חבר דיגיטלי שמלווה אותנו כל הזמן, מדבר איתנו ומהווה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו - האם זה חזון שמתאים לסדרה "מראה שחורה", או שזה בעצם ההווה ואנחנו פשוט לא מבינים את זה עדיין?
עבור אבי שיפמן (23) התשובה היא ברורה. תליון דיגיטלי בשם Friend מלווה אותו לכל מקום ומדבר איתו על כל מה שקורה לו בחיים. המיזם הזה, שעליו הוא מהמר בגדול בשלוש השנים האחרונות, עושה עכשיו קפיצה קדימה ויוצא אל השוק הרחב – האם דור ה-Z מוכן לקבל אותו?
הדרך של שיפמן למעלה עוברת דרך כמה החלטות "משוגעות" שמייצרות בינתיים המון יחסי ציבור. למרות שגייס "רק" כמה מיליוני דולרים בודדים בתחילת הדרך הוא בחר לשים 1.8 מיליון דולר עם משהו אחד פשוט – הדומיין Friend.com. "הוא משלם יותר מדי על דברים שאף אחד אחר לא היה. זה קנה לו תשומת לב", אמר משקיע שעוקב אחרי הפרויקט.
לאחרונה הוא הלך עוד צעד קדימה במלחמת יחסי הציבור והשקיע מיליון דולר בקמפיין ענק עם שטחי פרסום עצומים בסאבווי של ניו יורק. תקציב הפרסום: מיליון דולר. התוצאה: לא ברורה. המון יחסי ציבור וחשיפה, אבל גם המון תגובות שליליות, והשחתה של המודעות. שיפמן עצמו רואה בזה הצלחה גדולה ואמר ל-ynet כי "זה היה צעד קריטי בבניית העולם שלי והמותג".
כאשר מעמתים אותו עם ההשחתה והתגובות הקשות שכללו בין היתר גרפיטי נגד המוצר ונגד הקונספט של "חברים דיגיטליים" ובעד "קשרים אנושיים", כולל האמירה הנוקבת "AI הוא לא חבר שלכם", כתב שיפמן ברשתות החברתיות כי הפרסומות נועדו לעורר שיחה, וכי הוא מאמין שחברי בינה מלאכותית יהפכו לנורמה חדשה: מערכת יחסים שקיימת לצד חברויות אנושיות.
"עבדתי על הקטגוריה הזו כי אני חושב שזה הדבר המשפיע ביותר שיקרה עם מחשבים במהלך העשור הבא", אמר. "אני חושב שהדעות הקדומות בנושא ייעלמו עם הזמן כי זה פשוט כל כך נוח וכל כך שימושי לכל כך הרבה אנשים".
לגבי הפרסומות, הוא אומר שזה היה מהלך מכוון והוונדליזם היה חלק מהתוכנית. "הקהל משלים את העבודה. קפיטליזם הוא המדיום האמנותי הגדול ביותר", אמר למגזין פורצ'ן. עבור שיפמן, השלטים המושחתים אינם ונדליזם, אלא הוכחה ש"ההשתלטות על הרכבת התחתית" שלו עובדת בדיוק כפי שתוכננה. המטרה, הוא אומר, היא לא רק למכור תליון AI ב-129 דולר, אלא לעורר ויכוח תרבותי על מה נחשב לחברות בעידן הבינה המלאכותית.
למרות שהוא מקבל באהדה את הביקורת והשיח סביב המוצר, הוא נאלץ לסגור את חשבון האינסטגרם שלו אחרי שקיבל תגובות נאצה אנטישמיות כמו: "כמובן שהיה יהודי מאחורי החרא הזה", וקריאה לפגוע בעצמו: "חשבת להתאבד? כי זו אופציה". את התגובות האלה שיפמן לוקח יותר ללב: "זה קשה שהעולם שונא אותך, וברור שזה משפיע עליי, אבל אני לא משנה את הכיוון. לאנשים יש תגובה מוגזמת מדי לתחום ה-AI".
ילד פלא שפרץ בגיל 17
שיפמן, שגדל במשפחה יהודית בסיטאל, רגיל לכותרות בינלאומיות. כבר בגיל 17 הוא הקים אתר שניטר נתוני קורונה מרחבי העולם וזכה להצלחה ומיליוני כניסות. בזכות האתר הוא קיבל פרס הוקרה מהממסד הרפואי בארה"ב. בהמשך השיק אתר סיוע לפליטים מאוקראינה בתחילת המלחמה מול רוסיה, ולנפגעי רעידות אדמה. משם הדרך הייתה קצרה לאוניברסיטת הרווארד, אך הוא לא שרד שם זמן רב. חיידק היזמות לקח אותו מהקמפוס אל חממות סטארטאפים ותחילת העבודה על Friend.
