בשיתוף "המקצוענים"
אחת התקלות הנפוצות, המעצבנות והמיותרות ביותר במכונות כביסה היא שגרב קטנה גורמת לסתימה ומונעת את פעולת הסחיטה. דבר שבהחלט ניתן למנוע עם שימוש נכון.
אז אחרי שהאקדמיה ללשון אישרה שניתן להשתמש בגרביים גם בתור זכר וגם בתור נקבה, הגיע הזמן להתייחס לדבר שמטריד באמת: איך קורה שפריט כל-כך קטן, גורם לנזק כל-כך גדול, ולעתים משבית מכונה שעולה כמה אלפי שקלים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
נתחיל מהסוף: אם אתם לא רוצים לסבול מתקלה כזו, אל תתעצלו ותקפידו להפריד את הבגדים, ולהכניס את כל הפריטים הקטנים לתוך סל רשת.
כדי להקל על הפעולה, תוכלו להניח סל קטן, להכניס לתוכו רשת (ממש כפי שמכניסים שקית זבל אל פח אשפה), ולקראת הפעלת המכונה להוציא את הסל יחד עם הגרביים והתחתונים שבתוכו. זה לא משפיע על איכות הניקוי של הבגדים, ומונע נזק כספי מיותר. עלות סל רשת כזה, היא כמה שקלים בודדים, והוא נמכר במרבית חנויות כלי-הבית ורשתות הסטוק.
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

בכל שבוע עשרות קריאות שירות לתיקון תקלות שמקורן בגרב

"ב-17 השנים שאני טכנאי, לפחות אחת לשבוע אני מוציא גרב שנתקעה במכונת הכביסה וגרמה לתקלות מיותרות", אומר תומר בסון, טכנאי מכונות כביסה, באתר "המקצוענים".
"ברגע שגרב נכנסת במרווח שבין תוף הנירוסטה לבין גומיית האטם של דלת המכונה, היא יכולה לגרום ללא מעט תקלות. אבל זה לא רק גרב, אלא גם תחתונים של ילדים קטנים, תחתוני חוטיני, קרסוליות וכל פריט קטן אחר. לכן, כדאי להקפיד על ריקון הכיסים ועל הפרדת הפריטים הקטנים מהשאר".
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מה הנזק שיכול להיגרם?
"במקרה הטוב, הגרב תיתקע בין קפלי גומיית האיטום של המכונה מקדימה (שהם כמו כיס), ופשוט לא תתכבס, אלא רק תירטב", מסביר בסון. "מצב כזה, לא יגרום לתקלה במכונה, אך בהחלט יגרום לריחות לא נעימים ולהצטברות של עובש באזור זה".
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
ואולם, אם הגרב נכנס למרווח שבין התוף לגומייה, הוא יגרום לסתימה. בסון: "המכונה לא תוכל להיכנס לפעולת סחיטה, המים יישארו בתוך התוף כי הגרב יחסום את המיכל העגול שדרכו אמורים להתרוקן המים לכיוון המשאבה.
"ברגע שאין ניקוז, דלת מכונת הכביסה לא תיפתח. זאת, משום שהמכונה מתוכננת להיפתח רק כשהתוף מרוקן ממים. במצב כזה, אין ברירה אלא לרוקן את המים של המכונה דרך הפילטר ולחלץ את הגרב שמונעת ניקוז תקין".
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
כיצד קורה שגרב נכנסת במרווח שבין התוף לגומייה? בשל שימוש לא נכונה במכונה?
בסון: "לרוב, זה קורה בגלל שדוחסים יותר מדי כביסה למכונה, זה מפעיל לחץ וגורם לגרביים קטנות להיכנס למרווח הזה".

האם ניתן לפתור את התקלה עצמאית?

"הדרך לרוקן את המים מהמכונה היא באמצעות פתיחת הפילטר", מסביר בסון. "אם הוא מסתובב בקלות, ניתן לעשות זאת לבד. הבעיה היא שלא תמיד הוא מסתובב בקלות, בגלל שהגרב מונעת זאת. במקרה כזה, מומלץ להזמין טכנאי".
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)

כיצד טכנאי מקצועי אמור לפתור את התקלה?

