לאחר שבועות ארוכים של היחלשות אל מול הדולר והאירו, השקל התחזק בשבוע שעבר בשיעור משמעותי של כ-2-5%-3%, ובסוף המסחר בשישי בלילה הדולר נסחר סביב 3.58 שקלים והאירו סביב 3.848 שקלים, לאחר שרק לפני כשבוע נסחרו השניים על כ-3.75 שקלים ולמעלה מארבעה שקלים, בהתאמה. גם היום (שלישי) המגמה נמשכה: שער הדולר היציג נקבע על 3.558 שקלים, ירידה של 0.84% לעומת השער אתמול והאירו ירד ב-0.6% לשער יציג של 3.8407 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
התנודות החדות בשערי המטבעות מוסברות על ידי המומחים בכמה סיבות: עצבנות בשוק לקראת ההכרעה האם הרפורמה יורדת מהפרק או שהממשלה תמנה רק את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים מחרתיים, מה שצפוי לגרום להגדלת המחאה של מתנגדי המהפכה המשפטית ברחובות, פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב וציפייה לעוד העלאות ריבית של רבע אחוז כנראה בארה"ב מחרתיים ולמחרת גם באירופה, לצד פרסום מדד המחירים לצרכן ביום חמישי בישראל.
סיבה נוספות הן האפשרות הפחות סבירה שבנק ישראל מתערב במסחר במט"ח באמצעות גורמים בחו"ל, באופן לא גלוי. כל זאת לצד הצטיידות ישראלים במטבע זר לקראת טיולי החופש הגדול שיתחילו כבר בעוד ימים אחדים עם גמר הלימודים בבתי הספר התיכוניים.
לפי שעה ההערכות הן שהמסחר העצבני יימשך והטלטלה בשערי המטבע המכונה "מלחמת המטבעות" תימשך גם היא. יצוין שההמתנה לנתוני האינפלציה וההחלטות על הריבית בעולם ישפיעו גם על המסחר בבורסה השבוע.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר אתמול: "תשומת הלב תופנה השבוע להחלטות הריבית בארה"ב ובאירופה. בשוק חלוקות הדעות האם הבנק המרכזי האמריקני יעדיף להמתין לישיבה הבאה, בטרם יעלה את ריבית הדולר ב-0.25%, או יעדיף לפעול כבר כעת, במטרה למנוע לחצים אינפלציוניים בהמשך. העלאת ריבית הדולר, עשויה לגרור לחולשה בשוק המניות, מהלך שבעבר תרם לביקושי מט"ח בזירה המקומית. כאשר המוסדיים נדרשו להתאים את תיק ההגנות לשווי תיק ההשקעות. להערכתנו, היד הנעלמה שפועלת בשוק המט"ח במהלך השבוע האחרון, הביאה לייסוף השקל ב-5%, עשויה להמשיך ולפעול בטווח הקצר, במטרה למנוע פיחות מחדש אל מעל לרמת 3.7 שקלים".
פורסם לראשונה: 12:10, 13.06.23