"בנייה מסוכנת ולא אחראית החלה מעל ראשם של התינוקות והילדים שלנו, והעירייה מעלימה עין לחלוטין. הילדים שלנו בסכנה ממשית, ההורים מראים לעירייה תמונות של אבנים שנופלות, פועלי בניין עובדים בניגוד להנחיות הבטיחות - והעירייה ממשיכה להתעלם ומוסיפה כי היא לא מאמינה לנו. אנחנו חוששים לחיי ילדנו ומרגישים שעד שילד לא יפגע הם לא יתעוררו". כך טוענת זוהר גל, אם לפעוט באשכול גני הילדים במתחם TLV בפרויקט השוק הסיטונאי בתל אביב, בעקבות עבודות שיפוץ המתקיימות במקום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
העבודות מעל גני הילדים
העבודות מעל גני הילדים
העבודות מעל גני הילדים
פרויקט "השוק הסיטונאי" בלב תל אביב הוא מתחם עירוב שימושים של מגורים, מסחר וחינוך בין הרחובות החשמונאים וקרליבך. הוא כולל 10 מגדלי מגורים, את קניון TLV פאשן מול היוקרתי וכן אשכול של 10 גני ילדים, שבהם לומדים תינוקות, פעוטות וילדים בגילאים 0-6. הפרויקט יצא לדרך אי שם ב-2010, כאשר קבוצה שכוללת את חברת גינדי השקעות ואת חברת הנדל"ן המניב ריבוע כחול נדל"ן שבשליטת חברת ריבוע כחול זכתה במכרז על הקרקע בשטח 55 דונם, שהוחזקה אז על ידי חברת תנובה ועיריית תל אביב-יפו. מתחם TLV מהווה את שלב א' של הפרויקט, והדיירים נהגו לכנות אותו "מתחם גינדי TLV". אולם ב-2019 רכשה ריבוע כחול נדל"ן את מלוא האחזקות במתחם, ומאז גינדי השקעות כבר לא בתמונה, ושמו נותר "מתחם TLV".
הפרויקט היה אמור להיות פורץ דרך בקרב פרויקטים של עירוב שימושים בישראל, אולם לאורך השנים התגלו בו ליקויים כאלה ואחרים. המקרה האחרון היה לפני כשנה, לאחר שבעלי דירות בפרויקט הגישו תביעה בסך 30 מיליון שקל נגד היזמיות - חברת מגדלי לב תל אביב, שהקימה את מתחם המגורים, וחברת קניון העיר תל אביב, שהקימה את הקניון (שתיהן חברות פרטיות בבעלות ריבוע כחול נדל"ן) - בטענה לליקויי בנייה בפרויקט ובתכנונו. בתום ההליך המשפטי, הוחלט, בין היתר, להסיר ציפוי טיח פגום שמצוי על 4 מתוך 10 המגדלים ולהחליף אותו, לאחר שסיכן את חיי התושבים. בעקבות זאת החלו עבודות שיפוץ להחלפת הטיח על ידי חברת הביצוע מנרב, אולם לטענת ההורים באשכול הגנים שמצוי בפרויקט - גם עבודות אלה מסכנות את חייהם.
רק שלשום ניצלו בנס ילדים בגן ילדים ברחובות, לאחר שפיגומים באתר בנייה סמוך נחתו בגן, וכעת מלינים ההורים מתל אביב בשיחה עם ynet על כך שפרויקט השיפוצים במתחם TLV אושר על ידי עיריית תל אביב - מבלי להתייחס להשלכות על גני הילדים הממוקמים בסמוך לאזור שבו נערכים השיפוצים. בחודש מרץ האחרון הנושא הובא לידי יו"ר הנהגת ההורים בתל אביב, שהתריע מפני הסכנות הטמונות בעבודות השיפוץ של המגדלים בסמוך לגנים. בהנהגת ההורים טוענים כי במפגש עם מינהל החינוך של העירייה, נודע לה לראשונה על הסכנות שבעבודות השיפוץ.
