חשבון המים עלול להתייקר לכם אם לא תשימו לב לטריקים של תאגידי המים ומשרד הפנים. בני משפחה אחת שעדכנו כבר ביוני 2020 מול תאגיד המים שבדירתם גרים שלושה דיירים, גילו שהמספר השתנה ב-2022 לשני דיירים בלבד ולכאורה הם משלמים עקב כך יותר, שכן כל דייר ביחידת מגורים זכאי לכמות של 7 מ"ק לחודשיים, בתעריף נמוך. מעל 7 מ"ק התעריף עולה לתעריף הגבוה, מכאן שככל שמספר הדיירים המדווח גבוה יותר כך יחידת הדיור יכולה להשתמש ביותר מים בתעריף הנמוך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ממבט בחשבונות מים קודמים גילו בני המשפחה שנכתב בהם באותיות קטנות: "יש לעדכן את מספר הנפשות בבית", אך הם לא ייחסו לכך חשיבות, גם כי לא הבחינו בכך וגם כי כבר עדכנו את מספר הנפשות. ככל הנראה הסיבה לבקשת העדכון היא היותם של בני הזוג לא נשואים. בדירה גרים גבר, אישה ובנם המשותף.
3 צפייה בגלריה
חשבון המים עלול להתייקר לכם אם לא תשימו לב לטריקים של תאגידי המים ומשרד הפנים
חשבון המים עלול להתייקר לכם אם לא תשימו לב לטריקים של תאגידי המים ומשרד הפנים
חשבון המים עלול להתייקר לכם אם לא תשימו לב לטריקים של תאגידי המים ומשרד הפנים
(צילום: shutterstock)

"שיטת מצליח"

הדייר מספר: "פתאום בחשבון האחרון אני מגלה שהם איפסו את מספר הדיירים על דעת עצמם. עדכנתי אותם ביוני 2020 כולל משלוח תעודות זהות עם ספח שמוכיח שאנחנו ההורים של הילד המשותף ואני וזוגתי רשומים באותה כתובת. רוצים משם מה שאעדכן שוב? שלחו מכתב נפרד וברור. אף אחד לא קורא אותיות קטנות. זאת שיטת מצליח. כשפניתי לשירות הלקוחות אמרתי להם שבסיטואציה כזו מן הראוי להוציא מכתב נפרד וברור - לפני נקיטת הליכים - כי הודעה בחשבון סטנדרטי - זו הכשלה של הלקוחות".

האותיות הקטנות, בלי הסבר לגבי המשמעות

גלגול חובת הדיווח על הלקוח אחרי שכבר דיווח לתאגיד - הוא לכשעצמו בעייתי. לפי הוראות כללי המים, מספר הדיירים ביחידת דיור לצורך קביעת כמות מוכרת ליחידת הדיור, ייקבע על פי הרישום במרשם האוכלוסין. באתר של מי אביבים נכתב כי "ההוראה נועדה להקל על הצרכנים ולחסוך מכם עדכון בדבר כל שינוי של מספר הדיירים ביחידת הדיור (לידה, עזיבת ילדים בוגרים וכו'). צרכנים שלא הסדירו את רישומם במרשם האוכלוסין בכתובתם הנוכחית, רשאים לפנות אל מי אביבים בבקשה לעדכן את מספר הדיירים המוכרים על מנת להמשיך וליהנות מהקצבת המים בתעריף הנמוך, המגיעה להם". עוד נכתב שם כי "אם הוגשה בעבר הצהרה על מספר הדיירים, אין צורך בהגשה חוזרת של ההצהרה, אלא אם השתנה מספר הדיירים המתגוררים בקביעות ביחידת הדיור".
3 צפייה בגלריה
חשבון מים מי אביבים
חשבון מים מי אביבים
חשבון המים. "נא לעדכן מספר דיירים"
מכאן שעל התאגיד להתעדכן ולהסתנכרן מול משרד הפנים. במקרים של זוגות לא נשואים וקומבינציות אחרות של דיירים, על הצרכן לדווח לתאגיד המים מהו מספר הנפשות המתגוררות בנכס לתאגיד המים, כולל הוכחות. כך עשתה ב-2020 המשפחה מת"א. כמו כן אין צורך בדיווח כל שנה. נראה שאם התעוררה בעיה עלומה כלשהו, על התאגיד ליזום לכאורה פניה אקטיבית לדיירים – בקשה מנומקת במכתב נפרד ולא לפנות אליהם על ידי פנייה פסיבית בדמות משפט חידתי וכללי בחשבון המים ואז איפוס מספר הנפשות בבית.
לפי נציגת שירות במי אביבים אליה פנינו, הדבר כבר נבדק בתאגיד ותשובה תתקבל בעוד 7 ימי עסקים. לפי הנציגה, תאגיד המים יחזיר לדיירים כסף רטרואקטיבית אם יתברר שהאיפוס הביא לגביית יתר.
ככל הנראה בישראל יש אלפי לקוחות שמספר הנפשות בחשבון המים שלהם מעודכן לרעתם. לכן מומלץ לבדוק בהקדם את חשבונות המים ולעדכן את מספר הנפשות במקרה הצורך. כך למשל, אם הדירה בה אתם גרים רשומה על שם בעלים אחר (משום שהיא שכורה או בשל אי החלפת בעלות) עליכם להזדרז ולעדכן את הפרטים בתאגיד המים. יש לשלוח להם חוזה שכירות עדכני, תצלומי ת.ז אם הכתובת מעודכנת שם ותצלומי ספחים במקרה שילדים מתגוררים בדירה.
תאגיד מי אביבים מסר בתגובה: "בהתאם להוראות רשות המים אנו מעדכנים באופן שוטף את מספר הדיירים המופיעים במערכותינו על סמך נתוני מרשם האוכלוסין. במקרה הנוכחי מדובר בזוג בעל שמות משפחה שונים ולפיכך נוצרה אי תאימות בין מערכות המידע. מרגע שהתברר הדבר הנושא מטופל והזיכוי יינתן, כמובן, רטרואקטיבית. למותר לציין כי מי אביבים אינה מפיקה שום תועלת כלכלית או אחרת מהפחתה או הגדלת נפשות כי אלו מדווחים בהתאם לרשות המים המתאימה את הקצאת המים בהתאם".
מרשות המים לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.