הדחייה באישור תקציבי המדינה לסוף השנה הנוכחית (2023) כמו גם לשנת 2024 נמשכת. ישיבת ועדת הכספים של הכנסת שאמורה הייתה להתקיים היום (ראשון) לאישור התקציב הנוסף לשנת 2023 לקריאה שנייה ושלישית נדחתה שוב, לאחר שלא הסתיימה בהצבעות בימים רביעי וחמישי בסוף השבוע האחרון.
3 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
הסיבה הרשמית לדחייה היום אמנם לא נמסרה, אולם חברי הוועדה ציינו כי מדובר באי הסכמה של שר האוצר לוותר על עוד כספים קואליציוניים ולהעבירם לטובת הוצאות המלחמה. בין הדורשים להעביר את הכספים לטובת המלחמה מצויים גם חברי כנסת מהקואליציה, בהם מהליכוד.
חברי הכנסת מהליכוד שניסו להבין מדוע הדיון בוועדה נדחה, נדהמו לשמוע שהסיבה היא שסמוטריץ' מפעיל לחץ כדי שכספים קואליציוניים שקוצצו מהמשרד של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, יוחזרו אליה. "סמוטריץ' סוחט כספים כמו ראש ארגון פשיעה", אמר אחד הח"כים מהקואליציה.
ח"כ מהקואליציה אמר ל-ynet בסוף השבוע: "התרגילים של שר האוצר לא מקובלים גם על חברים בקואליציה. כספים קואליציוניים צרכים לעבור בעת הזאת לטובת המלחמה ולא לצרכים פוליטיים".
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, חה"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר היום (א') כי "הבוקר שוב בוטלו דיוני תקציב 2023 בוועדת הכספים. זאת לאחר שביום חמישי הוועדה התפזרה 40 דקות אחרי פתיחתה. בשבוע שעבר עמד על דוכן הכנסת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וניסה להלך אימים על האופוזיציה כי כל עיכוב באישור התקציב המתוקן יגרום לפגיעה בחיילים, במפונים, בעסקים הקטנים. זה כמובן היה שקר גס, אך מאז הקואליציה לא מפסיקה לבטל ולעכב את הדיונים".
3 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים, בשבוע שעבר
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לדברי ח"כ בליאק, "הסיבה היא ניסיון נוסף להכשיר משפטית את 5 מיליארד השקלים של הכספים הקואליציוניים, וגם לדחות לחודש מרץ את אישור התקציב החדש ל-2024. ממשלת המחדל שהביאה עלינו את אסון השבת השחורה 7.10.23, גוררת את אזרחי ישראל לאסון כלכלי רחב מימדים".
עוד אמר מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים הבוקר: "אני שוב קורא לכל חברי הקואליציה, כולל המחנה הממלכתי, לעשות הכל על מנת לעצור את התקציב הרע הזה, לבטל את הכספים הקואליציוניים, לסגור חמישה משרדים מיותרים ולהפנות כל שקל בקופת המדינה לצורכי החזית והעורף. רק כך ביחד ננצח".
הדחייה הנוספת מקשה על העברת כספים לצרכי המלחמה וזאת כאשר לסיום שנת התקציב 2023 נותרו 20 ימים בלבד. בה בשעה, מנסה האוצר לדחות את אישור התקציב החדש לשנת 2024 לחודש מרץ - כאשר מהלך זה ימנע עוד הקצבת מיליארדי שקלים לטובת הוצאות המלחמה.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
נסללה דרכו של ברקת לתמוך בתקציב עם הכספים הקואליציוניים? "הגענו להסכמה על תוספת של 240 מיליון שקלים"
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי )
בתוך כך, משרד הכלכלה והתעשייה הודיע כי הגיע להסכמות עם משרד האוצר, לפיהן יוקטן הקיצוץ לתקציב המשרד לטובת צמיחה וסיוע לעסקים בפריפריה, כך שעד לסוף השנה יתווספו למשרד הכלכלה והתעשייה 240 מיליון שקלים נוספים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי הוא מברך על ההסכמות - מה שנראה כמו הדרך הבטוחה לגרום לו להצביע בעד התקציב לשנת 2023, אחרי שבקריאה הראשונה נעדר מההצבעה לאחר שהתנגד בפומבי לתקציב.

