מחלבת טרה מתכוונת להפסיק לשווק את רוב המוצרים המפוקחים לצרכנים: כעת נראה שהיא החליטה להפסיק למכור לצרכנים שמנת מתוקה 38% ו-32%, שמיועדת להקצפה, לאפייה ולבישול. המוצר נכנס לפיקוח מחירים ב-2013 יחד עם גבינה לבנה - שטרה עדיין משווקת. כשהבחנו במחסור במוצרים במקררי רשתות השיווק ופנינו לטרה, התשובה שקיבלנו היא שהמחלבה "בחרה להתמקד בשיווק המוצרים הללו בשוק המקצועי".
טרה היא מחלבה השייכת לחברה המרכזית למשקאות קלים, שמייצרת את קוקה קולה בישראל. עד כה טרה מכרה שמנת מתוקה 38% שומן ו-32% שומן באריזת קרטון 250 מ"ל. מחיר שמנת להקצפה 38% נע בין 5.90 שקלים ל-7.07 שקלים, מחיר הפיקוח שאין לעבור אותו, כשאריזת שמנת 32% נמכרה ב-8.90-7.50 שקלים. צו הפיקוח חל על שמנת מתוקה להקצפה 38% ושמנת מתוקה להקצפה 32% מפוקחת כמוצר דומה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
מדף מוצרי השמנת בשופרסל
מדף מוצרי השמנת בשופרסל
מדף מוצרי השמנת בשופרסל. ריקים משמנת מפוקחת
(צילום: מירב קריסטל)
בעת כניסת המוצרים לפיקוח ב-2013, מחיר שמנת מתוקה 38% ירד מ-8.30 שקלים ולעיתים אף 10 שקלים לקרטון ל-6.30 שקלים. מאז התייקר ל-7.07 שקלים, אך לא טיפס בחזרה למחיר טרום הפיקוח.
הפסקת השיווק לצרכנים התגלתה אחרי שבסניפי שופרסל ראינו מדפים ריקים משמנת מפוקחת, כשרק שמנות לבישול של תנובה ויטבתה עם אחוזי שומן מופחתות (15% ומטה) נמצאות על המדף והן נמכרות במחירים גבוהים ממחירי הפיקוח. בסניף של אושר עד מצאנו שמנת מפוקחת של תנובה בלבד. שאר המדף מאכלס שמנת עם אחוזי שומן נמוכים במחיר לא מפוקח.
ההיעדרות של טרה מהמקררים מורגשת באופן חלקי ברשתות. חלקן אמרו ל-ynet שטרה המעיטה מאוד בשיווק כלל המפוקחים, אך עדיין משווקת, כולל שמנת מתוקה. שתי המתחרות שמשווקות גם הן שמנת מתוקה (תנובה ויטבתה) לא שמו לב לתהליך. ביטבתה מסרו כי "לקראת חגי תשרי השנה חל גידול משמעותי בצריכה של שמנות יטבתה ואנו עושים כל מאמץ על מנת לעמוד בביקושים".
מדובר באסטרטגיה מכוונת של טרה לנוכח מהלכי הממשלות האחרונים שמנעו מהמחלבות ייקור מוצרים בפיקוח לפי נוסחת הפיקוח, לפיה כשהחלב הגולמי מתייקר או מוזל - מתייקרים או מוזלים בשיעור דומה גם המוצרים שכלולים בצו הפיקוח. בין היתר מדובר בחלב 3% ו-1% בקרטון ובשקית, גבינה צהובה נעם, עמק וגלבוע במעדנייה, שמנת חמוצה 15%, גיל, אשל, גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה. הראשון שנהג כך היה שר האוצר משה כחלון, שסירב לאפשר למחלבות לייקר מוצרים מפוקחים. הוא הביא בכך לפניית המחבלות לבג"ץ שקיבלו פיצוי מהמדינה אך באיחור ולא פיצוי מלא, והמדינה חייבת למחלבה 400 מיליון שקל.
טרה הפסיקה לשווק חמאה לצרכנים ב-2019 וגרמה למשבר בקטגוריה, שהוביל לפתיחת מכסות יבוא חמאה ללא מכס ואז לפתיחת השוק לתחרות חופשית וביטול פיקוח המחירים על החמאה. מאז מחיר חפיסת חמאה בישראל התייקר מ-7.94 שקלים ל-200 גרם ל-13.90 שקל מחיר נפוץ, 7.90-8.90 שקלים לחמאת תנובה, שלא נמכרת בכמות גדולה, ולעיתים מחיר דומה למותגים פרטיים של שופרסל ורמי לוי. טרה מייצרת חמאה לשוק המוסדי והפכה ליבואנית חמאה מגרמניה, אותה היא מוכרת במחיר גבוה.
2 צפייה בגלריה
מדף מוצרי השמנת באושר עד
מדף מוצרי השמנת באושר עד
רק שמנת מפוקחת של תנובה הייתה בסניף באושר עד
בספטמבר 2022 טרה המשיכה במהלך והפסיקה למכור לצרכנים חלב בשקית - מוצר החלב הניגר המפוקח שמחירו הוא הנמוך ביותר. בכך נותרה תנובה היחידה שמוכרת חלב בצורה הזו. לאחרונה הפסיקה למכור חלב מפוקח בקרטוני 1 ליטר ומוכרת חלב מפוקח בקרטוני 2 ליטר בלבד. במקביל, החלה לייצר במרץ חלב מועשר בוויטמין D וסידן שאינו מפוקח.
טרה גרמה בכך להסרת המכס על חלב וייבוא לארץ של חלב מפולין וטורקיה, שזול ב-2-1 שקלים לליטר מהחלב בארץ. היא עלולה לגרום כעת לכדור שלג: הסרת הפיקוח על חלב שיוביל לסגירת רפתות וייצור החלב הישראלי יפחת מאוד, אבל היא לא עוצרת כאן וכעת היא מפסיקה לשווק גם שמנת מתוקה לצרכנים.
כרגע טרה ממשיכה לשווק גבינה לבנה וגבינה צהובה נעם. לא ברור מה יקרה לשמנת חמוצה ואשל של טרה. מטרה נמסר בתגובה לגבי שאר המוצרים שהיא מייצרת ונמכרים במחיר מפוקח כי: "פורטפוליו המוצרים המשווקים של טרה נבחן ומשתנה מעת לעת ממגוון שיקולים".