דוחות חברת דיפלומט לרבעון השלישי של שנת 2022 מעמידות בספק את יעילות החרם על החברה ואת הנתונים שפורסמו בחלק מכלי התקשורת לגבי הנזק שנגרם לה, בראשו בשל חרם הטונה סטארקיסט. דיפלומט מדווחת הערב (ג') כי הרווח הנקי של הקבוצה עלה ברבעון בכ-21% והסתכם ב-26 מיליון שקל, בהשוואה ל-21.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ביחס לעליות המחירים, מציינת החברה בדוח הדירקטוריון כי ביצוע ההתייקרות במחיר מוצריה נמצא בשלבים שונים, בהתאם למשא ומתן עם כל אחד מלקוחותיה השונים. בתוך כך, החברה מציינת במפורש כי חלק מספקיה הודיעו לה על התייקרויות ולכן היא "תיאלץ להעביר את התייקרויות אלה ללקוחות".
1 צפייה בגלריה
החרם כשל? טונה סטארקיסט
החרם כשל? טונה סטארקיסט
החרם כשל? טונה סטארקיסט
(צילום: מירב קריסטל)
ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-758 מיליון שקל - עלייה של 13.5% ביחס לרבעון מקביל אשתקד, כאשר הגידול נבע הן מצמיחה אורגנית במכירות מותגי החברה והן מאיחוד לראשונה של חברת מדיטרנד המתמחה בציוד ובמזון רפואי, החל מהרבעון השני של השנה. במהלך הרבעון האחרון הודיעה החברה על רכישת החברות נווה פארמה וביגדם, הפועלות בתחום תוספי התזונה.
דיפלומט פועלת בישראל ובעוד מספר מדינות: דרום אפריקה, גיאורגיה, ניו-זילנד וקפריסין, שם היא מפיצה את מוצרי פרוקטר אנד גמבל.
אם בוחנים רק את הפעילות בישראל, אז מחזור המכירות של החברה ברבעון השלישי עלה ב-16.3% והסתכם ב-452 מיליון שקל והרווח הגולמי עלה ב-16.7%, אולם שיעור הרווח הגולמי מהמחזור בפעילות בישראל הסתכם ב-22.5% - ללא שינוי, אם כי גם ללא נזק שחלק צפו בשל החרמות.
בתוך כך, הרווח התפעולי של כל הקבוצה עלה ב-18.2% והסתכם ב-36 מיליון שקל, אך שיעור הרווח התפעולי ירד מ-5.3% אשתקד ל-4.7%. הירידה יכולה להיות מוסברת בגידול בהוצאות ברבעון בסך 17.2% לעומת כ-16.2% ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר עקב הגידול בעלויות השכר, האחסנה וההובלה.
בדוח נכתב כי "החברה רשמה גידול במכירות ברבעון בכל המגזרים בהם היא פועלת ביחס לתקופה מקבילה אשתקד", וכי "העלייה ברווח הגולמי נובעת הן מגידול במכירות והן משינוי תמהיל המכירות" (יותר מכירות של מותגים ביבוא עצמי - נ"ז).
שיעור הרווח התפעולי של דיפלומט בישראל גבוה יותר מזה שבדרום אפריקה (3%) ובניו-זילנד (2.3%), אולם נמוך לעומת גיאורגיה (8.7%) וקפריסין (9.3%), אם כי מדובר במדינות בהן הפעילות של החברה היא הקטנה ביותר והסתכמה ב-23 מיליון שקל בלבד ברבעון.
מנגד, הפעילות של דיפלומט בדרום אפריקה היא המשמעותית ביותר עם היקף מכירות של 152 מיליון שקל - שליש מהפעילות שלה בישראל. בחברה עוד מציינים כי תרומתה של הפעילות בגיאורגיה לשורת הרווח הייתה הגדולה מבין הפעילויות בחו"ל.