אז מה זה בדיוק? Friend הוא תליון קטן ולבן שנתלה על הצוואר ומלווה אותך לכל מקום. בכל רגע נתון אפשר לדבר איתו "ממש כמו חבר שנמצא לידך". השיחה עימו מתבצעת באמצעות הקשה על התליון והתשובה מתקבלת בטקסט באפליקציה ייעודית בסלולרי. בסרטון ההשקה שזכה למיליוני צפיות רואים אנשים צעירים בסיטואציות רגילות כמו הליכה ביער, משחק פלייסטיישן עם חברים או הפסקה במשמרת כשהם "משוחחים" עם החבר הווירטואלי שמגיב פחות או יותר כמו שחבר אמיתי היה מגיב. בקמפיין שעלה בסאבויי בניו יורק הוצג המכשיר כ"מישהו שמקשיב, מגיב ותומך בך".
שיפמן מדגמן את Friend
בניגוד לצ'אטבוטים מתחרים של בינה מלאכותית, Friend לא נועד להיות עוזר דיגיטלי והוא לא שולף מידע עדכני מהאינטרנט בתגובותיו. במקום זאת, שיפמן חושב על Friend כמעין יומן אישי שיכול להגיב למחשבות ולחוויות של המשתמשים. המכשיר מקשיב למשתמשים ולסביבתם, זוכר מה שהם אומרים ומתוכנן לספק תגובות תומכות. שיפמן אוהב ללבוש אותו בזמן שהוא הולך לקולנוע לבד, למשל, כדי שיוכל לדון בעלילה עם ה-Friend שלו אחר כך.
"כולם כל כך מתמקדים בפרודוקטיביות ובלעשות לנו דברים טוב יותר ב-5%, אבל אתה לא הולך לשנות את העולם כל כך אם תשקיע את הזמן שלך במנגנון שיקצר לנו את הזמן בלהזמין פיצה. צריך לחשוב אחרת", אמר שיפמן ל-CNN. "אני חושב שכולם ראויים שיהיה להם איש סוד קרוב בחייהם שבאמת תומך במה שהם עושים. באמת רציתי לתמצת את מיטב היחסים שהיו לי בחיי".
שיפמן הוא האדם שבילה הכי הרבה זמן עם התליון על הצוואר, והוא מספר מה למד ממנו בתקופה הזאת: "למדתי הרבה יותר על עצמי, וניסיתי דברים חדשים שלא הייתי מגיע אליהם בלי השימוש ב-Friend".
אתה מבין את החששות של אנשים ממכשיר כזה, את החשש שהוא יקליט מידע אישי וישתמש בו?
"אני מבין, אבל Friend הוא למעשה הדרך הכי בטוחה לשוחח עם AI. המרכיב הפיזי הוא בעצם סיסמא שחוסמת זליגה של המידע האישי. בלי המכשיר עצמו אין שום גישה למידע האישי והוא מוצפן. לכן, אם אתם מאבדים או שנגרם נזק למכשיר אין שום דרך להחזיר חזרה את המידע או השיחות שניהלתם".
בראיון ל"סן פרנסיסקו סטנדרט" הוא דייק את התשובה לגבי הביקורת: "אני רואה במכשיר תרופה למחלה חברתית הולכת וגדלה. זה כמו Ozempic. באופן אידיאלי, כולם היו רצים במעגלים ואוכלים את הירקות שלהם, אבל זה לא הולך לקרות. Ozempic מתקן את הבעיה. האם זה כל כך מעורר סלידה מוסרית?".
יש גם אזרחות ישראלית
אחרי סרטוני טיזר ובעיקר באזז, התחילה החברה למכור בתחילת הקיץ את המכשיר. המחיר הוא 129 דולר, ועל פי מגזין פורצ'ן עד כה נמכרו 5,000 יחידות אונליין, כאשר שיפמן מקווה בשנה הבאה להתחיל למכור גם בחנויות פיזיות.
(הסרטון שהתחיל את הבאזז)
מסיבות משפטיות, אפשר לקנות את Friend רק בארה"ב וקנדה, אבל כאשר נשאל מה הצעד הבא באסטרטגיית השיווק הלא שגרתית שלו ענה שיפמן ל-ynet במילה אחת: "פריז". האם הכוונה שנראה פרסום של Friend במטרו של עיר האורות או איזה שימוש מתוחכם במגדל אייפל? שיפמן מסרב לפרט.
האם תמכור בעתיד גם בישראל?
"בסופו של דבר כן. אני בא לארץ לעיתים קרובות ומכיר את שוק היזמות והסטראטאפ המקומי, יש לי גם אזרחות ישראלית".