3 צפייה בגלריה
אבנים שנפלו מהפרויקט על השבילים של הולכי רגל מפונות הצידה
אבנים שנפלו מהפרויקט על השבילים של הולכי רגל מפונות הצידה
אבנים שנפלו מהפרויקט על השבילים של הולכי רגל מפונות הצידה

"הילדים מתמודדים עם פיגום שנופל או אבן מידרדרת"

מאבק ההורים החל, כאמור, לפני 3 חודשים, אז דרשו מהעירייה להעביר את הילדים למקום בטוח עד שיסתיימו עבודות השיפוץ של המגדלים. יותר מ-200 משפחות חתמו על עצומה שמבקשת להעביר 300 ילדים "הנמצאים בסכנה וסובלים מאבק ורעש של נפילת אבנים". לדברי ההורים, "בכל יום מתמודדים הילדים עם מחדלים כמו פיגום שנופל או אבנים גדולות שמידרדרות אל מעבר לשטח הסטרילי שבו מתבצעות העבודות".
בינתיים האבסורד חוגג: בעיריית תל אביב טוענים כי העירייה כלל לא נתנה את אישורה לביצוע העבודות מעל גני הילדים, ועד כה רק הנחתה את הקבלן לבצע את ההכנות והמיגונים לקראת העבודות - ובכל מקרה רק אחרי שעות פעילות הגנים והמעונות. אך לטענת ההורים, חברת הביצוע כבר החלה לבצע את העבודות הלכה למעשה - בזמן שהילדים בגן.
עוד טוענים ההורים כי העירייה מינתה פרויקטור שיהווה כתובת עבורם בנושא, אך בפועל היא "מצפה מההורים להתריע לה על כל מחדל". לגבי הבקשה להעביר את הילדים למקום בטוח, ההורים אומרים כי העירייה לא נקטה בצעד כזה. למעשה, לדברי לירון שמם, נציגת ההורים בפורום הגנים העירוני, העירייה סירבה להעביר את הילדים לגנים חלופיים. עוד היא מציינת כי בעוד שהעירייה טוענת כי ביצעה סקר בקרב ההורים לגבי מעבר למקום חלופי - סקר כזה לא התקיים מעולם.
בהנהגת ההורים טוענים כי "העירייה מודה שאין אישור לעבודות, אולם הן מתקיימות מדי יום, וזה רק מוכיח עד כמה היא מנותקת ממה שקורה בשטח. העירייה מעולם לא הציעה באופן רשמי מתחם חלופי להורים, ולכן לא יכולה לטעון שהורים סירבו לו. אנחנו מודעים לקושי למצוא 6 כיתות פנויות, ולכן מסכימים לפצל את האשכול - מה שיקל על העירייה למצוא נכסים פנויים באזורנו. אולם העירייה מסרבת לעשות זאת משיקולים שאינם ברורים לנו, אך מעידים שטובת הילדים אינה בראש מעייניה".
"העירייה מודה שאין אישור לעבודות, אולם הן מתקיימות מדי יום, וזה רק מוכיח עד כמה היא מנותקת ממה שקורה בשטח"
"אני בעיקר דואג ומוטרד", אומר ישראל גור, אב לשני ילדים שמתגוררים באזור. "יושבים בכירים בעירייה, מודים שדברים נעשו לא כמו שצריך, מתחייבים לתקן וכלום לא קורה. הסיכונים רק הולכים וגוברים ככל שעובר הזמן". לדבריו, "בכיר בעירייה אמר: 'זה חדש לנו שיש עבודות מעל מבנה בעירוב שימושים, אבל ננסה להשתפר בעתיד'. חיי ילדים בני שנה עד 6 הם לא קרקע לניסויים".
טופז, אם לתינוק במעון במתחם, מוסיפה: "קורה כאן מחדל בטיחותי, פועלים בונים ומשנעים ציוד מסוכן מעל ראשים של ילדים בעודם בגנים. העירייה מתנערת מאחריות. עד שלא יקרה אסון לא יתעוררו כאן. זו סכנת נפשות, אנחנו לא ישנים בלילה מרוב דאגה".
אוראל פיש, אם לילד באשכול הגנים, מוסיפה בראיון באולפן ynet כי "מטריד אותנו שאנחנו לא מקבלים תשובות, שאף אחד לא מגן על הילדים שלנו. ניתן לראות בתמונות שצירפנו וגם בסרטונים שבפועל כן יש עבודות מעל הגנים. אנחנו כל בוקר עוברים בדרך, רואים את עובדי הקבלן על גג הגן מניחים פיגומים. כרגע בזמן שאנחנו מדברים יש פיגום מעל הגן שהוא לא תקני. מצד אחד, העירייה אומרת שלא מתבצעות עבודות; אבל מצד שני, יש עבודות בפועל - אפשר לבוא ולראות. אנחנו לא ישנים בלילה. במיוחד כששמענו מה קרה אתמול ברחובות ולא מזמן ברמת גן. העירייה אומרת כשאתם רואים משהו לא בסדר תדווחו. אנחנו לא רוצים שיקרה משהו".
