בשיתוף אתר "המקצוענים"
טכנאי דוודים מסכימים פה אחד שללא ספק התיקון הנפוץ ביותר בדודי שמש בישראל הוא החלפת גוף החימום.
הסיבה היא המים בישראל, שמלאים באבנית. זו, מצטברת על הסליל של גוף החימום, יוצרת שכבת בידוד שמונעת ממנו לחמם את המים במהירות.
תחשבו שהוא כמו "לבוש" בחליפה אטומה שמונעת מעבר של חום ישירות מגוף החימום למים שבדוד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה הנפוצה ביותר: למים לוקח הרבה זמן להתחמם

מדובר בתיקון פשוט יחסית, שכרוך בשליפת גוף החימום מהמתקן שעליו הוא מותקן (הפלאנג') ולשים במקומו גוף חימום חדש. תיקון זה יעלה בין 300 ל-600 שקל. הכל תלוי בסוג הדוד, כמה נפח הוא וכמה מורכבת הגישה אליו.
ועדיין, למרות שמדובר בתיקון לא יקר במיוחד, נמליץ להימנע ממנו. כלומר, החלפת גוף חימום לא תמנע את כל האבנית שכבר הצטברה בדוד.
כדי שהתיקון יהיה משמעותי, כדאי לא רק להחליף את כל המערכת החשמלית של הדוד (את כל הפלאנג'), אלא גם לדרוש ניקוי אבנית יסודי של כל הדוד במעמד אותה ההתקנה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פערי המחיר לא גדולים במיוחד, ואם ממילא כעבור תקופה קצרה תצטרכו לבצע שוב את התיקון ולהחליף את כל הפלאנג', הרי שדווקא מדובר בחיסכון כספי בחישוב כולל.
אולי מיידית תשלמו מעט יותר (תוספת של כ-200 שקל), אך הדוד שלכם יהיה נקי מאבנית ואפקטיבי למשך זמן ארוך יותר.
המחיר יהיה גבוה יותר אם מדובר בגג רעפים בו בבוידעם שהגישה אליו מורכבת במיוחד. ועדיין, לא מדובר בהכפלת המחיר, אלא בתוספת של לא יותר מ-20 או 30 אחוז.
הטכנאי ביקש מכם מחיר מופקע? הציגו בפניו את המחירונים הנהוגים בשוק ובקשו ממנו מחיר הוגן. כמובן שכדאי להשוות מחירים לפני שהוא מגיע לביתכם, אבל גם אחרי עדיין יש לכם אפשרות לדרוש מחיר הוגן.

עוד שתי תקלות נפוצות: קצר חשמלי או נזילת מים

אם תמשיכו להשתמש בגוף חימום מכוסה באבנית ולא תחליפו אותו בזמן, התוצאה יכולה בהחלט להיות מצב שבו גוף החימום מתאמץ במיוחד לחמם את המים עד שהוא נשרף וגורם לקצר חשמלי בכל הפעלה של הדוד.
כדי להימנע מכך מראש, כדאי מאוד להשקיע במסנן אבנית שימנע את הבלאי המהיר של גוף החימום ולזהות בזמן את התקלה ולתקן אותה כשהנזק עוד קטן יחסית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם נזילת מים מהדוד היא תקלה נפוצה יחסית. זו, יכולה להיגרם מכמה סיבות.
האחת, התקנה רשלנית שבה לא אטמו בצורה מקצועית את התושבת של הפלאנג', שאמורה להחזיק את כל המערכת של החשמלית של הדוד.
השנייה, כתוצאה היא בלאי טבעי של הדוד. במצב זה, חלודה שמתפתחת בחיבורים ובקרבת הברגים גורמת לנזילות של מים מהדוד.
מים וחשמל הם שילוב מסוכן, שגורם לקצרים חשמליים ולהשבתת הדוד לגמרי. מעבר לנזק הכספי, חשוב מאוד לא לזלזל בתקלות של מוצרי חשמל המשולבים עם מים, בשל הסכנה המוגברת.

איך יודעים אם משתלם יותר לתקן את הדוד או להחליף לחדש?

ובכן, חלק גדול של התקלות הנפוצות של הדוד אכן ניתנות לתיקון. לכן, כל עוד מדובר בבעיה בגוף החימום, קצר חשמלי, בעיות של חימום המים או תקלה בטיימר של הדוד – התיקון ישתלם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הבעיה העיקרית שלרוב התיקון שלה הוא לא משתלם היא כשעל הדוד עצמו יש חלודה שלא מאפשרת להחליף את הפלאנג'. ככל שהחורים שבגוף הדוד עצמו גדולים יותר, הסכנה של נזילות מים גדלה.
כלל האצבע, הוא שמומלץ להחליף את הדוד עצמו כל 8-10 שנים, בהתאם למיקום שלו, רמת השימוש בו, האקלים באזור ומידת התחזוקה שלו.

כיצד תוכלו לדעת מה מקור התקלה של הדוד והאם להזמין טכנאי דוודים או חשמלאי?

אמנם לא כל התקלות ניתנות לזיהוי בקלות, אך יש בהחלט כמה כללים שיכולים לסייע לכם לדעת מה הסיבה לתקלה.
המים לא מספיק חמים: אם למרות שהפעלתם את הדוד והמתנתם כמה שעות המים עדיין לא חמים במיוחד, סביר להניח שהסיבה היא הצטברות של אבנית על גוף החימום או בצנרת של קולטי השמש. במקרה זה בעל המקצוע הרלוונטי הוא טכנאי דוודים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המים בגוון חלודה: אם כשאתם מכוונים את הברז למים החמים בלבד המים שיוצאים ממנו בגוון חום-אדום, זה סימן לחלודה. במצב זה, דעו שקולטי השמש כבר ישנים וככל הנראה יש צורך בהחלפתם.
ניקוי שלהם לא יספיק במקרה של חלודה. אפשרות נוספת היא שישנה חלודה בדוד עצמו. גם במצב זה, סביר להניח שתידרשו לבצע החלפה. גם במקרה זה בעל המקצוע הרלוונטי הוא טכנאי.
קצר חשמלי: כאן לא תוכלו לדעת מיד אם בעל המקצוע הדרוש הוא חשמלאי מוסמך או טכנאי דוודים. אמנם הסיבה הנפוצה לקצר חשמלי בעת הפעלת הדוד נגרמת מאבנית שגורמת לגוף החשמל לקצר או לנזילות מים מהמערכת, אך יכולות להיות סיבות נוספות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זו יכולה להיות בעיה במתג ההפעלה, בחיווט החשמל, במפסק של לוח החשמל או בעומס יתר בשל מערכת חשמל ישנה בביתכם. אם הסיבה היא גוף החשמל, הרי שתצטרכו להחליף אותו או את כל הפלאנג'.
אם הבעיה היא נזילות מים מדוד מחליד ומחורר, תצטרכו להחליף את כל הדוד.
אם הבעיה היא רק במערכת החשמל, חשמלאי יבצע את התיקונים הנדרשים, ובסיום יוודא את תקינות מערכת החשמל ואת תקינות הדוד. יהיו אגב מקרים, שבהם תצטרכו להזמין גם טכנאי וגם חשמלאי.
זקוקים לטכנאי דודי שמש או לחשמלאי מוסמך? לחצו על הקישור