מצוקת הידיים העובדות בענף הבנייה טרם נפתרה למרות החלטת הממשלה מחודש אוגוסט האחרון להוסיף עובדים לענף, כך עולה מבדיקת כלכליסט. ההחלטה הוסיפה כ-29 אלף עובדים - תוספת של 13.5 אלף זרים וכ-15 אלף פלסטינים, אך עד כה, חודשיים לאחר ההחלטה, טרם הגיע לישראל אפילו פועל אחד. כעת ההערכה היא שהגעת עובדים זרים צפויה רק בתחילת 2022, וגם אז בהיקפים נמוכים שאינם תואמים את צורכי הענף.
הדחיפות בתוספת העובדים קשורה באופן ישיר להיצע הדירות הנמוך בישראל, והחשש הוא כי מיעוט העובדים יהיה מה שיכביד על הרחבת ההיצע. בניגוד לסוגיות סבוכות יותר כמו שיווק קרקעות ואישור תוכניות, נושא העובדים נחשב לפשוט יחסית לטיפול, ולכן המדינה העריכה שדווקא בסוגיה זו ניתן יהיה להאיץ את הפתרון בקלות. למרות חוסר ההצלחה הזמני, בענף עדיין מקווים כי הסיבה לעיכובים היא חודש ספטמבר, שהתאפיין במיעוט ימי עבודה בשל החגים, וכי כעת ההליך יחזור למסלולו.
1 צפייה בגלריה
פועלים באתר בנייה. היקפי העובדים אינם תואמים את צורכי הענף
פועלים באתר בנייה. היקפי העובדים אינם תואמים את צורכי הענף
פועלים באתר בנייה. היקפי העובדים אינם תואמים את צורכי הענף
(צילום: AFP)
מדינות היעד להבאת עובדים זרים הן אוקראינה, מולדובה וסין. גורם בענף אמר כי כרגע עיקר המהלכים מול אוקריאנה ומולדובה, בעוד הסינים פחות משתפים פעולה. בהתאם להחלטה, מכסת העובדים הזרים תעמוד על 17,300 במקום 16,500. כמו כן נקבע כי לאחר שהמכסה תמומש במלואה (כיום היא נמצאת בחסר של כ-3,000 עובדים), תגדל מכסת העובדים הזרים בחמש פעימות נוספות: ארבע פעימות של 2,500 עובדים ופעימה נוספת של 2,700 עובדים.
מיון ראשון, שצפוי להניב כ-1,000 עובדים ממולדובה ומאוקראינה, מתוכנן בשלב זה לסוף אוקטובר. אבל הגעת העובדים תלויה במהירות שהמדינה ותאגידי כוח האדם ידרשו אותם. לצד הבאת העובדים החדשים יש לזכור כי מדי שנה חוזרים לארצם כ-1,500 עובדים, כך שהתחזית היא כי ללא מהלך משמעותי להבאת עובדים חדשים, מספרם רק ילך ויפחת.
במקביל לעובדים הזרים, גם מכסת הפועלים הפלסטינים נמוכה יחסית. המכסה עומדת על כ-64.5 אלף פועלים בשנה, בעוד הצורך על פי הערכות עומד על כ-80 אלף פועלים. בהחלטה הממשלה אישרה הכנסה של 15.5 אלף פלסטינים נוספים לענף הבנייה, והקבלנים והפלסטינים מאוד ציפו לכך, אך גם במקרה זה - עד היום לא נכנס אפילו פועל פלסטיני אחד נוסף. הסיבות לכך הן סוגיות תקציביות שטרם הוסדרו בין משרדי הממשלה, ובעיקר תוספת תקציב לקליטת הפועלים.
מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "החלטת ממשלה מספר 189 קובעת כי הבאת העובדים תתבצע בפעימות, והחל משנת תקציב 2022. רשות האוכלוסין וההגירה נערכה מול מדינות המוצא של העובדים הזרים להגדלת המכסות ועריכת תוכנית שנתית לגיוס ולהבאה של העובדים, לרבות מסין, בהתאם להחלטת הממשלה. בחודש הקרוב ייערכו מבחני גיוס במולדובה ולאחריהם באוקראינה".
בניגוד לתגובת הרשות, אין בהחלטה כל קביעה שהמהלך יחל רק מ-2022, ובכוונת המדינה לנסות ולגייס עובדים עוד השנה.