בשיתוף אתר "המקצוענים"
התעלמות מהצטברות אבנית, יכולה לעלות לכם ביוקר. מעבר לכך שהמים יהיו קשים יותר בזמן הרחצה, הרי שאתם גם מסתכנים בנזקים גדולים יותר.

סכנות האבנית שמצטברת בתוך מיכל הדוד

מה למשל? אבנית שמצטברת על גוף החימום יכולה לגרום לקצרים במערכת החשמל, לנזילות מים ולסתימות שיכולות לגרום לפיצוץ של הדוד, לפיצוץ צנרת קולטי השמש או צנרת המים החמים שמגיעים מהדוד לברזים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד נוצרת אבנית בתוך הדוד?

המים בישראל מלאים באבנית מהסיבה שרבים מהמים מגיעים מבארות טבעיות הממוקמות בקרקעית האדמה.
בדרכם אל הצנרת הביתי שלו, הם מובילים גם מינרלים ומחצבים (אבן גיר, למשל).
בעת חימום המים, גרגרי האבנים מתעבים ונדבקים לגופי החימום של המכשירים השונים בבית. ביניהם: דודי שמש, מכונות כביסה קומקום חשמלי.
כשמדובר במכשירים חשמליים כמו קומקום, הרי שקל יחסית להיפטר מהאבנית, תוך הוספת מלח-לימון למים והפעלת הקומקום פעמיים לצורך ניקוי יסודי שלו (מבלי לשתות את התמיסה הזו כמובן).
ואולם, במכשירים שבהם אין לנו גישה אל גוף החימום (מכונת כביסה ודוד, למשל), אין ברירה אלא למנוע מראש את כניסת האבנית או להקפיד להחליף את גוף החימום כשהוא מתבלה.
כשמדובר בהצטברות של אבנית בתוך הדוד, הרי שניתן ואף רצוי לנקות את האבנית ממיכל הדוד.
לא מדובר בפעולה שתוכלו לבצע בעצמכם, בשל הסכנה שבמכשיר שבו חיבורי מים וחשמל, ואשר לרוב הנגישות אליו מוגבלת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutyterstock)

כיצד טכנאי דוודים אמור לנקות את הדוד מאבנית?

בשלב הראשון, חובה לוודא שהוא מוריד את הפקק הרלוונטי מלוח החשמל וסוגר את שיבר המים הראשי.
בשלב השני, יש לרוקן את המים מהדוד. שימו לב שאין לרוקן דוד שבו מים חמים, ויש לקרר אותם תחילה. אחרת, ישנה סכנה ממשית של כוויה.
הטכנאי יפתח את שסתום הניקוז וירוקן את המים בעזרת צינור גינה בעל מחבר מתאים (או בעזרת דליים).
בשלב השלישי, הטכנאי ימלא את הדוד בחומר חומצי לצורך המסת האבנית ובסיום ישטוף אותו עם מים.

כיצד למנוע הצטברות אבנית בתוך הדוד?

הקפדה על ניקוי ותחזוקה: אחת לשנה כדאי להזמין טכנאי לצורך ניקוי ותחזוקה של מיכל הדוד, של צנרת קולטי השמש ובדיקת תקינות המערכת.
התקנת מסנן אבנית: מסנן אבנית הוא מעין מיכל המחובר לצנרת שמובילה את המים אל תוך הדוד. החומר המינרלי שבו מונע מהאבנית להיכנס אל תוך חלל הדוד.
היתרון הוא לא רק בכך שתיהנו ממים נקיים מאבנית, אלא גם תקטינו משמעותית את הצטברות האבנית על גבי גוף החימום שבתוך מיכל הדוד. דבר שגורם לבזבוז חשמל, שכן הוא מבודד את גוף החימום מהמים, וגורם למים להתחמם באיטיות רבה יותר.
לאורך זמן, אבנית על גוף חימום גורמת לבלאי מואץ שלו.
שימו לב, שאמנם מדובר ברכיב חשוב מאוד, אך הוא אינו מונע באופן הרמטי את כניסת האבנית למיכל הדוד. כלומר, גם עם התקנת מסננת אבנית, לא תקבלו פטור מלא מניקוי, אך תצטרכו לעשות זאת לעתים רחוקות יותר. נמה