בשיתוף אתר "המקצוענים"
החום מביא איתו את שיירות הנמלים על השיש במטבח, על הרצפה ובשבילים סביב הבית.
מקורות מים, מעט סוכר על השיש או שאריות קורונפלקס על הרצפה, קוראים להם לבוא בהמוניהם. אם עדיין לא ביצעתם הדברה, הנה כל מה שכדאי לדעת, כדי שאת החודשים החמים והמעיקים ממילא, תעברו עם דאגה אחת פחות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה לבדוק לפני שמזמינים מדביר?

האם יש לו רישיון והאם הוא בתוקף: מדביר שמכבד את עצמו ימסור לכם בעצמו את מספר הרישיון שלו, לפני שהוא מגיע לביתכם ובעת הגעתו יציג לכם את התעודה בתוקף וכן תעודת זהות שמוכיחה שהוא אכן המדביר בעל הרישיון, ולא עובד מטעמו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קל מאוד לברר את תוקף הרישיון בעזרת כניסה לאתר המשרד להגנת הסביבה והקלדת מספר הרישיון שלו (הלינק כאן, לנוחיותכם).
על גבי התעודה אמור להופיע שם המדביר, מספר ההיתר וסוג הרישיון שלו.
ככל שהוא בעל הרשאה גבוהה יותר, כך הוא יכול לבצע הדברת מסובכות יותר. אלו, לרוב לא נדרשות לסביבה הביתית, אך במקרים חריגים, כדאי לדעת שלא מספיק שיהיה רישיון, אלא גם הסמכה לשימוש בחומרים מסוכנים יותר (הדברה באיוד, למשל, שמצריכה רישיון בדרגה גבוהה יותר).
ממש כפי שיש דרגות שונות להסמכה של חשמלאים, כך גם בתחום ההדברה.
מה מחיר ההדברה ומה הוא כולל: אם יש צורך בהדברת דירה בבניין חדש, הרי שלרוב אין צורך בביקור מקדים של המדביר.
לעומת זאת, אם יש לכם בית מורכב, בעל כמה קומות, חצר ענקית ואינספור מקומות מסתור, בורות ניקוז וסדקים בקירות, הרי שמוטב שהמדביר יגיע לתת הצעת מחיר מדויקת בשטח.
ואם לא, לכל הפחות כדאי שתשלחו לו סרטון וידאו לצורך קבלת הצעת מחיר ריאלית, כזו שלא תוכפל ביום ההדברה, ותתפוס אתכם מופתעים וללא כל יכולת מיקוח או בחירה במדביר אחר.
חשוב לוודא מראש שהמחיר סופי וכולל מע"מ. אם אינכם בטוחים לגבי תוספות מסוימות, תמחרו אותן כאופציה מראש, ומקסימום אל תממשו אותן.
למשל, אם יש לכם בורות של חולדות בגינה, ואתם רוצים תוספת מחיר של הרחקת חולדות, כדאי שתתמחרו מראש, ותוכלו להשוות מחירים עם מדבירים אחרים לפני שאתם סוגרים הזמנה.
מהי האחריות שניתנת: על הדברת נמלים מקובל להעניק 3 חודשי אחריות. כלומר, אם הנמלים חוזרות במשך תקופת האחריות, לא תשלמו כלל בעבור ביקור נוסף של המדביר.

מה חשוב לעשות לפני ובזמן ההדברה?

