למרות ההתנגדות החריפה של עיריית רמת השרון, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, הודיעה היום (ג') כי החליטה להפקיד את התוכנית של חברת ישראל קנדה על שטח מפעל "אלקו" הנטוש, שהיה בית לייצור שנאים, בדרום-מזרח צומת מורשה ברמת השרון. התוכנית כוללת הקמת מתחם שישלב מגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור על שטח של כ-56 דונם, והיא צפויה להוות את שער הכניסה המזרחי לעיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
חברת ישראל קנדה, בבעלות אסי טוכמאייר וברק רוזן, מנסה לקדם את התוכנית כבר מספר שנים, לאחר שבשנת 2016 רכשה את הקרקע מידי משפחת זלקינד תמורת סכום של כ-169 מיליון שקל. בדוחותיה הכספיים באותה השנה העריכה החברה כי תוכל לבנות על השטח כ-1,500 דירות, ובאמצעי התקשורת פורסמו מספרים שנעו בין 2,000-3,000 דירות. התוכנית כונתה "רמת השרון החדשה" וביקשה לשנות את ייעוד הקרקע מתעשייה למגורים, תעסוקה ומסחר.
1 צפייה בגלריה
התוכנית של חברת ישראל קנדה על שטח מפעל "אלקו" הנטוש
התוכנית של חברת ישראל קנדה על שטח מפעל "אלקו" הנטוש
התוכנית על שטח מפעל "אלקו" הנטוש בצומת מורשה
(הדמיה: ישר אדריכלים)
בדוחות הכספיים של החברה בשנת 2017 ציינה החברה כי מכרה כשליש מסך הדירות שתכננה לבנות באותה התקופה, והגדירה אותן בתור "זכות עתידית רעיונית לדירה מוצעת, ככל שתאושר התב"ע למגורים וככל שיהיו מספיק יחידות דיור". החברה סייגה את השיווק בכך שהבהירה כי אם התב"ע לא תאושר, יינתנו לרוכשים זכויות שוות ערך למשרדים.
לאורך השנים דחתה הוועדה המקומית את התוכנית בטענה כי היא אינה בהלימה עם התוכנית הכוללנית לעיר וכי היקף הבנייה חריג לסביבתו. בשנת 2018 הוועדה המחוזית דחתה את התוכנית, לאחר שקבעה כי שטחיה חורגים מתחום אחריותה, ונכנסו לתחום האחריות של הוועדה המחוזית המשותפת למתחם תעש השרון. בשלב זה כללה התוכנית כ-1,100 דירות ב-6 מגדלים בני 20 קומות. שנה לאחר מכן, בעקבות דחיות התוכנית על ידי הוועדה המקומית, צומצם מספר הדירות לכ-800, וכעת עומד מספר הדירות המאושרות על כ-600.
התוכנית שאושרה כעת כוללת 4 מגדלים בני עד 20 קומות לאורך כביש 4, שיחוברו בקומות התחתונות, וישמשו למסחר, פנאי ותעסוקה ובלבד. על השטח שבין מתחם התעסוקה החדש לעיר, כלומר מאחורי המגדלים, יוקמו 6-8 מבני מגורים בני 10 קומות ובהם, כאמור, 600 יחידות דיור קטנות (עד 80 מ"ר), מתוכן 120 יחידות דיור יוקצו עבור דירות בהישג יד. בנוסף, התוכנית מקצה שטח לטובת הקמת בית ספר ומבנה ציבורי נוסף, וכן שטח של כ-7 דונם לטובת חניון אוטובוסים.
מחברת ישראל קנדה נמסר: "החברה מברכת על ההחלטה להפקיד תוכנית משמעותית זו, שתהווה את שער הכניסה המזרחי לעיר רמת השרון. החברה עמלה מזה מספר שנים, בשיתוף עם מיטב היועצים, כדי להביא בשורה חדשה לעיר ולהקים פרויקט משמעותי שיפיח חיים באזור התעשייה. נמשיך לייצר פרויקטים פורצי דרך המשלבים צרכים עירוניים ואנושיים. ניכר כי הוועדה המחוזית, בראשות היו"ר ערן ניצן, ומתכנן המחוז, ארז בן אליעזר, שמה לה למטרה לתת מענה למצוקת הדיור ולקדם תוכניות המאזנות בין הצרכים הציבוריים והיזמיים וזאת בפרקי זמן מהירים".
עורך התוכנית, אדריכל אבנר ישר, מסר: "לאחר 7 שנים של עבודה מאומצת ורצון להתאים את התוכנית לצרכי העיר והיזמים, אני מאוד שמח על אישור התוכנית להפקדה ובטוח שישראל קנדה תקים פרויקט נהדר לשביעות רצון כולם".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, מסר: "הפרויקט בצומת מורשה מהווה כניסה חדשה ואורבנית לעיר, ונותן מענה משמעותי של דירות קטנות בהישג יד בעיר בה רוב הדירות גדולות".