בשיתוף אתר "המקצוענים"
סיימתם לתכנן ולחתום על הצעות המחיר עם כל בעלי המקצוע והספקים הנדרשים? מזל טוב, עכשיו מתחיל כאב הראש האמיתי שלכם. אתם נכנסים לכובע מנהל הפרויקט וצריכים לנהל את כל זמני הביצוע והאספקה.
בואו נתחיל מהסוף: מהו התאריך שבו אתם רוצים להיכנס לנכס? זהו תאריך היעד המשוער לסיום הפרויקט.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לבחירת מועד השיפוץ השפעה על עמידה בלוחות-זמנים

משפצים בשיא עונת השיפוצים? מראש דעו שהמועדים יהיו גמישים יותר ויהיה קשה להיצמד אליהם.
"הסיבה לכך היא שרוב האנשים מתכננים מעברי דירה בקיץ, בגלל אילוצי מעבר בין מסגרות חינוכיות", אומרת מעצבת הפנים, שיראן סולניק.
"בנוסף, בשל העובדה שמדובר בעונת השיא של ענף השיפוצים, יש יותר עומס על הספקים השונים, יש זמינות נמוכה יותר של בעלי מקצוע והקירבה לתקופת חגי תשרי גם היא מאתגרת ומלחיצה רבים לסיים את העבודות בזמן".
ועדיין, לא סתם עונה זו זכתה לתואר 'עונת השיפוצים'. סולניק: "בעונה זו מרבית המסגרות סגורות, אנשים יוצאים לחופשות ארוכות, רבים מסיימים חוזי שכירות או מעוניינים לפתוח את השנה החדשה עם בית משופץ ומעוצב".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לכן, חשוב מאוד להיערך לכך שגם אם תכננתם לסיים בתאריך מסוים הוא יידחה בשבועיים-שלושה.
את החריגה הזו כדאי מראש להכניס ללוח-הזמנים ולא להיות מופתעים ממנה.
עם כל הרצון להיכנס לנכס במהירות, שיפוץ הוא פרויקט שבו לוקחים חלק ספקים רבים, בעלי מקצוע שונים מתחומים שונים, התלויים בחומרי גלם מחו"ל ובהתמודדות עם כמות עצומה של לקוחות בעונה זו של השנה.
לסיכום, אם אתם מעוניינים לפתוח את ה-1 לספטמבר בבית המשופץ, שאפו לסיים את השיפוץ לא יאוחר מאמצע אוגוסט.
8 צפייה בגלריה
(צילום: שיראן סולניק)

דע את הזמנים: הבנה של כרונולוגית השיפוץ תסייע בתזמון ריאלי

מהו סדר העבודה הנדרש? ובכן, ישנם שלושה שלבי עבודה עיקריים, ולכל אחד מהם צריך להגיע מוכנים.
בשלב הראשון עליכם להזמין דברים שזמן האספקה שלהם ארוך, ובלעדיהם לא ניתן להתחיל את השיפוץ.
השלב השני, הוא השלב שלאחר תחילת ביצוע העבודות, והוא מאפשר פעמים רבות לבצע הזמנות של התקנות שלא מעכבות את המהלך התקין של השיפוץ עצמו.
השלב השלישי, הוא בהחלט בבחינת מותרות, אלא אם הוא מחייב הכנת תשתיות מראש.
למשל, וילונות, בהחלט ניתן להוסיף גם שנה אחרי המעבר. ואולם, אם אתם מעוניינים בווילונות חשמליים, עם מערכת מסילות מתקדמת וחיבור לבית חכם, כדאי לדאוג לכל הפחות לתשתית חשמל וקונסטרוקציית גבס מראש.
לכן, ובייחוד אם אתם במגבלת זמן ותקציב, התחילו ממה שדחוף וחשוב, גם אם אתם כבר רוצים לרכוש בתחילת התהליך את הספה שהתאהבתם בה ועולה 12 אלף שקל. חכו איתה, אם חשוב לכם לסיים את השיפוץ בזמן ובלי הלוואות מיותרות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דברים שחובה להזמין ולוודא הגעתם לפני תחילת השיפוץ

