התאחדות התעשיינים יוצאת נגד תזכיר חוק שפרסם לאחרונה משרד הפנים בנוגע לתיקון חוק פקודת העיריות, המאפשר לרשויות המקומיות מסגרת זמן נוספת שבה יוכלו להגיש בקשה להעלאה חריגה של תעריף הארנונה לשנת 2024. במכתב ששלח נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, לשר הפנים, משה ארבל, הוא טוען כי תיקון החוק מהווה פתח להעלאת תעריף הארנונה 4 פעמים בתקופה קצרה, ובכך יקשה עוד יותר על האזרחים והמגזר העסקי, דווקא בשנת מלחמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ארנונה היא מס שנתי המוטל על תושבי המדינה המחזיקים בנכס ונגבה על ידי הרשות המקומית, ומטרתה לממן את הפעילויות השונות של הרשות. רשות מקומית המעוניינת להעלות את תעריפי הארנונה, נדרשת לקבל את אישור שרי הפנים והאוצר לשינוי צו המיסים. חוק פקודת העיריות קובע כי על הרשות המקומית לאשר את צו הארנונה לשנה העוקבת עד חודש יולי בשנה שלפני. כלומר, ביולי 2023 היו אמורות הרשויות המקומיות להחליט אם להגיש בקשה חריגה להעלאה או הפחתה של תעריף הארנונה לשנת 2024. עוד קובע החוק כי בשנת בחירות, ניתן לעשות זאת עד 3 חודשים מיום הבחירות, כדי שהנבחרים החדשים יוכלו לקבל את ההחלטה (ולא מועצת העיר הישנה).
2 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
שר הפנים, משה ארבל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעקבות דחיית הבחירות המקומיות לפברואר השנה, נוצר מצב שבו הרשויות "פספסו" את מועד הגשת הבקשות החריגות להעלאת (או הפחתת) תעריף הארנונה, ותזכיר החוק מבקש לתקן זאת - ולמעשה לאפשר לראשונה גבייה רטרואקטיבית על 2024. המשמעות היא שתעריף הארנונה לשנה הנוכחית עדיין לא עודכן, וכך, לצד העלייה של "הטייס האוטומטי" בינואר 2024 בשיעור גבוה גם כך של 2.68% (הגבוה ביותר בעשור האחרון), צפויה העלאה נוספת בדצמבר (בקרב הרשויות שיבקשו העלאות חריגות בתעריף הארנונה); ואחריה עלייה נוספת של "הטייס האוטומטי" בינואר 2025 יחד עם עלייה נוספת של רשויות שיבקשו שוב העלאות חריגות בתעריף.
בהתאחדות התעשיינים מנסים, כאמור, להילחם בגזרה הכלכלית ומעריכים כי היא עלולה להקפיץ את תשלומי הארנונה בקרוב למיליארד שקל. "תזכיר זה הוא פתח לעדכון נוסף בתעריפי הארנונה, אשר עלול להקפיץ אותם אל מעבר לתעריפים הנהוגים היום ולהקשות עוד יותר על אזרחי מדינת ישראל והמגזר העסקי כאחד", כותב ד"ר תומר.
לדבריו, "האפשרות להעלאה רטרואקטיבית לשנת 2024 תאפשר לרשויות מקומיות שיבקשו זאת להעלות את תעריף הארנונה 4 פעמים בתקופה קצרה (טייס אוטומטי לשנת 2024, העלאה חריגה לשנת 2024, טייס אוטומטי לשנת 2025 והעלאה חריגה לשנת 2025). כל העלאה כזו היא מצטברת, ויוצרת אפקט ריבית דריבית של התעריפים, ומגדילה באופן משמעותי את עלויות הארנונה ברשויות המקומיות".

"רה"מ הבטיח להקפיא את העלאת מחירי הארנונה"

עוד כותב תומר כי "תיקון החוק מייצר מצב אבסורדי, בו תעריפי הארנונה מזנקים באופן חסר תקדים דווקא בשנת מלחמה, בה אזרחי מדינת ישראל והמגזר העסקי נאנקים תחת הנטל הכלכלי לצעד אתגרי המלחמה. לכן אנו קוראים לתיקון החוק, כך שיתאפשר לרשויות המקומיות המעוניינות בהפחתה של תעריפי הארנונה לבצע זאת, אך מנגד לא תתאפשר בקשה של רשויות להעלאת תעריפי הארנונה אל מעבר לעדכון 'הטייס האוטומטי' ל-2024. במקביל אנו קוראים ליישום מקדם התייעלות ברשויות, אשר הכרחי מתמיד לנוכח המצב המלחמתי שבו נמצאת מדינת ישראל והצורך לצמצם עלויות מיותרות לטובת כלל אזרחי המדינה והעסקים כאחד".
2 צפייה בגלריה
רון תומר
רון תומר
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר
(צילום: טל שחר)
בשיחה עם ynet אמר תומר כי "רצוי שממשלה שמנסה לקבוע שבזמן מלחמה לא מעלים מחירים, תתחיל לעשות זאת גם בעצמה. ראש הממשלה אמר בעצמו שהחשמל, הארנונה והמים הם מחוללי ההתייקרות והאינפלציה, ואף הבטיח להקפיא את העלאת מחירי הארנונה, והנה מינואר כל אלה התייקרו".
יש לציין שעדכון "הטייס האוטומטי" של תעריף הארנונה ב-2024 בגובה של 2.68% מהווה את העלאה הגבוהה ביותר בעשור האחרון. לשם השוואה, ב-2023 שיעור העדכון עמד על 1.37%; ב-2022 שיעור העדכון עמד על 1.92%; וב-2021 שיעור העדכון עמד על 1.10%. העדכון מינואר האחרון מצטרף להעלאות קודמות, שבאופן מצטבר הגדילו את תעריפי הארנונה בלמעלה מ-20% במסגרת נוסחת "הטייס האוטומטי".
במכתב אף מתייחס תומר להשלכות הקפצת הארנונה על המגזר העסקי. על פי מחקר של פירמת הייעוץ הפיננסי גיזה זינגר אבן, תעריפי הארנונה לתעשייה בארץ גבוהים בממוצע ב-30% מהתעריפים בארה"ב וב-45% מהתעריפים באירופה. יצוין שמחקר זה בוצע טרם עליית תעריף הארנונה בשיעור של 2.68%, כך שתומר שוב מזהיר כי אם יינתן פתח לגידול נוסף בתעריפים, ייתכן שהפערים יגדלו עוד יותר.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "דחיית הבחירות הובילה לכך שהרשות המקומית, על רקע המגבלות הקיימות בתקופת בחירות, לא הייתה יכולה, הלכה למעשה, לממש את הסמכות המוקנית לה לקבל החלטה על צו ארנונה 2024. מטרת ההצעה, אפוא, היא לתת מענה למצב שנוצר ולאפשר מסגרת של הוראת שעה לרשויות המקומיות לקבל החלטה בנוגע לצו לשנת 2024, בהתאם למועדים המוצעים בתזכיר".