פרשת החשד לשחיתות בהסתדרות, שמכונה "יד לוחצת יד", מסתעפת: חוקרי משטרת ישראל פשטו הבוקר גם על משרדו של יו"ר ועד עובדי הרכבת ליאב אליהו, עצרו אותו והחרימו ציוד ומסמכים. על פי החשד, אליהו הודיע ביום בהיר אחד על החלפת חברת ביטוח טיפולי השיניים לכ-4,600 עובדי הרכבת, בלי שהדבר תואם עם משאבי האנוש של החברה, כמקובל.
במכתב ששלח לעובדים בחודש מאי האחרון כתב יו"ר הוועד אליהו: ״ועד העובדים של רכבת ישראל מבקש להודיעכם כי החל מ-01.09.2025, שירות סוכנות הביטוח של קבוצת קידמה מבוטלים, ובמקומם אנו ממנים את סוכנות הביטוח גבאי כסוכן הביטוח המורשה לטיפול בפוליסת ביטוח השיניים הקולקטיבית של עובדי רכבת ישראל בע"מ".
הודעה זו תפסה בתדהמה את הנהלת הרכבת, מאחר שלא נעשה בתיאום עם משאבי האנוש – והיא בלמה מיד את המהלך. במכתב שנשלח למחרת לחברת הביטוח, בחתימת סמנכ״לית משאבי אנוש של הרכבת, נכתב כך: ״ברצוני להבהיר שהמכתב שקיבלת אתמול מיו״ר ועד העובדים, מר ליאב אליהו, שנושאו ׳הודעה על ביטול שירותי סוכנות ביטוח ומינוי סוכן אחר׳, לא נכתב על ידי הנהלת הרכבת ועל כן ראה אותו כמבוטל״.
אליהו לא ויתר במהרה, ובשיתוף ההסתדרות נכנס למאבק מול החלטת הנהלת הרכבת, מאבק שמתנהל עדיין בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. לטענת יו״ר הוועד, ההחלטה להחליף חברת ביטוח נבעה מחוסר שביעות רצון של חלק מהעובדים מהחברה הקיימת. בעקבות העימות שהתלקח בין ההנהלה לוועד, ברכבת ביקשו להעביר את כל סוגיות הביטוחים לוועדת מכרזים, כפי שדורש החוק. הדיון הבא שנקבע לתיק אמור להתקיים ב-17 בנובמבר, אך התפתחות הפרשה צפויה להשפיע על כל ההליך המשפטי.
מעניין לעקוב אחרי הלחצים שהפעילה ההסתדרות לטובת סוכן הביטוח שנמצא בלב הפרשה. בפנייה לבית הדין האזורי לעבודה טענה ההסתדרות, באמצעות איגוד עובדי התחבורה, כי הנהלת רכבת ישראל פעלה באופן חד-צדדי, בלתי סביר ובלתי מנומק כאשר מנעה מנציגות העובדים את הזכות לבחור את סוכן הביטוח שמעניק לעובדי הרכבת ולבני משפחותיהם ביטוח שיניים. לטענת ההסתדרות, מדובר בזכות הסכמית רבת שנים, המעוגנת בהסכמים קיבוציים ובפוליסת הביטוח המקורית שנחתמה ב-2008, ונקבע בה במפורש כי סוכן הביטוח ימונה על ידי נציגות העובדים. לאורך השנים, כך נכתב, מילאה נציגות העובדים תפקיד פעיל בניהול הפוליסה ובהבטחת השירות לעובדים. לאחרונה ביקשה הנציגות להחליף את הסוכן בשל חוסר שביעות רצון משירותיו ומצאה סוכנות חלופית, אך ההנהלה בלמה את המהלך וביטלה את ההתקשרות. ההסתדרות טענה כי צעד זה מהווה הפרה של ההסכמות הקיבוציות ופגיעה חמורה במעמד הנציגות, והיא אף ביקשה צו מניעה זמני שיאסור על הרכבת לנקוט פעולות להמשך ההתקשרות או לחתום על הסכמים חדשים עד לדיון בבית הדין.
בתגובה לטענות ההסתדרות טענה רכבת ישראל, באמצעות באי כוחה, כי מדובר בבקשה חסרת בסיס משפטי ועובדתי, שאינה נתמכת בראיות או בתצהיר מספק. לטענת הרכבת, להסתדרות אין כל התקשרות חוזית עם סוכן הביטוח או עם חברת הביטוח, ולכן אין לה מעמד או זכות להתערב בהחלטות ההנהלה בנושא זה. עוד נטען כי גם לו הייתה ההסתדרות מבקשת לעכב את חידוש הפרמיה השנתית או למנוע את החלפת הסוכן, לא מדובר בעניין המצדיק מתן סעד ארעי, במיוחד כאשר ההנהלה פועלת לשם הבטחת רצף ביטוחי לעובדים. הרכבת הדגישה כי אין כל התחייבות בינה לבין ההסתדרות לשמר התקשרות עם סוכן מסוים או למנוע שינוי עתידי, וכי הבקשה מבוססת על הנחות וספקולציות בלבד. לאור זאת ביקשה הרכבת מבית הדין לדחות את הבקשה, לקבוע מועד חדש לדיון שיהיה ענייני וממצה ולמנוע מתן צווים זמניים או הטלת מגבלות על פעולותיה עד אז.
יו"ר אגף הסברה, דוברות ופרסום בהסתדרות, יניב לוי, התייחס לפני זמן קצר לפרסומים אודות פרשת "יד לוחצת יד" ומסר: "אנו בטוחים בחפות אנשינו ומשתפים פעולה עם רשויות האכיפה. מטבע הדברים, אין באפשרותנו להתייחס להליכים מתנהלים. פעילות ההסתדרות למען הציבור נמשכת כסדרה, לרבות כלל שירותי הארגון ברחבי הארץ".








