ההתפתחויות בנוגע לעסקה להשבת חלק מהחטופים שבידי חמאס, הן אולי הדבר היחיד שמעניין כרגע את משפחות החטופים והנעדרים. אך המציאות החדשה והקשה משפיעה גם, כמובן, על מצבם הכלכלי, ולכן מגיעים להם לא מעט כספים מהמדינה.
בהסכם שנחתם לפני כחודש עם הממשלה נקבע כי הביטוח הלאומי יעניק למשפחות האזרחים החטופים והנעדרים את הזכויות שמקבלים בני משפחה של חללי פעולות איבה, וכי משרד הביטחון יעניק זכויות דומות למשפחות החיילים החטופים והנעדרים. אלו הזכויות הכלכליות העיקריות שמגיעות למשפחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
טקס חשיפת שם כיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
טקס חשיפת שם כיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
משפחות החטופים
(צילום: מוטי קמחי )

תגמול חודשי קבוע

בני משפחה של אזרחים נעדרים וחטופים זכאים לתגמול חודשי מהביטוח הלאומי, התגמול משולם לבני/בנות הזוג, לילדים ולהורים, ובמקרים מסוימים גם לגרושים ולגרושות.
הסכום החודשי לבני/בנות הזוג נע בין כ-9,600 שקלים אם אין ילדים עד גיל 21 במשפחה, ועד ליותר מ-20,000 שקלים אם יש 7 ילדים ומעלה.
מי ששני הוריהם נעדרים או חטופים, ויתומים מהורה אחד שההורה השני שלהם נעדר או נחטף, זכאים לתגמול חודשי כמו נפגעי פעולת איבה מכוח אחד מההורים. סכום התגמול לילדים עד גיל 18 עומד על כ-5,500 שקלים, ומגיל 18 ומעלה - כ-9,600 שקלים.
הורי החטופים והנעדרים זכאים לתוספת לתגמול החודשי עבור אחים ואחיות של החטוף/הנעדר שתלויים בהם כלכלית וטרם מלאו להם 22. התגמול לזוג הורים שאין להם ילדים נוספים עומד על כ-8,500 שקלים, ולהורה יחיד על כ-6,700 שקלים. להורים עם 7 ילידים ומעלה התשלום מגיע לכ-15 אלף שקלים.
גרושה של חטוף שלא נישאה שוב זכאית לתגמול חודשי (בהתאם לגובה המזונות שהיא זכאית להם) אם מתקיימים כל התנאים: החטוף שילם לה מזונות, היא הייתה בת 40 או יותר בעת החטיפה או שהיא אם לילד של החטוף. גרושים וגרושות שיש עימם ילד של החטופים או הנעדרים זכאים לתגמול חודשי עבור הילד (כאפוטרופוסים). סכום התגמול עומד על כ-5,500 שקלים, ולכל ילד נוסף תשולם תוספת של כ-1,300 שקלים. התגמול ישולם להורה עד שהילד יגיע לגיל 21.
אחים/אחיות של החטופים והנעדרים עשויים לקבל תגמול חודשי אם מתקיימים כל התנאים הבאים: הם התייתמו משני הוריהם, טרם מלאו להם 18 והכנסתם נמוכה מ-5,571.75 שקלים בחודש, אין להם אח או אחות אחר/ת בגיל 18 ומעלה עם יכולת השתכרות של 5,571.75 שקלים לפחות בחודש. סכום התגמול יהיה 5,535.71 שקלים.

