בפברואר 2023, כשבישראל התחוללה סערת הפגנות ומחאות, ואיום בריחת המשקיעים הזרים מהארץ ריחף מעל ראשם של בעלי עסקים, פורסמה באמצעי התקשורת ידיעה שנשמעה כמעט בדיונית – הבנק האירופי להשקעות של האיחוד האירופי, ה EIB (The European Investment Bank), חתם עם בנק לאומי על שני הסכמי אשראי - לעסקים ׳ירוקים׳ שמקדמים סביבה ירוקה יותר; והסכם נוסף המקדם ׳הכללה פיננסית׳ (Financial inclusion), שמשמעותה הוא סיוע לאוכלוסיות מוחלשות או שנמצאות בשוליים וקשה להן יותר מטבע הדברים להשיג מימון ולפתח עסקים. סכום העסקאות הכולל – חצי מיליארד אירו(!), כאשר היעד המשותף שהוצב על ידי EIB ובנק לאומי הוא שאפתני לא פחות - להעמיד אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, שיפעלו להפחתת זיהום בפעילותם השוטפת.
בנק ההשקעות האירופי – ה EIB – הוא לא בנק פרטי. הלכה למעשה הוא משמש כזרוע של האיחוד האירופי להלוואות לפרויקטים התואמים את מטרות האיחוד האירופי, גם כאלו המתקיימים מחוץ למדינות האיחוד. הבנק פעיל בכ-140 מדינות ברחבי העולם, וכ-10% מרווחיו מושקעים במדינות שאינן חברות באיחוד האירופי, בהן ישראל, כדי לתמוך ולקדם את מדיניות האיחוד האירופי, בין השאר בתחומי האנרגיה, הגנה על הסביבה, אקלים והפחתת זיהום.

2 צפייה בגלריה
דימיטר טזאצ'נב
דימיטר טזאצ'נב
דימיטר טזאצ'נב
(צילום מסך)

בימים אלה, כשנה לאחר חתימת ההסכם עם בנק לאומי, בשעה שישראל נמצאת באחת התקופות הקשות בתולדותיה, ובעיצומה של המלחמה בעזה, תוגבר סכום ההשקעה שהקציב הבנק בכרבע מיליארד אירו נוספים. זוהי עדות למחויבות הגדולה של הבנק האירופי לתמיכה בכלכלה ירוקה ברחבי העולם, שתגיע להשקעה בסכום של כטריליון אירו עד 2030.
לצמצם את העקבות האנרגטיים
בנק ההשקעות האירופי מתגאה ביותו 'בנק האקלים'. כשיטת פעולה הוא בודק היכן יש פערים למימון עבור עסקים ופרויקטים שמעוניינים לצמצם את העקבות האנרגטיים שלהם על כדור הארץ. בין אלה יש חברות שעוסקות באנרגיה שחוסכת חשמל, עסקים קטנים ובינוניים שרוצים לשדרג את צי המכוניות שלהם, פרויקטים של אנרגיה סולרית, מכוניות היברידיות ועוד. אחת המטרות החשובות לדבריהם היא לעזור גם לעסקים דוגמת מסעדות לראות את היתרון שבהפחתת זיהום, בין היתר כי זה חוסך להם כסף.

2 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)

הבחירה לשתף פעולה דווקא עם בנק פרטי ולא עם המדינה אינה מקרית. אמנם ישנן מדינות שבהן זה תפקיד המדינה, כמו במצרים, למשל. אך בישראל סבורים ב-EIB שהבנקים הם שותפים טובים וטבעיים להשקעה כזאת. הם מבינים את הלקוחות שלהם, מבינים מה הצרכים בשטח ויודעים לזהות האם יש הזדמנויות לעשות "דברים ירוקים". יחד עם זאת מבהירים כי ככל שיש סוכנות ממשלתית שעושה את זה, יפעלו איתה בשיתוף פעולה.
ההצלחה של פרויקטים מסוג זה נמדדת ראשית במחויבות של העסקים עצמם. מי שיקבלו את ההלוואה מבנק לאומי יצטרכו להראות באופן ברור כיצד הם משקיעים כדי לחסוך באנרגיה. בין אם מדובר בתנורים חסכניים, מכוניות חסכניות יותר וכן הלאה. עבור ה-EIB יש כאן גם הצלחה בהעלאת המודעות לחשיבות של השקעות ירוקות. עסקים רבים כל כך עסוקים בלשרוד עד שאין להם זמן או יכולת לעסוק בסוגיות של חיסכון אנרגיה או דאגה לאקלים. תפקיד הבנק הוא בין השאר לקדם שיח שמסביר את התועלות של המהלך, מעלה את המודעות, וכתוצאה מכך יש הפחתה בזיהום ובנוסף יש בזה היגיון מסחרי. בסופו של דבר חיסכון באנרגיה הוא חיסכון בכסף.
בודקים כל השקעה מכל הכיוונים
מערכת היחסים של ישראל עם הבנק האירופי היא ארוכת שנים, והחלה עוד ב-1981. כך, לאורך השנים ביצע הבנק שורה של השקעות בפרויקטים מקומיים, לרבות בחברת "בטר פלייס", ברכבת הקלה בתל אביב ועוד. אחד הפרויקטים הבולטים בהקשר זה הוא ההשקעה של ה-EIB בפיתוח תוכנית ההתפלה של ישראל על ידי מימון ארבעה מתקני התפלה של שותפות ציבורית-פרטית (PPP) באמצעות השקעה של 560 מיליון אירו. המפעל החדש ביותר, שמומן ב-2020, הוא מתקן ההתפלה הגדול ביותר הפועל באזור הדרומי של האיחוד האירופי. יחד, מפעלים אלה מספקים 577 מיליון קוב מים בשנה. באפריל 2020, ה-EIB חתם על שיתוף פעולה עם רשות החדשנות הישראלית, ועל הסכם מימון של 50 מיליון אירו עם 'פלוריסטם תרפויטיקס' לפיתוח טיפולים ל-COVID-19 ולצרכים רפואיים אחרים שטרם נמצא להם מענה.

"האיחוד האירופי מכיר בחשיבות של חיזוק המגמה של הכללה פיננסית בישראל", אומר שגריר האיחוד האירופי לישראל, דימיטר טזאנצ'ב, "אנחנו מברכים על המימון העסקי הממוקד שניתן לאחרונה באמצעות בנק לאומי ובגיבוי זרוע המימון של האיחוד האירופי, בנק ההשקעות האירופי (EIB)". לעניין משמעות הפעילות ותרומתה לכלכלה ולחברה, אומר השגריר טזאנצ'ב כי "מסגרת האשראי החדשה תשפר את אפשרות המימון של עסקים בישראל, בדגש על עסקים קטנים בבעלות נשים, ערבים-ישראלים וכן בעידוד השקעות עסקיות המפחיתות את פליטת הפחמן ומסייעות בהתמודדות עם אתגרי האקלים. זהו חלק מהתמיכה המתמשכת של בנק ההשקעות האירופי בהשקעות עסקיות עם שותפים ישראלים, עם שותפים פלסטינים בכל האזור".
פורסם לראשונה: 16:06, 02.04.24