בעלי זארה ישראל ג'ואי שוובל ארגן חוג בית בהשתתפות ח"כ איתמר בן גביר ובמגזר הערבי, ממנו באים רבים מקוני ומוכרי זארה, כועסים. האם שוובל ישלם מחיר על השיוך הפוליטי? כרגע מכירות המותג לא נפגעו ומותגים אחרים כמו מקדונלד'ס, שהזכיין שלו בישראל מזוהה פוליטית (עם השמאל), ספגו מחאות לא פעם בגלל זה, אך בסופו של דבר לא נפגעו. יחד עם זאת, האג'נדה של בן גביר עלולה להיות קצת פחות קלה לעיכול בקרב הבעלים הספרדים של החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בן גביר לצד חולצות זארה שרופות כמחאה
בן גביר לצד חולצות זארה שרופות כמחאה
בן גביר לצד חולצות זארה שרופות כמחאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שוובל הוא אחד מבעלי קבוצת גוטקס, זכיינית כל מותגי קבוצת זארה בישראל, שכוללת את זארה, זארה הום, ברשקה, פול אנד בר, סטרדיווריוס ומאסימו דוטי, ומחזיקה גם במותג גוטקס. בעולם העסקים טוענים שהוא נחשב לתומך של בנט. וכאמור הוא ארגן לכאורה אירוע ביתי לכבוד יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, אך לא ברור אם היה זה אירוע תמיכה או חוג בית במסגרתו המשתתפים אמורים לגבש דעה על המועמד לכאן או לכאן, ולא בהכרח תומכים בו.

שוובל ייאלץ להתנצל?

מה יקרה לזארה בישראל? כלום ככל הנראה, משום שגוטקס היא זכיינית מוצלחת של הקבוצה, שמצליחה למכור לישראלים ביוקר (לעומת מחירי זארה בחו"ל) ובכל זאת להיות מהמותגים הפופולריים ביותר בישראל, אם לא המותג הפופולרי מכולם באופנה.
יחד עם זאת, ייתכן ששוובל יצטרך לפרסם התנצלות או לכל הפחות להימנע מחשיפה דומה בעתיד. הוא אומנם אדם פרטי וזכותו לדעותיו ולנטיותיו הפוליטיות, אך ייתכן שבחברה העולמית לא ישושו לכך שהקישור הפוליטי שלו עם בן גביר יגרום נזק למכירות.
לא מן הנמנע שהדבר כבר הגיע או יגיע למטה חברת האם של זארה - אינדיטקס שבבעלות אמנסיו אורטגה הספרדי - מהאנשים העשירים בעולם. בתו מרתה מונתה לאחרונה ליו"ר הקבוצה במקום פבלו איסלה.
אינדיטקס לא מזוהה פוליטית, אך היא כן סגרה במרץ את 502 החנויות שלה ברוסיה (מתוכן 86 חנויות זארה) בעקבות הלחימה באוקראינה. זה השוק השני הכי גדול של החברה אחרי ספרד, עם 8% מההכנסות הבינלאומיות והיא העסיקה של יותר מ-9,000 עובדים, ולמרות זאת לא מדובר בהפסד השקעה גדול שכן היא פעלה שם בזכיינות. היא גם השהתה את פעילות האונליין שלה במדינה.
לאחרונה פורסם כי פעילות רוב הרשתות של אינדיטקס ברוסיה תחוסל למעט זארה, שכנראה תמשיך לפעול במדינה תחת שם אחר.

מחרם ועד שריפת בגדים: לקוחות מגיבים

בינתיים, איש לא התנצל או סיפק הסבר ראוי לצרכני זארה בחברה הערבית בישראל. חלקם החליטו בתגובה לשרוף בגדים שקנו מהרשת. אחרים החליטו לא לקנות יותר בזארה ישראל, אלא להזמין מזארה טורקיה.
2 צפייה בגלריה
ערבים שורפים חולצות של זארה כמחאה נגד הרשת בתמיכתה באיתמר בן גביר
ערבים שורפים חולצות של זארה כמחאה נגד הרשת בתמיכתה באיתמר בן גביר
ערבים שורפים חולצות של זארה כמחאה נגד הרשת בתמיכתה באיתמר בן גביר
שתי קונות הבוקר בקניון רמת אביב אמרו ל-ynet שלא יקנו בשם חנות זארה יותר לא בישראל ולא בעולם, כי דבק במותג רבב, "למה שנוציא שם כסף?".
קונה אדוק בזארה אמר: "זארה ומנגו הן שתי החנויות היחידות שאני קונה בהן. אתמול הייתי בקניון איילון ונכנסתי רק למנגו. לא יכולתי להיכנס לזארה הרגשתי צביטה בלב.
"אני יודע שבן גביר אומר שהוא לא נגדי, לא נגד ערבים, אבל לתחושתי זה לא נכון מכל דבריו ופועלו בעבר. ואם זכיין זארה תומך בו - כשיש ברשת זארה כל כך הרבה עובדים וקונים ערבים - קשה לי לקנות שם ואני אומר את זה בכאב ועוד חושב רבות על הנושא".