"אנחנו כל בוקר עוברים בדרך, רואים את עובדי הקבלן על גג הגן מניחים פיגומים. כרגע יש פיגום מעל הגן שהוא לא תקני"
בשיחה עם מתי רביבי, מהנדס המטה לבטיחות בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, הוא מבהיר כי "חל איסור לבצע עבודות מעל גני ילדים. יש על זה איסור בהוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך וגם בהוראות תקנות הבטיחות. כאשר רשות מקומית נותנת היתרי בנייה, יש התייחסות ספציפית לעבודה מעל שטחים ציבוריים, לא כל שכן גני ילדים, ואז יש הגדרה שלפיה אם יש אילוץ שמצריך הנפה מעל שטחים ציבוריים - זה מהלך מאוד מורכב. זה לא קורה בדרך אגב, זה בתיאום מראש ובשעות שבהן שהנוכחות היא מינימלית, אם בכלל".

עיריית ת"א: "לא נתנו אישור לביצוע העבודות"

מיזמית הפרויקט, חברת רבוע כחול נדל"ן, נמסר בתגובה: "החברה המבצעת, מנרב, לקחה אחריות מלאה על ביצוע התיקונים הנדרשים ומסרה לנו שכבר החלה בביצוע העבודות על פי מתווה שהתקבל על ידי נציגות הדיירים, ותוך הקפדה על בטיחות מירבית ובתיאום מלא עם עיריית תל אביב-יפו שמפעילה את הגנים".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "מדובר בעבודות בטיחות להסרת מסוכנות של טיח הנופל מקירות המגדלים ומסכן את הדיירים במתחם ואת עוברי האורח. העבודות מבוצעות על ידי חברת מנרב ובהתאם להחלטת בית המשפט. מאחר שמדובר במתחם מגורים שיש בו עירוב שימושים, כולל גני ילדים, כאשר בטיחות הילדים חשובה לעירייה, נפגשו נציגי העירייה עם התושבים ונערכה תוכנית מיוחדת, הכוללת דרישות להכנת תוכנית עבודה לגני הילדים והמעונות, ניהול סיכונים מעודכן, מינוי מפקח, הצבת שומר במקום, מינוי חברה חיצונית לבקרה וכן הוקם צוות עירוני לתכלול וליווי הנושא.
"התוכנית נמצאת בשלבי אישור. עד כה, העירייה לא נתנה את אישורה לביצוע העבודות מעל גני הילדים, עם זאת, ההכנות של הצבת המיגונים מעל הגנים החלו, והעירייה הנחתה את הקבלן לבצע את ההכנות והמיגונים רק אחרי שעות פעילות הגנים והמעונות. עוד יודגש כי במקביל, עצרנו את העבודות שבוצעו בסמוך לאזור הגנים והמעונות בשעות הפעילות. עם תחילת העבודות, העירייה תציב מהנדס קונסטרוקציה שיפקח על העבודות שיבוצעו בשעות פעילות הגנים.
"באשר להעברת הילדים לגנים חלופיים, לפני מספר חודשים הוצעה חלופה למעונות פשר (מעונות יום של העמותה לפיתוח שירותי רווחה וחינוך הפועלים במסגרת אשכול הגנים בפרויקט - א.ק), אולם מנהלת המעון ומנכ"לית עמותת פשר, שהשתתפו בסיור במבנה החלופי, הודיעו לעירייה כי על פי סקר שביצעו מרבית ההורים אינם מעוניינים לעבור לחלופה המוצעת. אין העירייה אחראית על האופן בו הנהלת פשר ערכה את הסקר. עתה חלופה זו אינה רלוונטית, מכיוון שבגנים אלו החלו שינויים פיזיים משמעותיים, תוך התאמת המבנה לשימושים אחרים.
"הצעה נוספת לאכלוס החל ב-1 בספטמבר הועברה לנציגות ההורים באשכול הגנים בפגישה רחבה שנערכה השבוע ונפסלה על ידי ההורים, על אף שהחלופה נמצאת במרחק סביר באותו אזור של אשכול הגנים הנוכחי. מעבר לכך, לצערנו אין באזור מבנה עירוני חליפי פנוי אשר מותאם לצרכי גני הילדים שיכול להכיל את אשכול הגנים/מעונות היום".
השתתפו בהכנת הכתבה: אלכסנדרה לוקש, ניר (שוקו) כהן