סמוטריץ': גל נוסף של קמפיין השקר

סמוטריץ' מסר בתגובה לטענות: "אני רואה שמתחיל להתפתח גל נוסף של פייק לגבי התקציב, במסגרת קמפיין השקר נגד 'הכספים הקואליציוניים'. אז רגע לפני בואו נעשה סדר: העברת התקציב בוועדת הכספים מתעכבת בגלל קשיים שמערימים פקידים ויועצים משפטיים על תקציב למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון. לא מדובר בשקל אחד נוסף אלא ביישום החלטת הממשלה שכבר עברה ובה אושרו כלל תקציבי המלחמה.
"חודשיים לתוך מלחמת חרבות ברזל ששינתה לחלוטין את תרחישי הייחוס הביטחוניים גם ביהודה ושומרון, חודשיים אחרי שכולם מבינים שצריך לחזק את מערכות ההגנה האזרחיות, חודשיים אחרי שמאות רבות של מיליוני שקלים (יותר ממיליארד!) הועברו לתקצוב מרכיבי ביטחון וכיתות כוננות בכל רחבי הארץ, חודשיים אחרי ושקל אחד עוד לא הועבר למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון.
"למה? כי כמה פקידים ויועצים משפטיים החליטו כנראה שהדם של המתיישבים פחות חשוב ושמה שבכל הארץ מוגדר כסף מקצועי ומועבר די בקלות, ביהודה ושומרון מוגדר כסף קואליציוני ודורש שורה של פרוצדורות וחוות דעת שעד כה לא בוצעו. אם בישראל היתה תקשורת אמיתית היא היתה שואלת איך יתכן שחצי מיליון אזרחים ביהודה ושומרון מופקרים והתקציבים הביטחוניים הנדרשים להם מתעכבים כבר חודשיים. היא היתה תוקפת את הפקידים שמערימים קשיים ולא את הממשלה שמנסה לקדם.
אני לא אתן להבחין בין דם לדם ולא אסכים להפלות לרעה חצי מיליון מתיישבים ביהודה ושומרון ולסכן את חייהם. לא במשמרת שלי. כשכל התקציבים שהוקצו בממשלה יכנסו לתוך התקציב שאמור להיות מאושר בימים הקרובים בכנסת התקציב יעבור. מציאות שבה פקידים ויועצים משפטיים מסכלים את מדיניות הממשלה ונמנעים מלהכניס לחוק תקציבים שהממשלה הורתה להם להכניס היא בלתי מתקבלת על הדעת, ובהקשר הנוכחי גם מסכנת חיים.
"ושוב, לא מדובר על שקל אחד נוסף. הכל אושר בממשלה וצריך להיות בחוק. מרבית הסכום במשרד הפנים (לתקצוב שוטף של הרשויות כמו שנעשה בכל הארץ) ומיעוטו דרך החטיבה להתיישבות (מרכיבי ביטחון להתיישבות הצעירה בהתאם לתכנית שהוכנה בפיקוד המרכז). כל מי שאומר משהו אחר פשוט משקר. אני מקווה שביום הקרוב נסיים את כל הפרוצדורות והבירוקרטיות הנוראיות שמעמיסים עלינו הפקידים והיועצים המשפטיים והתקציב כולו יאושר".

בשבוע שעבר אמר סמוטריץ' בדיון בוועדה כי "היה לי חשוב שנביא את התיקון לתקציב הזה מהר. אפשר לאהוב או לא, אבל הזמן הוא פקטור מאוד מרכזי. אנחנו מביאים את התוספת למלחמה כי יש צרכים. קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלה מרחיבה, שמחזקת את קו הביצורים הכלכלי. אנחנו צריכים להיות מסוגלים להעביר את הכספים. ככל שתאשרו מהר יותר, נוכל לממש חלקים גדולים יותר לבריאות, לרווחה, כל מה שצריך".