטיפוח יחסים עם ספקים, ראשי משק ופוליטיקאים שהתקבצו במוסד "ראש חודש" שייסדו, במסגרתו הוזמנו בתחילת כל חודש לחצר ביתו של שלומי ברמת השרון, ולאחר מכן בווילה המפוארת שרכש בסביון, מוזמנים במגוון אנושי מרתק, שנהנו מאוכל בשפע, ברכת רב, לפעמים הופעת אומן ובמיוחד מינגלינג. השיא היה באירוע באולם הגדול באיירפורט סיטי כשהאחים חגגו תרומה והכנסת ספרי תורה בנוכחות כ-1,000 איש מבכירי המשק, כולל שרים.
2 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
הקפיצה הבאה הייתה כאשר הנפיקו את פרשמרקט בבורסה לנ"ע בת"א ב-2019, לפי שווי של מיליארד שקלים. ואז, לפני שנתיים, מכרו את הרשת כולה לחברת הדלק פז במחיר עצום של 2.2 מיליארד שקלים, שמשמשים אותם בחלקם לרכישת שופרסל.
האם האחים רכשו את שופרסל רק בגלל שהתגעגעו לעסקי הקמעונאות? ממש לא בטוח. כאנשי עסקים מתוחכמים הם ראו הזדמנות ברשת, החל מעסקי הנדל"ן שלה, שלא מומשו עד היום ושווים כשלושה מיליארד שקלים, ועד עסקי הפיננסיים (הרווח מהשימוש בכרטיסי האשראי של הרשת, מועדון הלקוחות והלוואות ללקוחות).

"הנטייה היא לא לחזור ל'זירת הפשע'"

יניב פגוט, סמנכ"ל מסחר בבורסה בתל אביב, התייחס לעסקה: "זה בכלל לא מובן מאליו שבאים משקיעים שמכירים את שוק הקמעונאות מלפנים ומאחור ומוכנים לשלם פרמיה על מחיר השוק בתקופת מלחמה ואי ודאות בה מצוי המשק. אלו אנשים שעשו אקזיט. בד"כ הנטייה היא לא לחזור לאותה 'זירת פשע' ואותו שוק. המסקנה היא שיש להם אמונה בחוזקה של כלכלת ישראל ובתמחור הנמוך של המניה. מדד ת"א קמעונאות, שמרכז את כל הרשתות, ירד ב-2023 ב-11.7% לעומת מדד ת"א 25, שעלה ב-4%. כלומר, הקמעונאות רשמה תשואת חסר של כ-16% ב-2023 בהשוואה לשוק. ב-2024, כתוצאה ממאבק השליטה על שופרסל, תוך מספר שבועות מצומצם, מדד הקמעונאות תיקן ועלה ב-13%, בעוד השוק לא עלה, לכן ראוי לציין כי לציבור יש אפשרות להיחשף להשקעה ברשתות המזון דרך מדד הקמעונאות.
"לדעתי האחים אמיר בבואם לעסקה לא ראו רק את מחיר הטונה והיכולת לסדר מדפים טוב יותר, אלא ראו את השחיקה בתוצאות הרשת ואת היכולת, על ידי שיפור הרווחיות, להעלות את מחיר המניה שנסחרה בשיאה (אפריל 2022) ב-29 שקלים למניה, וכעת עם כל העליות האחרונות נסחרת ב-23 שקלים כי היתה על 'דיפרס' זמן ממושך כתוצאה מהאירועים המדכאים שעברו על המדינה. האחים זיהו את ההזדמנות להיכנס בנקודת חולשה למניה. הם רואים גם את ההזדמנות בנדל"ן של הרשת, הפעילות הפיננסית ועוד. בטווח הארוך התוצאות שיציגו ברשת יהיו מענה לוויכוח הנצחי האם חברה עם גרעין שליטה, ביצועיה טובים יותר מחברה ללא".