בעלי עסקים בעיירה המנומנמת קרטיליאנו בצפון איטליה כל כך חוששים משיעור הילודה הנמוך ומהמחסור בעובדים, שהם החלו לשלם לעובדים את תשלומי הגנים, בתי הספר והביטוחים הרפואיים של ילדיהם, כדי לנסות לשכנע אותם להביא עוד ילדים לעולם.
קרטיליאנו, עיירה עם 3,800 תושבים בלבד, שנמצאת בצפון מזרח איטליה, היא לא היחידה בה בעלי העסקים החליטו לחסוך להורים העובדים את התשלומים על הילדים. בלא מעט מקומות באיזור צפון איטליה, שנחשב לתעשייתי מאוד, בחרו באותה דרך, מעסקים גדולים ועד קטנים, כל זאת על מנת לנסות לעצור את המשבר הדמוגרפי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
תושב מבוגר נוסע ברחבי קרטיליאנו
תושב מבוגר נוסע ברחבי קרטיליאנו
האוכלוסייה בצפון איטליה מבוגרת
(צילום: רויטרס)
שיעור הפריון באיטליה הוא מהנמוכים בעולם (1.2 ילדים לאישה), אבל זאת לא בעיה רק בארץ המגף אלא בהרבה מאוד מדינות במערב. איזור ונטו, בו נמצאת קרטיליאנו, ידוע בעסקים המשפחתיים שלו, שמהווים את עמוד השדרה של המרקם התעשייתי באיטליה. המודל הזה מאוים מכמה סיבות: קודם כל הגלובליזציה והתחרות הזולה מאסיה, וגם בעקבות מחסור בצעירים שיעבדו במפעלים התעשייתיים באיזור.
"כשהייתי ילדה תמיד התרוצצו כאן ילדים, עכשיו רק הזקנים נשארו", טוענת תושבת העיירה אילניה קאפלר, כשהיא מצביעה על כיכר נטושה בצל מגדל הפעמונים המרשים של קרטיליאנו. קאפלר (44), שהעסק שלה מייצר קפיצים, צירים ומכשירים מכניים, מובילה קמפיין של כ-40 עסקים כדי לגייס כסף לתוכניות שנועדו להגביר את שיעור הילודה.

עד 2050 אוכלוסיית איטליה תקטן ב-5 מיליון תושבים

הקמפיין נקרא "פרויקט יאנוס", על שמו של אל השערים הרומי בעל שני הראשים שמייצג את העבר והעתיד. במקרה של קרטיליאנו, התושבים מקווים שזה יסמן את המעבר לעתיד פורה יותר. שנה מאז שהמיזם הושק הם גייסו 48 אלף אירו, שהושקעו במימון משפחות, גנים, בתי ספר וטיפול בילדים. קאפלר שואפת לגייס עוד 100 אלף אירו במהלך 12 החודשים הבאים. "אנחנו מאוד אוהבים את העיירה וקשורים אליה, אבל יש פה גם אינטרס אישי כי אנחנו לא מצליחים למצוא עוד עובדים", אמרה קאפלר.
המשבר הדמוגרפי אינו רק בעיה של העסקים. כלכלנים מזהירים שאם המצב לא ישתנה, הכלכלה האיטלקית, שגם ככה סובלת מצמיחה חלשה, תיכנס לסחרור ויהיה בלתי אפשרי לממן קצבאות רווחה ופנסיות.
4 צפייה בגלריה
אילניה קאפלר
אילניה קאפלר
אילניה קאפלר. הרימה את הכפפה
(צילום: רויטרס)
בשנת 2021 היו באיטליה רק 399,431 אלף לידות, השנה עם הכי מעט לידות מאז שהמדינה אוחדה ב-1861 ועל פי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, זו השנה ה-13 ברציפות בה יש ירידה במספר הלידות. כמו כן, האוכלוסייה בארץ המגף הצטמקה ב-253 אלף תושבים ב-2021 ל-59 מיליון. הלשכה מזהירה כי אם המצב יישאר כפי שהוא, עד שנת 2050 יהיו במדינה 5 מיליון תושבים פחות. אפילו האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, התייחס למצב, כשצייץ בטוויטר: "לאיטליה לא יהיו אנשים אם המגמות הללו יימשכו".
הסיבות המוזכרות לעיתים קרובות כדי להסביר את המצב הן חוסר ביטחון תעסוקתי וטיפול רפואי יקר מאוד עבור ילדים. מי שהופתעו מאוד מהיוזמה של העסקים בניסיון לשנות את המצב הם הפוליטיקאים. "כשהם באו אליי ואמרו שהם רוצים לשים כסף בגנים ובבתי הספר המקומיים שאלתי איפה הטריק?", צוחק ראש עיריית קרטיליאנו, ג'רמאנו ראצ'לה. "הרגשתי כאילו מישהו סיפר לי שזכיתי במכונית".

משכורת 13 לעובד עם תינוק

30 ק"מ מקרטיליאנו, בעיירה זאנה, רוברטו בראצלה עומד בראש מיזם דומה שכולל 10 עסקים מקומיים. "חלקם מציעים בונוס לעובדים עם תינוקות, אחרים ממנים את התשלום על הגנים ובתי הספר, מגדילים את חופשת הלידה ומציעים זמני עבודה גמישים, כל דבר שעוזר לילודה", אומר בראצלה. המחלבה בבעלותו, שמעסיקה 500 עובדים מקומיים, מעניקה למשל משכורת חודשית נוספת לכל עובד שנולד לו תינוק. הוא גם מציע שנה נוספת של חופשת לידה בתשלום (30% מהשכר הרגיל), מה שעולה לחברה שלו 10,000 אירו לעובד.
בראצלה מספר כי החליט לפעול בנושא ברגע שאחת העובדות שלו סיפרה לו שהיא בהיריון, וחששה מתגובתו: "משהו פשוט פגע בי באותו רגע, הבנתי שאנחנו לא יכולים להמשיך ככה שנשים מפחדות לספר לבוסים שלהן שהן הולכות ללדת".
4 צפייה בגלריה
אישה בהריון בקרטיליאנו
אישה בהריון בקרטיליאנו
אישה בהריון בקרטיליאנו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ילדים בגן מקומי בקרטיליאנו
ילדים בגן מקומי בקרטיליאנו
ילדים בגן מקומי
(צילום: רויטרס)
כאמור, לא רק עסקים קטנים נמצאים ביוזמה הזו. חברת הענק פינקנטיירי, שבונה ספינות ובסיסה נמצא בטרייסטה, חנכה בחודש שעבר את הראשון מתוך סדרה של גני ילדים שהיא בונה ומממנת בעיירות הסמוכות בהן גרים עובדיה.
בחזרה לקרטיליאנו. "פרויקט יאנוס" כבר מניב תוצאות. לאחד מגני הילדים נרשמו לשנה הבאה 34 ילדים, 10 יותר מהשנה הקודמת, שכן ההורים מנצלים את המימון בסך 150 אירו לחודש שמציעות החברות. דזירה זונטה (31), אם לשניים, מספרת שבזכות הפרויקט היא יכלה להרשות לעצמה לרשום את בנה השני גבריאל לגן, מה שנותן לה זמן לחפש עבודה במשרה חלקית בידיעה שתקבל את המימון: "אני חושבת שאמצא משהו, יש הרבה מקומות עבודה בקרטיליאנו".