בשיתוף אתר "המקצוענים"
לנקות, להחליף את קולטי השמש או לבצע תיקון בדוד החשמל? אם המים בקושי מספיקים לכם למקלחת חמה אחת, הנה מה שכדאי לדעת על קולטי השמש ועל תרומתם לחימום המים ולשמירה על תקינות מערכת חימום המים שלכם.

איך יודעים מתי צריך לנקות את קולטי השמש?

באופן כללי, מדי שנתיים-שלוש מומלץ לבצע ניקוי של קולטי השמש כתחזוקה רגילה שלהם. בכך, מונעים מראש מצב של סתימות בצנרת הקולטים, הצטברות של אבנית בו וגרימת נזק לשאר הרכיבים של המערכת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סימני אזהרה שהגיע הזמן לבצע ניקוי קולטי שמש ממש בקרוב: אם גם בימים חמים יחסית אין לכם בכלל מים חמים בדוד ללא הפעלת דוד החשמל, או אם זרם המים חלש, ככל הנראה הגיע הזמן לבצע ניקוי קולטי שמש. זאת, בהנחה של כל יתר רכיבי הדוד תקינים.

כיצד מתבצע ניקוי קולטי השמש?

גם אם יש לכם גישה נוחה ובטוחה לגג, הרי שמעבר לניקוי החלק החיצוני של קולטי השמש עם סמרטוט, לא מומלץ לנסות לבצע ניקוי יסודי בתוך המערכת בעצמכם, ללא הסמכה.
ניקוי קולטי שמש אמור להתבצע רק על-ידי טכנאי דודי שמש. ניקוי מקצועי כולל ריקון המים שבצנרת, שטיפה פנימית שלהם, שטיפה חיצונית של הצינורות באמצעות מכשיר לחץ מים וקרצוך זכוכית של קולטי השמש מלכלוך ולשלשת יונים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך כדאי להתנהל מול טכנאי דודי השמש?

ראשית, בדקו מראש את המחיר. כדי לקבל הצעת מחיר מדויקת מסרו לו פרטים לגבי מורכבות העבודה. מה למשל? האם מדובר בגג שטוח או בגג רעפים, האם יש גישה נוחה לקולטי השמש ומתי הפעם האחרונה שבוצע תיקון או עבודת תחזוקה כלשהי בדוד או בקולטי השמש. השוו את המחירון הנהוג בשוק, ודאו שהמחיר סופי וכולל מע"מ ותמחרו מראש כל תוספת אפשרית.
אחת התוספות שסביר להניח שיוצעו לכם היא התקנה של מסנן אבנית. שימו לב, שמדובר בתוספת חשובה ומשמעותית, שכן אבנית היא הגורם הראשי לתקלות בדודי השמש ובקולטי השמש.
הצטברות של אבנית לאורך זמן גורמת לסתימות בצנרת, לבידוד של גוף החימום הגורם לחימום מים איטי המייקר את חשבון החשמל לשווא, נזילות מים וכן הלאה.
המקרה היחיד שבו אין צורך להתקין מסנן אבנית למערכת הדוד הוא אם יש לכם ממילא מסנן אבנית המחובר לשיבר (הברז הראשי של כניסת צנרת המים לבית שלכם).

כמה אמור לעלות ניקוי קולטי שמש?

המחיר הנהוג בשוק הוא בין 300 ל-350 שקל. מחיר זה אמור לכלול מע"מ ולהתייחס לשטיפה חיצונית ופנימית של קולטי השמש. תעריף זה הוא עבור קולטי שמש הממוקמים על גבי גג שטוח, עם גישה נוחה יחסית.
אם קולטי השמש ממוקמים על גג רעפים, וככל שהשיפוע של הגג גדול יותר, כך סביר להניח שהעבודה תתייקר. שימו לב, שלא מדובר בייקור של יותר מ-30 אחוז במחיר (כלומר 400-500 שקל), כך שאם גובים מכם מחיר כפול, אין לכך שום הצדקה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי יש צורך בהחלפת קולטי השמש?

אם עברו מעל 10 שנים מאז שהחלפתם את קולטי השמש, והם כבר חלודים וישנים, מוטב לא להשקיע בניקוי מקצועי שלהם, אלא להחליף את קולטי השמש. מה שיכול להאריך את חייהם הוא הקפדה על תחזוקה מדי שנתיים-שלוש.
תחזוקה זו, כאמור כוללת שטיפה חיצונית ופנימית שלהם והתקנת מסנן אבנית. אם הגעתם למצב שיש תקלות חוזרות בקולטי השמש, אשר לרוב מתבטאות בנזילות מים שמונעות מעבר מים חמים לדוד בשל הצטברות אבנית, מומלץ בהחלט להחליף אותם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

במקרה של החלפת קולטי שמש מה חשוב לבדוק לפני?

בחירת גודל קולטי השמש לנפח הדוד הקיים: התאמה של גודל הקולטים משפיע מאוד על תפקוד תקין של המערכת. למשל, לרוב דוד קטן עד בינוני, שהנפח שלו הוא 80-120 ליטר, לרוב יוכל להסתפק בקולט שמש אחד בעל הספק נמוך יחסית.
דוד גדול יותר, בנפח של 150-200 ליטר, יצריך שני קולטי שמש בינוניים או קולט אחד גדול בעל הספק משמעותי יותר.
שימו לב, שישנם מקרים שבהם קולטי שמש גדולים יחסית, יכולים לחייב שימוש בחבלי הרמה ומנוף, ובדקו מהן התוספות האפשריות לעבודה לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע. לפני שאתם מזמינים קולטים ובוחרים טכנאי דודים, הציצו במחירון הנהוג בתחום זה, והגיעו מוכנים ומעודכנים לשיחה הטלפונית.
ודאו שההתקנה כוללת פירוק של קולטי השמש הישנים ללא תוספת מחיר: אם בעל המקצוע דורש תשלום נוסף על פינוי הקולטים, דעו שזו לא תוספת מחיר לגיטימית, ולא נהוג לגבות אותה, שכן היא אמורה להיות כלולה במסגרת המחיר של התקנת קולטי השמש החדשים.
דרשו אחריות בכתב: נהוג לתת אחריות של 4-5 שנים על התקנת קולטי שמש, וחשוב שזה יצוין במפורש על גבי החשבונית. שימו לב, שהאחריות מתייחסת לשימוש סביר בקולטי השמש. אם נגרם להם נזק כלשהו בשל פגעי מזג האוויר או עבודות תחזוקה אחרות על-ידי בעלי מקצוע בגג שלכם, האחריות אמורה לכסות זאת.

כמה אמורה לעלות החלפה של קולטי שמש?

מחיר התקנת קולטי שמש משתנה לרוב בהתאם למיקום הקולטים ביחס לשמש, לגודל הדוד שלכם ולמספר הנפשות במשפחה. קולט שמש בודד יעלה 1,400-1,600 שקל, והוא יתאים לדוד קטן בנפח של 80 ליטר. קולט שמש בינוני יעלה 1,900-2,500 שקל, ולרוב יתאים לדוד בנפח של 120-150 ליטר. קולט שמש גדול (או מספר קולטים), יעלה 1,500 עד 3,000 שקל, ויתאים לדוד שמש ענק בנפח של 200 ליטר.
תוספות אפשריות למחיר: ייתכן שיגבו מכם תוספת של כ-30 אחוז במחיר, אם הקולטים ממוקמים על גבי גג רעפים עם שיפוע חד וכן אם יש צורך בשימוש במנוף (שלרוב עולה 300 שקל לכל שעת עבודה).