שר האוצר, אביגדור ליברמן, פנה היום (ד') ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, וביקש ממנה לאשר לרשות המיסים להעלות את תקרת הפטור ממס ערך מוסף על קניות מאתרים בחו"ל מ-75 דולר ל-300 דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר טען כי אין מדובר ב"כלכלת בחירות", אלא בצעד דרוש למאבק בהתייקרויות במשק, ולכן ניתן לקוות שהבקשה תאושר ותאפשר את הגברת התחרות אל מול היבואנים שמעלים מחירים על מאות מוצרים.
1 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
השר ליברמן ביקש ממנהל רשות המיסים, ערן יעקב, להכין את התוכנית להעלאת הפטור ממע"מ על יבוא מאתרי אינטרנט בחו"ל במספר ענפים, שבהם המחירים בארץ גבוהים במיוחד, כאשר פטור עולה ממס כגון זה לא דורש כלל חקיקה בכנסת.
כיום מגיעות כבר 60 מיליון חבילות של רכישת מוצרים מאתרים בחו"ל בשנה והעלאת הפטור צפויה להכפיל את מספר החבילות ולצמצם מאוד את הרכישות של מוצרים רבים בארץ, ולכן התעשיינים וארגוני הסוחרים מתנגדים בתקיפות ליוזמה החדשה של שר האוצר.
הפטור ממס ערך מוסף צפוי להוזיל את מחירי המוצרים מחו"ל בשיעור של 17%, שיעור מס הערך המוסף הנגבה ממוצרים בארץ ומאלה המיובאים מחו"ל שמחירם כיום הוא כאמור למעלה מ-75 דולר במשלוח אחד.
באוצר מתכוונים להרחיב את הפטור כאמור לעד 300 דולר לקטגוריות: קוסמטיקה, טואלטיקה, היגיינה, תוספי תזונה ומזון יבש.
כבר היום יש פערים שהם לעיתים אדירים בין מחירי אייהרב במותגים כמו סולגאר, בליסטקס, ויטמינים לילדים, מוצרי תה ומוצרי מזון ללא גלוטן - לעומת מחירי ישראל. למשל, ישראלים קונים משחות שיניים קולגייט ב-4 שקלים באמזון; מוצרי ניקיון, דאודורנטים, מוצרי ג'ילט, דברי מתיקה ועוד באמזון במחירים נמוכים ואם יוכלו לקנות בסכום של עד 300 דולר ללא מע"מ אפשר יהיה למלא סל שיטוס לארץ מארה"ב - ויהיה זול מסל דומה של מוצרים בישראל.
לא מדובר באובדן גדול של הכנסות למדינה כי רוב הצרכנים לא עוברים את רף 75 הדולרים בקניות מחו"ל. כן מדובר באובדן הכנסות ליבואנים ועקב כך באובדן מסוים של הכנסות למדינה.
בענפים מסוימים כמו שואבי אבק רובוטיים וטלפונים סלולריים הייתה הורדת מחירים בעקבות נהירה של ישראלים לקניות אונליין מחו"ל. גם זה עשוי לקרות, אם כי רבים מהצרכנים בישראל עדיין לא מיומנים בקנייה אונליין.