כך מתנהל משרד האוצר בימים אלה של מלחמה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם לפני שישה ימים על צו שהיה פוגע קשות בעיצומם של ימי קרבות קשים בדרום ובצפון בחלק מחיילי המילואים, אולם כאשר קיבל מסרים נרגזים מחברי כנסת, בהם מהליכוד, מארגוני עובדים, מלשכת יועצי המס ומבכירים במשק, נסוג לחלוטין מהצו שעליו חתם בעצמן והסביר למה מדובר בהחלטה שאין לקיים.
מחר (שלישי) הייתה אמורה ועדת הכספים של הכנסת לדון בהצעת שר האוצר לאשר תקנות ששוללות לחלוטין את המענק שמגיע לפי חוק מעצמאים שגויסו למילואים. לפי הערכות יש כ-120 אלף כאלה, כשליש מהמגויסים מאז השבעה באוקטובר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
הנימוק לביטול המענק היה שהתגמול על השירות מפצה כבר את חיילי המילואים, ולכן אין מקום לשלם להם גם פיצוי על הפסד הכספים מהעסק שלהם. במקרים רבים מדובר על עסקים שהושבתו לחלוטין, שהפיצוי המגיע עבורם הוא עשרות אלפי שקלים בחודש, שיישללו מחיילים שנלחמים כעת.
ברגע שנודע דבר הבאת צו פוגע מסוג זה דווקא בחיילי המילואים, בעת שאלפים מהם לא היו בבית שבועות ארוכים, פנו בנושא בדחיפות חברי כנסת, בהם מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק, ונשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי. משום מה נענו חלק מהפונים, לדבריהם, שהשר לא מודע לפגיעה בחיילי המילואים כתוצאה מהתקנות, אף שהוא עצמו חתם עליהם בשבוע שעבר. גורם בכיר באוצר אמר ל-ynet: "כך פועל שר שלא לגמרי מבין את המשמעויות של הוראות שמובאות בפניו לחתימה".
תגובת השר סמוטריץ': "לא אתן שיפגעו במילואימניקים. ההפך הוא הנכון, אני מוביל מהלך רחב מאוד למעטפת כוללת למילואימניקים ולבני משפחותיהם. תגמול המילואים לא יחושב במחזור העסקאות של העצמאים, ורשות המיסים תבצע תיקון בנושא".
ברשות המסים מיהרו לפרסם הודעה, לאחר שהם היו מיוזמי הגזירה על חיילי המילואים: "תשלומי ביטוח לאומי לבעלי עסקים המשרתים במילואים לא יובאו בחשבון בחישוב ירידת המחזורים לצורך פיצויים. מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', בעקבות פניית שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הנחה את גורמי המקצוע ברשות לתקן את התקנות שיובאו מחר לאישור ועדת הכספים של הכנסת, כך שתשלומי הביטוח הלאומי לבעלי עסקים שמשרתים במילואים לא יכללו בחישוב מחזור העסק לצורך קביעת מידת הפגיעה העסקית במהלך חודשי המלחמה ולא ישפיעו על גובה הפיצויים שיקבל בעל העסק.
2 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים 14 השתלטו על מוצב פלסטין של ארגון הטרור חמאס
לוחמי חטיבת המילואים 14 השתלטו על מוצב פלסטין של ארגון הטרור חמאס
חיילי מילואים
(צילום: דובר צה"ל)
"לאור ההנחיה, גם בחודש דצמבר 2023, כמו בחודשים אוקטובר ונובמבר 2023, ירידת המחזורים של עסק תחושב ללא התייחסות לתשלומי הביטוח הלאומי לבעל העסק בגין ימי מילואים. זאת, לאור ההכרה כי בשל המלחמה תקופות המילואים הן ממושכות במיוחד, ותשלומי הביטוח הלאומי לבעל העסק אינם מפצים על הפגיעה העסקית הנובעת מהיעדרותו הממושכת מהעסק".
במכתבו למנהל רשות המסים בנושא, ציין שר האוצר כי "בעת שירות מילואים ארוך, כפי ששירתו מספר רב של אנשים במלחמת חרבות ברזל, קבוצת המילואימניקים העצמאיים נפגעת באופן מיוחד, שכן הפגיעה בעסק עצמאי בשל היעדרות בעליו לתקופה ארוכה גבוהה בהרבה מאבדן ההכנסה החודשית האישית של בעל העסק - הכנסה המשולמת על ידי הביטוח הלאומי. הפגיעה בעסק לא תתבטא בהכרח רק בירידה בהכנסות בחודשים שבהם בעל העסק ביצע את שירות המילואים אלא גם בהמשך הדרך, בשל הקושי להשיב את פעילות העסק כבראשונה".