מאות אלפי תלמידים יצאו בקרוב לחופש הגדול ויעבדו במהלכו, חלקם בפעם הראשונה. מה חשוב שבני הנוער יידעו לפני שהם יוצאים לעבוד ולמה צריך המעסיק לשים לב על מנת לצלוח את התעסוקה בחופש הגדול בשלום?
בעזרתם של עו"ד ירון קרמר, שותף בנ. פינברג ושות', עו"ד עמית גרוס, שותף מייסד במשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', ועו"ד ערן שוהם, שותף במשרד רובין-שמואלביץ', הכנו לכם מדריך לעבודת בני נוער בחופש הגדול.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
באיזה גיל מותר להתחיל לעבוד? בתיקון לחוק עבודת בני נוער משנת 2010 נקבע שמי שמלאו לו 15 שנים יכול לעבוד לאחר שעות הלימודים. בחופשת הקיץ מותר להעסיק גם נער בן 14 בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו.
מה השכר לעבודה של בני נוער? קודם כל, חשוב לציין כי כל תקופת ההעסקה של נוער מזכה בשכר, לרבות התלמדות, "חפיפה", "הרצה", התנסות ו"השתלבות".
מי שטרם מלאו לו 16 שנים ישתכר לכל הפחות 70% משכר המינימום (21.45 שקל לשעה; 3,710 שקל לחודש במשרה מלאה).
למי שמלאו לו 16 שנים וטרם מלאו לו 17 שנים - לכל הפחות 75% משכר המינימום (22.98 שקל לשעה; 3,975 שקל לחודש במשרה מלאה).
לגבי מי שמלאו לו 17 שנים - לכל הפחות 83% משכר המינימום (25.43 שקל לשעה; 4,399 שקל לחודש במשרה מלאה).
בנוסף יש לציין כי מותר לנכות מהשכר את הניכויים הנדרשים בחוק: אין ניכויים לביטוח לאומי ומס בריאות (רק חלק המעסיק משולם) וחובת ביטוח פנסיוני. מס הכנסה - ישולם. בנוסף, אין להטיל קנסות ועונשים על בני נוער.
אם אין הסעה מטעם המעסיק, הוצאות נסיעה ישולמו כמו ליתר העובדים.
עו"ד ירון קרמרעו"ד ירון קרמרצילום: שחף הבר
אם בני הנוער עובדים כמלצרים, האם חוקי לשלם את שכרם רק מ"טיפים"? התשובה לכך היא כן. על-פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, מעסיק יכול לשלם את שכר העבודה של עובדיו באמצעות טיפים, ובלבד שהטיפ לא יפחת משכר המינימום. אין הבחנה בין נוער לעובד בגיר לעניין זה, ולפיכך ניתן לשלם את שכר בני הנוער מהטיפים.
כמה שעות עבודה מותר להעסיק בני נוער? נערים בגיל 14 עד 15 ניתן להעסיק לכל היותר 8 שעות ביום ועד 40 שעות בשבוע. בגיל 16 ומעלה ניתן להעסיק עד 9 שעות ביום, במקומות עבודה בהם נהוג יום עבודה ארוך מ-8 שעות עבודה, ועד 40 שעות בשבוע. ביום שישי ובערב חג אסור להעסיק בני נוער מעל 7 שעות עבודה.
בחופשת הקיץ מותר להעסיק מי שמלאו לו 16 שנים עד שעה 24:00, ובלבד שלאחר השעה 23:00 ידאג המעסיק להחזיר הביתה.
כאשר אין חופשה רשמית מהלימודים, אסור להעסיק נוער בלילה ללא היתר: בני 16 - בין 22:00 עד 06:00, צעירים מ-16 שנים - בין השעות 20:00 עד 08:00.
ומה לגבי הפסקות? ביום עבודה בן 6 שעות ויותר תינתן הפסקה (זמן חופשי) בת 45 דקות, מתוכן לפחות 30 דקות רצופות.
אילו עבודות אסור להטיל על בני נוער? עבודות המפורטות בתקנות עבודת נוער כאסורות ומוגבלות, כמו למשל: העברת חפצים כבדים, עבודה תת קרקעית, התקנה חפירה או בנייה של באר, מנהרה, ביוב או תיקונם, ריתוך, ייצור ועיבוד חומרי נפץ ועוד.
כמו כן, בטרם מלאו 15 אין להעסיק בהופעות אומנותיות, צילומים לפרסומות ועוד, ללא היתר ממשרד הכלכלה (המתחשב גם בתכנים).
אילו מסמכים ואישורים חובה להציג בתחילת העבודה? המעסיק יבקש אישור רפואי להעסקה מרופא המשפחה, שיישמר בצמוד לתעודת מזהה עד שנה לאחר סיום ההעסקה. על פי החוק, מותר להעסיק בני נוער רק אם רופא משפחה מאשר את העסקתם, אחרי שנערכה להם בדיקה רפואית כללית. יש לשים לב לכך שזוהי חובת המעסיק להפנות את בני הנוער לביצוע הבדיקה ולהמציא אישור מרופא שהם בריאים וכשרים לעבודה.
היתר מיוחד ממשרד הכלכלה, כאמור, מאפשר העסקת נוער מתחת לגיל 15 בתחומי הבידור והפרסום.
למי בני הנוער יכולים להתלונן אם מלינים את שכרם? בני נוער שזכויותיהם נפגעו על ידי המעסיק, יכולים לפנות למשרד הכלכלה או לגופים ועמותות שונים שייצגו אותם אל מול המעסיק.
מה הסנקציות הצפויות למעסיק שמפר את ההוראות? העסקת נוער בניגוד לחוק ולכללים האמורים עלולה להוות עבירה פלילית שדינה קנס בגובה עד עשרות אלפי שקלים לכל הפרה או מאסר.