הכינו את הבית ואת החצר: בתוך הבית, כדאי להזיז את כל הרהיטים למרכז החדר, על מנת שכשהמדביר יגיע תהיה לו פחות עבודה והוא יוכל להיות עם גישה נוחה לריסוס גם בפינות. ככל שמשך ההדברה יהיה גדול יותר, והוא יצטרך לעסוק בהכנת הבית לריסוס, כך סביר להניח שתידרשו לתוספת מחיר.
לגבי החצר, הרי שכדאי להזמין את המדביר לאחר ניקיון יסודי של הגינה. הזיזו גרוטאות, שאריות גזם, חשפו בורות שנחשפו במהלך החורף הזיזו עציצים ודאגו שהשטח יהיה כמה שיותר פנוי להדברה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במהלך ההדברה: השאירו את כל חלונות הבית פתוחים, והימנעו משהות בבית בזמן ההדברה. אחרי הדברת נמלים לרוב יש צורך לשהות מחוץ לבית למשך כשעתיים.
ככל הניתן, הרחיקו פעוטות, ילדים, קשישים, נשים בהיריון וכל מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה מסביבת הבית לכמה שיותר זמן (רצוי לפחות 12 שעות). גם חיות מחמד יש להשאיר מחוץ לשטח הבית והחצר למשך 6-12 שעות (בהתאם לחומרי ההדברה בהם משתמשים).
ודאו שהמדביר משאיר לכם 'יומן הדברה' מפורט ובו הוא מציין באילו חומרים ושיטות הדברה הוא השתמש ומהן ההנחיות שיש להקפיד עליהן בסיום ההדברה. כמו כן, ודאו שהוא מציין בכתב את משך האחריות שניתנת ומה היא כוללת.
בסיום ההדברה: השאירו את הבית מאוורר היטב ביום-יומיים שלאחר ההדברה. כמו כן, הימנעו לשטוף את הבית לאחר ההדברה לפחות למשך יומיים, על מנת לתת לחומר ההדברה להתייבש. כך, הוא יהיה אפקטיבי למשך תקופה ארוכה יותר.

כמה אמורה לעלות הדברת נמלים ומה משפיע על המחיר?

הדברת נמלים לדירה קטנה יחסית, ששטחה עד 70 מ"ר, תעלה בין 280 ל-350 שקל. בעבור כל חדר נוסף שתרצו להדביר תשלמו כ-50 שקל נוספים.
עלות הדברת נמלים בבית פרטי היא בין 450 ל-650 שקל. ככל שהבית גדול יותר, כך המחיר יהיה קרוב יותר לטווח העליון.
אם אתם מתאחדים ומזמינים באותו יום מדביר לכלל הבניין ובנוסף מדבירים גם בתוך כל או חלק מהדירות, הרי שהסכום שיגבו מכם יהיה נמוך משמעותית לכל דירה, מאשר אם תזמינו בנפרד מדביר עצמאי מטעמכם.
לכן, כדאי לפנות אל שאר הדיירים, בייחוד בתחילת העונה (ממש בימים אלו) ולשאול מי מעוניין להצטרף ל'יום ההדברה' הכללי. תוכלו לחסוך סכום משמעותי אם תתאחדו. זה יהיה אטרקטיבי גם לכם וגם למדביר שביום אחד יוכל לבצע כמות מרוכזת של הדברות באותו המיקום.

האם כדאי לשלם גם תוספת עבור הדברת תיקנים ולבצע הדברה משולבת באותו היום?

לרוב, כן. אנו חיים במדינה חמה, ובייחוד בבתים משותפים, בעלי כמות גדולה יחסית של דיירים, קשה מאוד לשמור על ניקיון יסודי. לרוב, הדברה משולבת של תיקנים ונמלים תעלה לכם פחות מאשר אם תזמינו כל אחת מהן בנפרד.
עבור דירה קטנה (1-3 חדרים), המחיר יהיה בין 300 ל-450 שקל עבור הדברה משולבת של תיקנים ונמלים.
עבור הדברה משולבת של נמלים ותיקנים בדירת 5 חדרים עם חצר, המחיר יהיה בין 350 ל-650 שקל.
התוספת לא תמיד משמעותית, ולרוב, מומלץ לבצע את ההדברה המשולבת, שכן היא תעלה פחות אם תעשו אותה מראש, מאשר אם תיזכרו כעבור חודש להדביר נמלים, כשאלה יצוצו בהמוניהם מחוץ לבית או בתוכו.