"שווקי הכריסמס שהפעילות המדהימה שלהם היא בעיקר בלילה בוטלו למעשה השנה וזה עצוב. עד השעה 17:00 המסעדות, הברים, בתי הקפה, הכל פתוח. אבל משעה 17:00 הכל סגור ובהקשר של חג המולד, העיר מקושטת מאוד מאוד יפה אבל אחרי 17:00 – שקט ברחובות". כך סיפרה היום (ג') לאולפן ynet מאיה קיזל (48) המתגוררת באמסטרדם שבהולנד עם משפחתה על האווירה בעיר בימים אלה שלפני חג המולד.
את מעריכה שב-31 בדצמבר בערב תשבו בבית, בחיק המשפחה ולא יהיו בילויים אחרים? "מבאס נורא אבל יש מסיבות שאנשים עושים בבתים שלהם. אני מניחה שזה יהיה שונה השנה, לא הולך להיות כמו שאנחנו רגילים, לצערנו".
3 צפייה בגלריה
מאיה ומשפחתה
מאיה ומשפחתה
"מבאס נורא". מאיה קיזל ומשפחתה
(צילום: אלבום פרטי)
ולא רק בהולנד: ישראלים נוספים המתגוררים בערים אחרות באירופה תיארו גם הם מראות פחות שמחים מהרגיל משוקי חג המולד, מסורת מפוארת במדינות אירופה, שבוטלו או הצטמצמו השנה בשל מגפת הקורונה וההגבלות שהוטלו בעקבותיה.
כך למשל, ניסן שטראוכלר (42) המתגורר בקלן שבגרמניה. "יש מקומות שבהם אין שוק חג מולד וצריך להבין ששוק חג המולד זו גולת הכותרת של כריסמס. תיירים מכל העולם מגיעים לשווקי חג המולד בגרמניה והיום, אם אתה תושב גרמניה, אתה יכול להיכנס לשוק או לפחות לרוב אלה שעדיין קיימים רק אם אתה מחוסן או מחלים. זו לא האווירה השמחה שבדרך כלל יש. יש את האורות המוכרים אבל פחות תנועה".
3 צפייה בגלריה
ניסן
ניסן
"יש מקומות שבהם אין שוק חג מולד". ניסן שטראוכלר
(צילום: עצמי)
בגרמניה דובר על זה שיהיה אולי אפילו סגר כללי, או סגר ללא מחוסנים. אתם ערוכים לסגר אפשרי כזה? "המדינה כרגע נאבקת בשני מישורים: לתת את הבוסטר ולהגביל את הלא מחוסנים. אני חושב שכרגע מנסים ללכת יותר לכיוון ההגבלה של הלא מחוסנים כדי לא לייצר סגר כללי. יש שר בריאות חדש, יש ממשלה חדשה, מנסים לא להגיע לשם".
רנטה ביסמוט (42) מברצלונה דווקא מתארת מציאות פחות עגומה. "הספרדים נכון להיום לא נוקטים בשום אמצעים דרמטיים", היא אומרת. "כרגע אחוז ההדבקה הגבוה ביותר הוא בילדים מתחת לגיל 12 אז לכן הם באמת יוצאים במבצע חיסונים גם בשכבת הגילים הללו וגם לתת את הבוסטר, את המנה השלישית. שווקי חג המולד פתוחים, החיים מתנהלים די רגיל. הספרדים מאוד מקפידים על התו הירוק".
3 צפייה בגלריה
רנטה
רנטה
"ברצלונה היום היא לא ברצלונה שלפני הקורונה". רנטה ביסמוט
ועדיין זה לא יהיה אותו חג מולד, זו לא תהיה אותה שנה חדשה. יהיו פחות תיירים, פחות חגיגות. "כן, אין ספק שברצלונה היום היא לא ברצלונה שלפני הקורונה, מרגישים את זה".