ישנם דברים שמשך האספקה שלהם הוא ארוך יחסית: בין 60 ל-120 יום.
מטבח: "אנו עדיין בתקופת פוסט-קורונה ועד היום יש זמני אספקה ארוכים בחברות המטבחים", מסבירה סולניק. "פער זה נוצר בתקופת הקורונה, ועד היום העולם מתקשה להתגבר עליו. זה מתייחס הן לחומרי גלם והן לזמני השילוח.
"מצב זה פוגע גם בנגרים, שגם עבורם הוארך זמן אספקה של חומרי גלם מהספקים שלהם. מלבד זאת, מדובר ממילא בתהליך עבודה ארוך יחסית שמצריך תכנון, ביצוע והתקנה מדויקים".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אריחים וכלים סניטרים: "אמנם יש מגוון מוצרים במלאי זמין, אבל מדוע להתפשר?", שואלת סולניק. "אם יש אריח ספציפי שממש תרצו, וזמן האספקה שלו מעט ארוך (כ-90 יום), אל תוותרו עליו. פשוט נסו להתאים את השיפוץ גם לתאריכי האספקה".
אלומיניום: אלומיניום נחשב לחלק משמעותי בשיפוץ, ורבים לא מודעים לכך שהוא יכול להגיע לכדי 30 אחוז מעלות השיפוץ.
סולניק: "חלונות וויטרינות, הם אלמנטים שצריכים להיות בשטח לצורך מדידה והתאמה מדויקת של פתחי הבית. לכן מומלץ לסגור מול הספק זמני עבודה למדידה ביצוע והתקנה סביב טווח השיפוץ.
"אין טעם לעבור לשלב הביצוע כשהצפי לקבלת חומרי הגמר לבית אינו תואם את מועדי השיפוץ. אין טעם שהרצף יגיע לעבודה אם האריח שהזמנתם מאיטליה עדיין על האונייה. ולא ניתן לעשות שפכטל לפני שהחשמלאי מסיים להסדיר את נקודות חשמל שהזזתם".
8 צפייה בגלריה
(צילום: שיראן סולניק)

הזמנות שניתן לבצע גם במהלך השיפוץ

ישנם לא מעט דברים שזמן האספקה שלהם הוא כ-30 יום (או 60 יום לכל היותר). אותם, ניתן להזמין גם לאחר תחילת העבודות. שיפוץ מסיבי אורך לפחות חודש וחצי-חודשיים, לכן ניתן להזמין אותם גם לאחר תחילת העבודות בשטח.
אמנם רצוי שאלו כבר יהיו אצל הספק בישראל במועד תחילת השיפוץ, אך לגבי חלק מהם עדיין יש טווח תמרון רחב יחסית בזמנים.
מה למשל? דלתות פנים וחוץ, ריהוט, גופי תאורה ועבודות נגרות פשוטות יחסית (חוץ ממטבח, למשל). סולניק: "גם אם תרצו רהיט מיוחד, למשל כיסאות פינת אוכל בייבוא מיוחד מספרד, ניתן לגור בבית עם כסאות חלופיים, זה לא כמו אריח שמתעכב ולא מאפשר לסיים את שלב הריצוף".
8 צפייה בגלריה
(צילום: שיראן סולניק)

הזמנות שאפשר לדחות לסוף

בשלב השלישי יש דברים שניתן ומומלץ להזמין לקראת סיום פרויקט השיפוץ. כאלה שזמן האספקה שלהם נחשב ל'מיידי' בענף השיפוצים: כלומר, תוך 14 ימי עסקים.
"בשלב זה, כבר ניתן לראות את האור בקצה המנהרה ולהתחיל לחשוב על אקססוריז או פריטים נוספים שכדאי לקנות ובחלקם אף להשתמש באנשי המקצוע שעדיין נוכחים בדירה ויכולים לסייע בתלייה והתקנה", מסכמת סולניק.
מה למשל? תמונות, מסגרות, מדפים, פריטים דקורטיביים, אקססוריז, וילונות וטפטים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אז כיצד תצלחו את מלאכת התזמון הזו?

מעצבי פנים, מנהלי פרויקטים ושאר בעלי מקצוע בתחום, עובדים עם טבלת זמנים ברורה ומסודרת.
גם אם אין לכם ליווי לתהליך, בשל מגבלת תקציב, וגם אם יש לכם 'פוביה' מקבצי אקסל, אל תזלזלו בהם. טבלה ברורה ומסודרת, שמתעדת את כל המועדים השונים תאפשר לכם אכיפה של עמידה בזמנים, תעניק לכם שקט ותחושת שליטה.
טבלה מאורגנת שמתעדכנת מדי יום, תמנע חוסר נעימות מול בעלי מקצוע שהתחייבתם מולם על תאריכי התקנה, אך הגעתם לתאריך ללא החומרים והמוצרים.