"רשות המיסים חושבת שצריך לבחון את החזרת מס דירה שלישית. השר תומך בנושא הזה שנחזיר גם את מס הרכוש ושנכניס אותו לחוק ההסדרים של 2025". כך אמר היום מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ, בוועידת מרכז הנדל"ן באילת, שהייתה מאוד סוערת אחרי ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ושרת התחבורה, מירי רגב, שגם כן השתתפו בה, ספגו קריאות בוז. סמוטריץ' אף ירד מהבמה, אבל חזר לאחר מספר דקות. דבריה של רגב נקטעו לא פעם.
את הדברים אמר אהרונוביץ על רקע התלבטות באוצר על צעדי מיסוי בעקבות המלחמה. עוד על השולחן: הותרת מס הרכישה על רמתו הגבוהה על אף שבמקור היה צריך לרדת בתחילת השנה הבאה.
2 צפייה בגלריה
בכירי משרד הבינוי והשיכון בשולחן עגול בכנס מרכז הנדל"ן באילת
בכירי משרד הבינוי והשיכון בשולחן עגול בכנס מרכז הנדל"ן באילת
בכירי משרד הבינוי והשיכון בשולחן עגול בכנס מרכז הנדל"ן באילת
(צילום: נאו מדיה)
נזכיר כי מס דירה שלישית הוא מס שקידם משרד האוצר בשנת 2016 ואף אושר בממשלה, בתקופת שר האוצר לשעבר משה כחלון. המס היה אמור לכלול מיסוי על דירות נוספו שמחזיקים משקיעים בבעלותם על פי נוסחת חישוב מורכבת. המס גרר התנגדות גדולה ואף בוטל בסופו של דבר על ידי בג"ץ בשל פגמים שנפלו בהליך החקיקה.
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, חשף שהמשרד עומד לקדם פיילוט לפיצוי קבלנים על איחור במסירה אבל רק ביישובים שפונו בגלל המלחמה. לדבריו, המשרד יכול לממן את הדבר בעצמו ללא מקור תקציבי חיצוני. על פי התוכנית הנבחנת תיערך בדיקה במשרד הבינוי והשיכון באילו יישובים שפונו בגלל המלחמה יש איחורי מסירה של דירות חדשות, ולאחר שהקבלנים ישלמו את הפיצוי לדיירים על פי חוק המשרד יפצה אותם בשיעור שטרם נקבע. נזכיר כי נכון להיום במשרד האוצר טרם התקבלה החלטה בנושא.
בפאנל אחר בוועידה, שעסק בנושא תכנון, התייחס יו"ר ועדה מחוזית תל אביב והצפון, ערן ניצן, למה שקורה שענף הנדל"ן: "אנחנו נמצאם בימים מורכבים עם ריבית גבוה שמקשה על כולם. אבל כוועדת תכנון אנחנו לא צריכים להיכנע או להיות מושפעים מהדברים האלה כי ההחלטות של ועדות התכנון הן 100 שנים קדימה. יש לנו עכשיו את נושא התכנון של המטרו וזה נותן לנו הזדמנות להרים מגדלים של 60, 70 ו-80 קומות בעתיד".
ניצן התייחס גם למתחמים בהם הוקפאה בנייה בגלל המטרו או אי וודאות כזו או אחרת ואמר: "אנחנו נמצאים כעת בטרנספורמציה בכל מרחב גוש דן וזה הולך לכאוב. יש אנשים שבונים דירות וזה הולך להיעצר. הולכות להיות 10 שנים מאוד מסובכות ויש מי שיעשה את הונו ומי שיפסיד אותו. יש לנו 'וואן שוט' לעשות דברים כמו שצריך סביב המטרו והרכבות בגוש דן ב-10-15 שנה הקרובות ומתכוונים לממש את האחריות שניתנה לנו לכך".

"אני מתנגדת להכנסת העובדים הפלסטינים"

דוברת נוספת בכנס הייתה שרת התחבורה מירי רגב שאמרה: "אני מתנגדת להכנסת העובדים הפלסטינים חזרה. אנחנו לא יכולים להמשיך להיות תלויים בהם. צריך להביא עובדים זרים במחירים שפויים בלי מונופולים. ישבתי עם התאחדות הקבלנים בנושא. צריך להפסיק עם הבירוקרטיה להביא אותם כמה שיותר מהר, את העובדים הזרים".
עוד אמרה השרה רגב כי: "אנחנו נמצאים במלחמה וצריך להתאחד סביב החטופים והחיילים ולנצח במלחמה. למדינת ישראל יש מחויבות לחסל את החמאס. אנחנו ניכנס גם לרפיח. יש שם ארבעה גדודי חמאס. אנחנו ניכנס לשם ונחסל אותם. צר לי שהידידה שלנו ארה"ב שאני מעריכה את הקשרים איתם לא הפעילה את הוטו שלה באו"ם. אבל אנחנו מחויבים לביטחון מדינת ישראל ונעשה את כל מה שצריך להחזיר את החטופים".
רגב התייחסה גם לחוק הגיוס ואמרה: "צריך להיות שיוויון בנטל. גם החרדים וגם הערבים צריכים להתגייס. שיוויון בנטל חייב להיות".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ורגב בוועידת מרכז הנדל"ן באילת
סמוטריץ' ורגב בוועידת מרכז הנדל"ן באילת
סמוטריץ' ורגב בוועידת מרכז הנדל"ן באילת
(צילום: ניאו מדיה)
אחרי שחזר לבמה, סמוטריץ' אמר: "אני לא בטוח שנסכים על כל דבר בעולמות הפוליטיים או בנושאי כלכלה. אבל אני שר האוצר של כולם ואני לא מתכוון להיכנס לעימות עם אף אחד. זה החשבון נפש שלי מאז ה-7 באוקטובר". לגבי סוגיית הגיוס אמר שר האוצר כי: "מה שהיה הוא לא מה שיהיה. מדינת ישראל צריכה גם את החרדים בזכות הגדולה של הגיוס. הממשלה לא תתפרק כי כולם מבינים את זה. הצבא צריך להיות גדול".
השר נשאל על מצוקת כח האדם בענף הבנייה ועל ההתנגדות להכנסת עובדים פלסטינים חזרה לישראל: "שוק הנדל"ן נכנס למלחמה במצב מאתגר. בגלל ריבית ואשראי. המלחמה יצרה משבר גדול של כח אדם. אבל משבר הוא גם הזדמנות. הסיפור של העובדים הזרים נתקע בגלל שההסכמים הבילטיראלים מסובכים ומורכבים. הכנסתי להחלטת ממשלה אפשרות להכניס עובדים בהבאה ישירה על ידי קבלנים - אבל משרד המשפטים קבע שזה לא חוקתי. לדעתי זה לא נכון. אני מודה שנכון להיום זה הולך לאט מידיי, הבאת העובדים. צריך להמשיך במאמצים להביא עובדים זרים. אבל צריך גם לפעול לתיעוש הבנייה".