בארבעת החודשים האחרונים, מאז 7 באוקטובר ועד סוף ינואר הוציאו בצה"ל על מזון סכום עתק של מיליארד שקל - פי שניים מתקציב המזון של צה"ל לכל שנת 2022. כך עולה מנתונים של ראש מינהל רכש במשרד הביטחון, האחראי על הנושא. מאז פרוץ המלחמה וגיוס המילואים האכילו בצה"ל סדר גודל של פי שלושה חיילים מעיתות שגרה. בשלב זה עדיין לא ברור מה יהיה התקציב השנתי המלא של מזון והוא תלוי בסדר הכוחות בשלבי המלחמה הבאים. אולם, במשרד הביטחון טוענים כי הגידול בהוצאה נבע בין השאר מהגיוון ומהשיפור של סוגי המזון שהגיעו לחיילים בשטח.
התובנה בצה"ל מהמלחמה היא כי יש "לפנק" את הלוחמים ולשדרג את תנאי השירות בתחום המזון. לנוכח משך הלחימה הרציפה והממושכת נעשה שינוי בחלק מהמוצרים שמחולקים לחיילים, מקופסאות שימורים לסנדוויצ’ים משופרים, שווארמה, מנות מבושלות חמות ועוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לחימת צה"ל ברצועת עזה
לחימת צה"ל ברצועת עזה
לחימת צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בנסף מנה"ר (מנהל הרכש) החל לרכוש ולספק גם סיגריות לחיילי המילואים וחטיפי אנרגיה ללוחמים. אלון חורש, סגן ראש מנה"ר לרכש לוגיסטי אמר ל"ממון" ול-ynet: "התובנה ממשך הלחימה היא הצורך בשדרוג ובגיוון בתחום המזון. אנחנו כבר לא בימים שהקרביים אכלו מנות קרב ואמרו תודה. מדובר בדור ה-Y וה-Z והייתה חשיבה לפנק אותם".
אחד החידושים המפתיעים שנכנסו לתפריט מנות הקרב הוא הביף ג'רקי - רצועות בשר בקר מיובש (כשר) ששימשו בהיסטוריה כפתרון תזונה קדום לשבטים נוודים ומיובאים כעת לראשונה לצה"ל מארה"ב בכמויות אדירות. רצועות הבקר נועדו לגוון ולהיות מסופקים לצד הקבנוס, שקצת נמאס על החיילים.
חלק מהלוחמים גם נהנים מסנדוויצ’ים משופרים כשהלהיט החדש של המלחמה הוא סנדוויץ' שווארמה עם אריזת טחינה נלווית, או טוסט גבינה צהובה ארוז. כן נכנסו לשירות מארז בורקס עם ביצה וחמוצים וערכות של מנות חמות באריזה ששומרת על חום בתוספת ערכת חימום. מדובר בשקית כימית, מוצר חדש בצה"ל תחת המותג 'חיבוק חם' המאפשר שמירה על החום. בנוסף, נעשה מאמץ לחלק ללוחמים גם פירות וירקות ומעדני חלב.
2 צפייה בגלריה
החידושים במנות הקרב
החידושים במנות הקרב
החידושים במנות הקרב
חורש אמר ל-ynet: "ביצענו שדרוג משמעותי של המגוון, הפעלנו ספקים חדשים מעוטף עזה והמבורגרים או סנדוויצ’ים עם שווארמה מגיעים עד הקו הראשון. בנוסף, רכשנו חטיפי אנרגיה שנכנסים לפאוצ'ים. השדרוג התחייב משום שלוחמים חודשים ארוכים בשטח ויש צורך לשפר להם את תנאי השירות בתחום המזון. זה התרחב במהלך הלחימה".
כעת מגבשים במנה"ר בשיתוף פעולה עם צה"ל את פתרונות המזון לשלב הבא של הלחימה לטובת מענה שיסופק 24 שעות לכוחות שייכנסו לפעול בעזה וייצאו, כך שכוח שיסיים משימה וייצא גם באמצע הלילה יחכה לו מערך מזון מוכן. צה"ל מתכנן מתחמים שיכילו מקררים עם מוצרי מזון טריים וקפואים מוכנים לחימום - פיצות, מנות חמות וכו', ציוד למשקאות חמים ועוד.