פרשת הונאת המשקיעים בבייננס: בורסת הקריפטו הגדולה בעולם תשלם קנס בגובה 4.3 מיליארד דולר לרשויות האמריקאיות. החברה והמנכ"ל-מייסדה יודו בשורת האשמות שיוחסו להם בין היתר כי "תעדפו צמיחה ורווחים על פני ציות לחוק האמריקאי", כך לפי ההודעה של משרד המשפטים האמריקאי. במסגרת ההסכם המנכ"ל צ'נגפנג זהאו (הידוע כ-CZ) יפרוש וריצ'רד טנג (Teng), לשעבר ראש השווקים האזוריים העולמי של יחליף אותו באופן מיידי. הקנס שהושת על בייננס הוא מהקנסות הגדולים בעולם ששילמה חברה בקנס בודד אחד.
"בייננס הפכה לבורסת מטבעות הקריפטו הגדולה בעולם בין השאר בגלל הפשעים שהיא ביצעה - כעת היא משלמת את אחד מהעונשים הארגוניים הגדולים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית", אמר התובע הכללי האמריקאי מריק גרלנד בהודעה משותפת עם שרת האוצר. "רק בחודש האחרון, משרד המשפטים העמיד לדין בהצלחה מנכ"לים של שתיים מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם בשני תיקים פליליים נפרדים. המסר כאן צריך להיות ברור: שימוש בטכנולוגיה חדשה כדי לעבור על החוק לא הופך אותך למשבש, זה הופך אותך לפושע".
1 צפייה בגלריה
צ'פנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
צ'פנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
צ'נגפנג זהאו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו בייננס
(צילום: Getty Images)
נגד החברה מתנהלת חקירה פלילית כבר מעל לחמש שנים בחשד להלבנת הון, העברת כספים ללא רישיון והפרות של סנקציות בינלאומיות. אלו הבשילו כעת להודעה באשמה של החברה. ההסכם מסוג "תביעה נדחית" יאפשר לבורסה להמשיך לפעול, מה שיגן על כספי מאות אלפי לקוחותיה. במובן זה ולאור האישומים החמורים נגדה הבורסה, יתכן כי הוא מעיד על בייננס כ"גדולה מכדי ליפול". בשיא פעילותה, על רקע קריסת FTX, פיקחה בייננס על שני שליש מהיקף המסחר בקריפטו בבורסות ריכוזיות. היום נפח פעילותה עומד על כ-40%.
"בייננס העלימה עין מהמחויבויות המשפטיות שלה במרדף אחר רווח. הכישלונות המכוונים שלה אפשרו לכסף לזרום לטרוריסטים, פושעי רשת ומתעללים בילדים דרך הפלטפורמה שלה", אמרה שרת האוצר ג'נט ילן. "העונשים ההיסטוריים היום נועדו להבטיח ציות לחוקים ולתקנות של ארצות הברית ומסמנים אבן דרך לתעשיית המטבעות הווירטואליים. כל מוסד, בכל מקום שהוא, שרוצה לקצור את היתרונות של המערכת הפיננסית של ארצות הברית חייב גם לפעול לפי הכללים ששומרים על כולנו מפני טרוריסטים, אויבים זרים ופשע, או להתמודד עם ההשלכות", מסרה.
"אנו שמחים להודיע שהגענו להסכמות עם משרד המשפטים האמריקני, הוועדה למסחר בחוזים עתידיים על סחורות, המשרד לבקרת נכסים זרים ורשת אכיפת פשעים פיננסיים", כתבו בהודעה בייננס, "החלטות אלו מכירות באחריות החברה להפרות היסטוריות ופליליות של ציות, ומאפשרות לחברה שלנו להפוך את הדף לפרק מאתגר של למידה וצמיחה". העסקה תשמר את השליטה של CZ בחברה אך תאסור עליו להחזיק בתפקיד ניהולי. CZ, אזרח קנדי שנולד בסין, מתגורר באיחוד האמירויות.
ההסכם לא יסלק תביעה שהוגשה במרץ על ידי רשות ני"ע האמריקאית (SEC) שכללה טענה להונאת משקיעים וסחר בניירות ערך לא רשומים. בבייננס החליטו להיאבק על נושאים אלו מתוך ציפייה להראות בהצלחה כי נכסי הקריפטו שסחרו בהם לא עומדים תחת המבחנים הרלוונטיים כדי להיחשב ני"ע. ההסכם כן יסלק תביעה שהגישה הוועדה למסחר בחוזים עתידיים בסחורות (CFTC) שהוגש נגד בייננס במאי, כמו גם חקירות של FinCEN ו-OFAC. בין האשמות בכתב התביעה נטען כי בייננס לא הפעילה תוכנית ציות נאותה, ולא פעלה למנוע גילוי ומניעת מימון טרור והלבנת הון. לפי משרד המשפטים, משום שנכשלה "בכוונה" לשים בקרות שימנעו ממשתמשים אמריקאים לסחור עם משתמשים מאיראן שמצויה תחת סנקציות בינלאומיות, קיימו הצדדים עסקאות בהיקף של כ-900 מיליון דולר בין ינואר 2018 למאי 2022.
בהודעה היום אף ציינו כי בייננס פעלה בנחישות לסייע ללקוחות אמריקאים מסוג VIP להתחמק מכללי הציות האמריקאי. "לקוחות VIP אלה היו קריטיים לעסק של בייננס", נכתב "מכיוון שהם עזרו לספק את הנזילות הדרושה כדי להקל על מסחר בנכסים דיגיטליים. לדוגמה, מנהלי בייננס, כולל זהאו, יצרו תוכנית ליצור קשר עם לקוחות VIP ולעזור להם לפתוח חשבון חדש תחת ישות זרה, ולהעביר את האחזקות שלהם לחשבון זה. עובדי בייננס גם התקשרו ללקוחות אלו כדי לעודד אותם לספק מידע שמצביע על כך שהם לא נמצאים בארצות הברית".
"פעילות בייננס ערערה את הבסיס של שווקים פיננסיים בטוחים ותקינים על ידי הימנעות מכוונת מחובות בסיסיות שחלות על בורסות, כל זאת תוך גביית עמלות מסחר של כ-1.35 מיליארד דולר מלקוחות בארצות הברית", אמר יו"ר CFTC רוסטין ביהאמן בהודעה המשותפת. 1.8 מיליארד דולר מהקנס שתשלם בייננס יועבר ל-CFTC.
"כשביינס הושקה לראשונה, לא היו לה את בקרת ציות המתאימה לחברה שהיא הפכה במהירות, והיה צריך להיות לה", כתבו בהודעה בבייננס, "היום, בייננס לוקחת אחריות על הפרק הקודם הזה".
במשרד המשפטים עוד ציינו כי החברה ועובדיה ראו וזיהו כי האופן שבו הם פועלים מושך פושעים להשתמש בפלטפורמה, ונתנו כדוגמה כיצד בהתכתבות פנימית של החברה עובד אחד כתב: "אנחנו צריכים באנר 'להלבין כסף סמים קשה מדי בימים אלה? - בוא לבייננס יש לנו עוגה בשבילך'". פעילות זו, מסבירים במשרד המשפטים, אפשרה ל"שחקנים לא חוקיים" להשתמש בפלטפורמה כדי להלבין כספים, ולהעביר הכנסות ממתקפות כופר והונאות אינטרנט שונות.
בשנה החולפת ובצל החקירות והתביעות המרובות החברה פיטרה חלק מעובדיה.