האם המחיר צמוד למדד תשומות הבנייה – אחת מתופעות הלוואי של הקורונה היא עלייה משמעותית במדד תשומות הבנייה בשנה האחרונה. ברוב המקרים דירה חדשה שתרכשו נמצאת בבנייה או אפילו טרם החלה להיבנות. במקרה שכזה, אם המחיר צמוד למדד תשומות הבנייה, יש סיכוי לא רע שהמחיר שמוצג לכם לא יהיה המחיר הסופי. לכן יש לברר כבר בהתחלה ובדיוק מה זה אומר.
1 צפייה בגלריה
   שכונת נרקיסים בראשון לציון
   שכונת נרקיסים בראשון לציון
שכונת נרקיסים בראשון לציון
(צילום: עמי לאור)
מבט ממעוף הציפור על כל השכונה – איש המכירות מכיר את תוכנית בניין העיר (התב"ע), שכוללת השכונה החדשה. זה הזמן לשמוע ממנו מה עומד להיבנות ליד הבניין שבו אתם מתעניינים, גם מחר בבוקר וגם בעוד חמש שנים. איפה ימוקם הפארק, ומה התוכניות למבני ציבור או לפרויקטים אחרים. מעבר על התב"ע יכול לגלות, למשל, מה יהיה גובה הבניין שייבנה ליד מרפסת הדירה שבה אתם מתעניינים או מה יהיה המרחק המשוער. גם אם היום יש רק מגרשי חול וכמה קרוואנים המשמשים כמשרדי מכירות, זה לא יהיה המצב בעוד 5 או 10 שנים, והדמיה יפה שראיתם בעיתון או במשרד המכירות לא תמיד מספרת את כל הסיפור. את המידע שנמסר, תמיד ניתן ומומלץ לבדוק גם ברשות המקומית.
קנה מידה אמיתי בהדמיה – דירה שנרכשת על הנייר או בתהליך בנייה תוצג לכם בדרך כלל בצורה של הדמיה ותוכנית כללית על נייר שיווקי צבעוני. יש לקבל הסבר מפורט על השטחים השונים ולנסות על כמה שניתן להבין את הפרופורציה בין הציור למציאות. לדוגמה, על הנייר קל לצייר מערכת שלמה של שולחן, כיסאות, שמשייה וספות על מרפסת, אבל התמקדות בגודל האמיתי של המרפסת והשוואה לגודל הריהוט עשויות להעיד, שבקושי יהיה שם מקום לשולחן קטן.
להבין מה כולל המפרט – לפעמים מפרט הדירה העתידית כולל כל מיני דברים שנשמעים טוב על הנייר ברשימה הארוכה שהמשווק יציג לכם, אבל לא תמיד תדעו במדויק מה הם אומרים. לא להתבייש לשאול מה אומר כל סעיף, לקבל הסבר מדויק ואם אפשר, לקבל דוגמה או לפחות לינק של המוצר.
תשלומים נוספים – בבניינים החדשים והגבוהים אין יותר ועד בית, אלא חברת ניהול. אם פעם בבניין של 4 או 8 קומות שילמתם 150 או 200 שקל לוועד מדי חודש, במגדלים יש יותר מעליות ומערכות מורכבות שמצריכות תחזוקה ואחזקה שוטפות. נכון, יש גם יותר דיירים בבניין, אבל עלות דמי הניהל והתחזוקה יכולה להגיע למאות שקלים לחודש, וניתן לקבל הערכה או השערה על הסכום עוד לפני רכישת הדירה. הדבר נכון גם לגבי הארנונה. לעיתים מדובר בסכומים משמעותיים שיש לקחת בחשבון מהרגע הראשון.