הרעת תנאים משמעותית בביטוחי הסיעוד: רשות שוק ההון פרסמה היום (שלישי) להערות הציבור צעדים דרמטיים בשוק ביטוחי הסיעוד. לפי טיוטת התקנות החדשות, תקופת ההמתנה בפוליסה תוארך מחודשיים לחצי שנה, וכן תבוצע הפחתה בתגמולי הביטוח החודשיים, מסכום של כ-6,100 שקל לסכום של 5,500 שקל.
הצעד הנדיר מסוגו נובע מחשש ברשות שלא ניתן יהיה לעמוד בתשלומים לתביעות ההולכות וגדלות לאחרונה, בעיקר בשל העלייה המשמעותית בתוחלת החיים בישראל בשני העשורים האחרונים.
ברשות שוק ההון שקלו לייקר את הפרמיה החודשית שהציבור משלם לביטוחי הסיעוד של קופות החולים, אך בשלב זה החליטו שלא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הביטוח הסיעודי דרך קופות החולים, שבו מבוטחים כ-4.6 מיליון אזרחים, מעניק כיום, כאמור, פיצוי חודשי של כ-6,100 שקל למבוטחים שנכנסו למצב סיעודי ולא מסוגלים לבצע פעולות יום יומיות באופן עצמאי במשך חמש שנים.
נכון להיום, קופת החולים כללית גובה על הביטוח 60 שקל בחודש בגיל 40 ו-280 שקל בגיל 80. במסגרת הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים בקופות החולים, משולמים מדי שנה תגמולים בסך של כ-3 מיליארד שקל למבוטחים הנמצאים במצב סיעודי.
לפי רשות שוק ההון, בשנים האחרונות ישנה מגמה של עליה בתביעות סיעוד. מספר התביעות המוגשות לביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים עלו בעשרות אחוזים. מגמה זו איננה ייחודית רק לישראל, ונובעת מסיבות שונות ובראשן התארכות תוחלת החיים של מטופלים סיעודיים והתפתחויות טכנולוגיות. בנוסף, על שיעורי התביעות הסיעודיות בישראל משפיעים גם גורמים נוספים, כגון עליה בכמות האישורים לגמלת סיעוד בביטוח הלאומי, פעילותן של חברות למימוש זכויות, וכן עליה במודעות הציבור לכיסוי עצמו.
מכיוון שיציבותן של תוכניות הביטוח הסיעודי בקופות החולים מתבססת במידה רבה על קרנות מבוטחים שנצברו לאורך זמן, עליה משמעותית בכמות תביעות הביטוח עלולה תהיה לפגוע בזמינות הפוליסות ולפגוע ביכולתן לספק כיסוי ביטוחי למבוטחים.
ברשות שוק ההון, המנוהלת עדיין מזה 10 חודשים על ידי ממלא מקום זמני, עמית גל, המשמש במינוי בפועל כמנהל הרשות עד לבחירת מנהל קבוע בעוד כחודשיים, מציינים כי גם לאחר הארכת תקופת ההמתנה, צפוי שמרבית התביעות בביטוח הסיעודי ישולמו, שכן חלק עיקרי בתביעות הוא לתקופות ארוכות יותר.
גל אמר ל-ynet: "זה מהלך כואב ומאד לא פופולארי אבל לא הייתה ברירה, כי אחרת התוכניות היו קורסות תוך חודשים ולא היו יותר תשלומים בכלל בטווח קרוב מאד. מדובר פה בסכומים גבוהים ולכן כדי למנוע את המהלך ולסייע מתקציב המדינה היה צריך להעלות מיסים וזה לא יקרה. המהלך צפוי להיכנס לתוקף תוך שבועות עד חודשים אחדים".
יצוין שתגמולי הביטוח המשולמים על ידי פוליסת הסיעוד בקופת החולים מצטרפים לגמלת סיעוד המשולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי לאזרחים הזכאים לכך.

מי נפגע?

בשלב זה מי שנפגע מהמהלך הם מבוטחי קופת חולים הזכאים לקצבת סיעוד חודשית שכעת כאמור בכ-600 שקל בחודש. לעומתם, מי שעשה פוליסת ביטוח סיעודי פרטי בחברות הביטוח לא ייפגע, משום שבעוד שבקופת חולים הביטוח הוא קבוצתי וניתן לשינוי לפי תקנון הקופה, בחברת הביטוח מדובר בהסכם חוזי מול חברת הביטוח וכנגד פוליסה, שנכון להיום לא ניתנת לשינוי.
יחד עם זאת, מאותן סיבות בדיוק שעליהן התריעו הקופות - ריבוי תביעות כתוצאה מעלייה בתוחלת החיים, חברות הביטוח הפסיקו לשווק ביטוח סיעודי, בתחילה ביטוח קולקטיבי במקומות עבודה ולאחר מכן גם בפרטי.
אורנה יחזקל, סוכנת ביטוח מתמחה בתביעות סיעוד, תקפה את החלטת המפקח על שוק ההון בנושא הביטוח הסיעודי: "דווקא עכשיו המדינה מפנה עורף לאוכלוסייה ששילמה כל חייה לקופות החולים והגיעה למצב סיעודי. אסור לנו כחברה להפקיר את הקשישים הנזקקים ולומר שאין לנו כיסוי הולם. מחובתה של המדינה לתת גב לאזרחים הוותיקים ולא להרע את מצבם. השינוי לרעה כעת בביטוח הסיעודי שאושר על ידי רשות שוק ההון הוא על סמך תחזיות עתידיות. השינוי לרעה כעת בביטוח הסיעודי שאושר על ידי רשות שוק ההון הוא על סמך תחזיות עתידיות. שיראו לי שכבר עכשיו חברות הביטוח וקופות החולים מפסידות כסף בגין הביטוח הסעודי, שעשו עליו בעבר הון".