בסון: "בשלב הראשון הטכנאי מנסה לנקז את המים מתוך המכונה באמצעות הפילטר. אם הפילטר לא נפתח בצורה קלה מקדימה, אין להפעיל עליו כוח. במקרה כזה, יש להגיע אל הגרב מתוך המכונה.
"כלומר, על הטכנאי לפתוח את הצינור שדרכו מתנקזים המים ממיכל התוף לכיוון המשאבה ולחלץ משם את הגרב. זה אמנם מצריך עבודה יותר מורכבת, אך מונע נזקים לרכיבים נוספים של המכונה".

כמה יעלה התיקון?

מוקד השירות של אתר "המקצוענים": "אם מדובר בתיקון פשוט יחסית, שכרוך בפתיחת הפילטר, ריקון המים והוצאת הגרב, מדובר בעלות של דמי ביקור טכנאי, כלומר 200-250".
"אם העבודה מורכבת יותר, בשל קושי לפתוח את הפילטר, מחיר התיקון יהיה כ-350 שקל. לרוב, מה שישפיע על המחיר הוא לא דגם המכונה, אלא המיקום שבו הגרב נמצאת ומורכבות הגישה אליה".
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מה הנזק שיכול להיגרם בהיעדר ידע וניסיון?
שבירת הפילטר: "פעמים רבות צרכנים מפעילים כוח רב על הפילטר עם פלאייר ושוברים אותו", מציין בסון. "ואז, זה מייקר את עלות התיקון כשמגיע הטכנאי, שכן צריך לשלם תוספת של כ-100 שקל גם עבור החלפת הפילטר השבור".
קרע של שרוול הגומי: "כשהגרב נתקעת במרווח שבין התוף לגומי, לעתים תוך כדי סיבוב היא גורמת לגומיית האטם ('שרוול הגומי' שסביב פתח המכונה) לצאת מהמקום", מפרט בסון.
"אם הגומייה השתחררה או נקרעה היא למעשה אינה אוטמת את התוף. זליגת מים אל תוך הרכיבים הפנימיים של המכונה (גוף חימום, למשל), יכולה לגרום לקצר חשמלי".
9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
כמה אמור לעלות תיקון מסוג זה?
"אם יש צורך רק בהחזרת הגומייה למקום, עלות התיקון היא 300-400 שקל", מציינים במוקד השירות.
"אם הגומייה כבר נקרעה, עלות החלפת שרוול גבוהה יותר והיא בטווח שבין 400 ל-500 שקל, בהתאם לדגם המכונה, כשמחיר זה כולל את השרוול עצמו. לכן, אם לא יודעים כיצד להחזיר את הגומייה למקום, מוטב להשאיר זאת לטכנאי, בכדי שהיא לא תיקרע ותגרום לייקור התיקון".
מתי לא משתלם להשקיע בהחלפת גומיית האטם?
בסון: "מכיוון שזהו תיקון לא זול במיוחד, לא שווה להשקיע בו כשמכונת הכביסה ישנה מדי, וכשיש בה עוד תקלות כמו תקלה בבולמים".

9 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
האם יש הבדל בין מכונה עם פתח קדמי לבין מכונה עם פתח עליון?
"לתוף של מכונה עם פתח עליון יש סגירה שונה, באמצעות שתי דלתות שנסגרות זו על גבי זו, כמו שתי דלתות של מקרר", מתאר בסון.
"אם הן לא משתלבות היטב, הן יכולות להיפתח במהלך העבודה. במצב כזה, אם דוחסים כביסה דרך הפתח העליון, לעתים גרב קטנה מונעת סגירה טובה של דלתות התוף. כשמפעילים את המכונה, כבר בסיבוב הראשון הדלתות נפתחות.
לדבריו, "ברגע שיש התנגדות לסיבוב התוף, הרצועות של התוף נקרעות. לכן, אם גרב נופלת בין הכנפיים, או מאחורי הכנפיים (בין התוף לדוד), היא גורמת לנזק. במקרה כזה, המכונה לא תנקז את המים, או שנבחין בנזילת מים סביב המכונה".
כמה תעלה החלפת רצועה?
מוקד השירות: "אם הרצועה רק השתחררה ממקומה, עלות התיקון היא בגובה דמי ביקור טכנאי (200-250 שקל). אם היא נקרעה, עלות ההחלפה שלה היא 250-350 שקל, כשמחיר זה כולל גם את הרצועה".