מענק רבעוני של 90 אלף שקל

הביטוח הלאומי נותן לכל משפחה שאחד מיקיריה נחטף מענק רבעוני בסכום של 90 אלף שקל כדי לסייע לה בקידום המאמצים לשחרורו. (נסיעות לחו"ל, הדפסת כרזות, תשלום ליועצי תקשורת וכדומה). בן משפחה שזכאי לקבל מענק עבור יותר מחטוף או נעדר אחד יקבל מענק מרבי בסכום של 200 אלף שקל ברבעון.
המענקים ישולמו באופן אוטומטי אחת לשלושה חודשים כל עוד החטוף לא שוחרר או הנעדר לא אותר. המענקים לתקופה מ-7 באוקטובר 2023 ועד ל-7 בינואר 2024 ישולמו עד סוף נובמבר על ידי הביטוח הלאומי.
בני משפחה יהיו זכאים למענק הראשון גם במקרה שהחטוף שוחרר או הוכרז כנספה. למענקים יהיו זכאים בני משפחה של נעדרים שב-7 בנובמבר עדיין היו בחזקת נעדרים או ששונה מעמדם לחטופים. בני משפחה שקיבלו כבר מענק לא יידרשו להחזירו אם בתקופת התשלום החטוף שוחרר או הנעדר אותר.
2 צפייה בגלריה
סניף הביטוח הלאומי
סניף הביטוח הלאומי
סניף הביטוח הלאומי
(צילום: איתי בלומנטל)
אם לחטוף יש הורים ויש בן זוג – ההורים יקבלו 45 אלף שקל וסכום זהה יינתן לבן/בת הזוג. אם הורים נשואים או פרודים או גרושים כל אחד מהם יקבל 22,500 שקל. אם יש רק הורה אחד הוא יקבל 45 אלף שקל.
אם אין בן או בת זוג יקבלו ההורים 45 אלף שקל. אם יש לחטוף או לנעדר ילדים שגילם 21 שנה ומעלה יינתנו עוד 45 אלף שקל להורה. אם אין ילדים בני 21 ומעלה המענק יחולק בחלוקה שווה להוריו.
אם אין אף אחד מאלה, לא הורים ולא בני זוג, המענק ישולם לקרוב משפחה אחר, למשל דוד, על פי החלטה סוציאלית של הביטוח הלאומי ובהתאם לנסיבות המשפחתיות הקיימות.
כמו כן ישולם מענק רבעוני לאחים וילדים של החטוף או הנעדר. ילדים בני 21 ומעלה ואחים בני 22 ומעלה יקבלו מענק רבעוני בסך 21 אלף שקל כל אחד.

סיוע כלכלי בנושאי בריאות, דיור, תחבורה ולימודים

הורים ובני זוג (נשואים או ידועים בציבור) של נעדרים וחטופים זכאים להשתתפות חלקית בתשלום דמי ביטוח בריאות, ומי שלא יכולים לנסוע בתחבורה ציבורית מסיבות רפואיות, זכאים למימון נסיעות במונית ובאמבולנס לצורך טיפול רפואי בבית חולים או במרפאת מומחים באזור המגורים.
בני משפחה של חטופים ונעדרים זכאים למימון תרופות שרכשו לפי מרשם רפואי בבתי מרקחת של קופות החולים ובבתי מרקחת שבהסדר עם קופת החולים, לסיוע במימון התייעצות עם רופא מומחה לגבי בעיה רפואית או התערבות כירורגית, למימון טיפולי שיניים, ולמימון צרכים רפואיים וסיעודיים נוספים.
בנוגע לדיור, חטופים ונעדרים זכאים להנחה של 100% בחשבון הארנונה עבור דירותיהם או בתיהם המשמשים למגורים. ההנחה תינתן למשך התקופה שבה הם חטופים או נעדרים בלבד, ועל כל הדירות שברשותם. בנוסף יינתן סיוע במימון שכר דירה לתקופה מוגבלת למי שאין בבעלותם דירה או שהם נאלצים להחליף את דירתם ויש פער בזמנים בין פינוי דירתם לקבלת הדירה החדשה.
בני/בנות הזוג של החטופים והנעדרים זכאים לדמי ניידות חודשיים בסך 422 שקל, בתנאי שלא קיבלו סיוע ברכישת רכב אישי. דמי הניידות משולמים אוטומטית עם התגמול החודשי.
בני המשפחה עשויים להיות זכאים להטבות נוספות (החזר עבור מוניות, השכרת רכב, הוצאות נסיעה ועוד).
בנוסף, ילדים שהורה שלהם נעדר או חטוף עשויים לקבל מימון לאבחונים של לקות למידה. אחים של נעדרים או חטופים זכאים לקבל מימון עבור שיעורי עזר, בהתאם להמלצת בית הספר.
בכל הנוגע לתשלומי משכנתא והלוואות, בני המשפחות זכאים לדחייה ללא ריבית לפי המתווה שהציג בנק ישראל.
הרחבה ופירוט לזכויות ניתן למצוא באתר "כל זכות" ובאתר הביטוח הלאומי.