שישה ימים לפני החלטת הריבית של בנק ישראל, ויום לאחר פרסום נתוני הצמיחה השליליים השקל איבד היום (שלישי) כאחוז מערכו במסחר הרציף במטבע חוץ מול הדולר והאירו. שערו היציג של הדולר נקבע על 3.65 שקלים, והאירו על 3.94 שקלים, עלייה של 4-3 אגורות מאתמול.
השקל נחלש בין השאר בשל הערכות של חלק מהאנליסטים שהוועדה המוניטארית של בנק ישראל בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון תוריד את הריבית הבסיסית במשק ביום שני הקרוב ברבע אחוז ל-4.25% (ריבית פריים של 5.75%), אם כי רוב ההערכות לא צופות הורדת ריבית בשבוע הבא.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
כמו כן נתונים חלשים של המשק הישראלי, כולל הצמיחה הנמוכה שעליה דיווחה אתמול הלמ"ס, משפיעים על היחלשות השקל.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר היום כי "הדולר ירד בישראל אתמול בגלל העובדה שהיה עודף מוכרים על קונים ולא היו קונים גדולים בגלל הפעילות הכלכלית, ביום שבו לא היה מסחר במט"ח בארה"ב בשל חג. עם חזרת הפעילות לשגרה, לאחר סוף שבוע של חגים בארה"ב, הדולר מתחזק ב-1%, כאשר גם אל מול המטבעות המרכזיים רושם הדולר התחזקות.
"שוק המט"ח המקומי מושפע מאוד מפעולות נקודתיות בהיקפים גדולים, כאשר בימים האחרונים הגורם התורן שגרר לעודפי היצע היו היצואנים שדרשו שקלים ומכרו מט"ח. אולם, בהיעדר פעילות כלכלית ערה, נסיעות לחו"ל או צריכת דלקים, כל אלו נמצאים ברמות נמוכות. לכן עודפי ההיצע גררו לייסוף השקל.
"להערכתנו, פוטנציאל הייסוף נותר מוגבל והדולר עשוי להמשיך ולנוע בתחום שערים רחב. עיקר תשומת הלב תופנה בשבועות הקרובים להחלטות הריבית בסוף החודש בישראל ובסוף החודש הבא בארה"ב. להערכתנו, בשלב הנוכחי לא צפוי שינוי בריביות הבסיס".
המומחה למט"ח יוסי פרנק ביקר היום את בנק ישראל "שמעלים עין, כאשר כמה גורמים אינטרסנטים מחליטים להפיץ שבנק ישראל יפחית את הריבית בשבוע הבא ומתחילים להריץ את הדולר".
פרנק ציין כי פעילות עירנית בשעה חמש אתמול, ביום שבו לא היה מסחר בארה״ב, מצביע על תנועה לא שגרתית בשוק המט"ח, כאשר עוד סיבוב בוצע בשבע הבוקר - והדולר שאתמול בבוקר היה 3.60 פתח היום את המסחר מעל 3.64 שקל.
פורסם לראשונה: 12:36, 20.02.24