פרשת החשד לשחיתות בהסתדרות, שמכונה "יד לוחצת יד", מסתעפת: חוקרי משטרת ישראל פשטו ‏הבוקר גם על משרדו של יו"ר ועד עובדי הרכבת ליאב אליהו, עצרו אותו והחרימו ציוד ומסמכים. על פי ‏החשד, אליהו הודיע ביום בהיר אחד על החלפת חברת ביטוח טיפולי השיניים לכ-4,600 עובדי הרכבת, ‏בלי שהדבר תואם עם משאבי האנוש של החברה, כמקובל. ‏
במכתב ששלח לעובדים בחודש מאי האחרון כתב יו"ר הוועד אליהו: ״ועד העובדים של רכבת ישראל מבקש ‏להודיעכם כי החל מ-01.09.2025, שירות סוכנות הביטוח של קבוצת קידמה מבוטלים, ובמקומם אנו ממנים את סוכנות הביטוח גבאי כסוכן הביטוח המורשה לטיפול בפוליסת ביטוח השיניים הקולקטיבית של עובדי רכבת ‏ישראל בע"מ". ‏
1 צפייה בגלריה
ליאב אליהו, יו"ר ועד עובדי הרכבת
ליאב אליהו, יו"ר ועד עובדי הרכבת
ליאב אליהו, יו"ר ועד עובדי הרכבת
(צילום: עמית שעל)
הודעה זו תפסה בתדהמה את הנהלת הרכבת, מאחר שלא נעשה בתיאום עם משאבי האנוש – והיא בלמה ‏מיד את המהלך. במכתב שנשלח למחרת לחברת הביטוח, בחתימת סמנכ״לית משאבי אנוש של הרכבת, ‏נכתב כך: ״ברצוני להבהיר שהמכתב שקיבלת אתמול מיו״ר ועד העובדים, מר ליאב אליהו, שנושאו ׳הודעה ‏על ביטול שירותי סוכנות ביטוח ומינוי סוכן אחר׳, לא נכתב על ידי הנהלת הרכבת ועל כן ראה אותו ‏כמבוטל״. ‏
אליהו לא ויתר במהרה, ובשיתוף ההסתדרות נכנס למאבק מול החלטת הנהלת הרכבת, מאבק שמתנהל ‏עדיין בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. לטענת יו״ר הוועד, ההחלטה להחליף חברת ביטוח נבעה ‏מחוסר שביעות רצון של חלק מהעובדים מהחברה הקיימת. בעקבות העימות שהתלקח בין ההנהלה לוועד, ‏ברכבת ביקשו להעביר את כל סוגיות הביטוחים לוועדת מכרזים, כפי שדורש החוק. הדיון הבא שנקבע ‏לתיק אמור להתקיים ב-17 בנובמבר, אך התפתחות הפרשה צפויה להשפיע על כל ההליך המשפטי. ‏
מעניין לעקוב אחרי הלחצים שהפעילה ההסתדרות לטובת סוכן הביטוח שנמצא בלב הפרשה. בפנייה לבית הדין האזורי לעבודה טענה ההסתדרות, באמצעות איגוד עובדי התחבורה, כי הנהלת רכבת ‏ישראל פעלה באופן חד-צדדי, בלתי סביר ובלתי מנומק כאשר מנעה מנציגות העובדים את הזכות לבחור ‏את סוכן הביטוח שמעניק לעובדי הרכבת ולבני משפחותיהם ביטוח שיניים. לטענת ההסתדרות, מדובר ‏בזכות הסכמית רבת שנים, המעוגנת בהסכמים קיבוציים ובפוליסת הביטוח המקורית שנחתמה ב-2008, ‏ונקבע בה במפורש כי סוכן הביטוח ימונה על ידי נציגות העובדים. לאורך השנים, כך נכתב, מילאה נציגות ‏העובדים תפקיד פעיל בניהול הפוליסה ובהבטחת השירות לעובדים. לאחרונה ביקשה הנציגות להחליף את הסוכן בשל חוסר שביעות רצון משירותיו ומצאה סוכנות ‏חלופית, אך ההנהלה בלמה את המהלך וביטלה את ההתקשרות. ההסתדרות טענה כי צעד זה מהווה הפרה של ‏ההסכמות הקיבוציות ופגיעה חמורה במעמד הנציגות, והיא אף ביקשה צו מניעה זמני שיאסור על הרכבת ‏לנקוט פעולות להמשך ההתקשרות או לחתום על הסכמים חדשים עד לדיון בבית הדין.‏
בתגובה לטענות ההסתדרות טענה רכבת ישראל, באמצעות באי כוחה, כי מדובר בבקשה חסרת בסיס ‏משפטי ועובדתי, שאינה נתמכת בראיות או בתצהיר מספק. לטענת הרכבת, להסתדרות אין כל התקשרות ‏חוזית עם סוכן הביטוח או עם חברת הביטוח, ולכן אין לה מעמד או זכות להתערב בהחלטות ההנהלה ‏בנושא זה. עוד נטען כי גם לו הייתה ההסתדרות מבקשת לעכב את חידוש הפרמיה השנתית או למנוע את ‏החלפת הסוכן, לא מדובר בעניין המצדיק מתן סעד ארעי, במיוחד כאשר ההנהלה פועלת לשם הבטחת ‏רצף ביטוחי לעובדים. הרכבת הדגישה כי אין כל התחייבות בינה לבין ההסתדרות לשמר התקשרות עם ‏סוכן מסוים או למנוע שינוי עתידי, וכי הבקשה מבוססת על הנחות וספקולציות בלבד. לאור זאת ביקשה ‏הרכבת מבית הדין לדחות את הבקשה, לקבוע מועד חדש לדיון שיהיה ענייני וממצה ולמנוע מתן צווים ‏זמניים או הטלת מגבלות על פעולותיה עד אז.‏
יו"ר אגף הסברה, דוברות ופרסום בהסתדרות, יניב לוי, התייחס לפני זמן קצר לפרסומים אודות פרשת "יד ‏לוחצת יד" ומסר: "אנו בטוחים בחפות אנשינו ומשתפים פעולה עם רשויות האכיפה. מטבע הדברים, אין ‏באפשרותנו להתייחס להליכים מתנהלים. פעילות ההסתדרות למען הציבור נמשכת כסדרה, לרבות כלל ‏שירותי הארגון ברחבי הארץ".‏