"אין באמת מישהו שלוקח אחריות מלאה על העסקים שבמהלך כל הבנייה הזאת נפגעים. אומרים: 'קשה עכשיו ויהיה קל יותר אחר כך', אבל מה זה יעזור לעסקים שיצטרכו לסגור כמו שראינו הרבה עסקים שפשטו רגל, מה זה עוזר לי שיהיה קל אחר כך?". כך אומר מורן גיל, שף קונדיטור והבעלים של "הקייקרי" ברחוב אלנבי בתל אביב, בעקבות עבודות הרכבת הקלה במקום, שפוגעות לטענתו בעסקים באזור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ההשלכות של עבודות הרכבת הקלה על בעלי העסקים בגוש דן הן לפעמים עניין של להיות או לחדול. כך למשל, ברחוב שד' ירושלים ביפו עסקים ותיקים רבים נאלצו לסגור את שעריהם - והרחוב הפך להרבה פחות תוסס. סיפור דומה קרה ברחובות רבים אחרים שאליהם הגיעה עבודת הרכבת.
1 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הקלה אלנבי, תל אביב
תחנת הרכבת הקלה אלנבי, תל אביב
תחנת הרכבת הקלה אלנבי, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

אך הבעיות של בעלי העסקים, לטענת גיל, לא ממש זוכים למענה במשרדי הממשלה. "במשרד התחבורה או הפנים אף אחד לא מתייחס או מדבר איתי על הנושא. בסופו של דבר אין לנו מענה. הם יכולים לעשות כל מיני דברים שיווקיים שיכולים לעזור ולחזק את בעלי העסקים בפרסום דיגיטלי או בשלטים, אבל כשזה מגיע בסופו של דבר לנקודה שבה הם צריכים לעשות זה לא נעשה".
בחודש ינואר האחרון, ועדת הפנים בכנסת דנה בהשלכות עבודות הרכבת הקלה על בעלי העסקים בגוש דן, אך בינתיים פתרונות כך נראה אין ממש. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הודיע בסיום הישיבה כי מדובר בדיון ראשוני מתוך סדרה של דיונים עתידיים בנושא. הוא ביקש לזמן את ראשי הרשויות ונציגי נת"ע על מנת לתאם את נושא הפיצויים, "כמו בדגם קורונה למשל. יש כאן אירוע שאנחנו חייבים לתמחר אותו ולשים את הכסף שצריך, לא בהפקרות, אבל כן לתקצב בצורה נכונה", סיכם היו"ר אשר.
אחד מראשי הערים שבה יש עבודות פיתוח של הרכבת הקלה היטיב לתאר את הבעיה: "משרד התחבורה ונת"ע מגיעים בדורסנות. הם באים יום בהיר אחד סוגרים מספר צמתים ללא הודעה ואז נוצר כאוס. התחושה שרואים את טובת הקבלנים לפני טובת התושבים. לא הייתה מחשבה אמיתית לשמור על המרקם העירוני".
אמנם, על-פי החוק הקיים אין אפשרות לתת הנחה בארנונה בגין עבודות הרכבת הקלה, אלא שאם הממשלה והעיריות מעוניינות לסייע ולמנוע קריסה של בתי עסק המצויים במתחמי העבודות של הרכבת הקלה – הן יכולות לסייע להם באמצעות חקיקה ראשית וכנגזרת ממנה חקיקת משנה מתאימה שתאפשר הטבות מס, פטורים או הנחות בארנונה למי שעומד בקריטריונים שיקבעו.
בינתיים, גיל מעיד כי הוא העבודות גורמות לו נזק כלכלי. "אני מפסיד כסף, חד משמעית. העסק עצמו בנוי חזק על משלוחים ואירועים פרטיים שזה לא נפגע, אבל בסופו של דבר אני מקום שבא לארח אנשים שיושבים על קפה, עוגה ומאפים, וכשיש רחוב שלם שהוא חסום, אז אנשים מפסיקים לעבור בו".
לדבריו, העבודות במקום צפויות להימשך יותר משנה, אך הוא אופטימי. "אני אשרוד כי אני פייטר", הוא אומר. "אבל זה תלוי איך אתה שורד. ביום חמישי באו ואמרו לנו שסוגרים את כל הרחוב ושצריך לסגור את החנות כי אף אחד לא יוכל לעבור פה. אין הנחה בארנונה שזה הזוי כי אתה משלם על שימוש בנכס והמיקום, ואומרים לי שאני לא יכול לפתוח. אף אחד לא אומר משהו, אתה מדבר עם כולם וכולם אומרים שזה מה שיש, אנחנו לא יכולים לעשות מעבר לזה".
מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת לפי מנדט שניתן עי המדינה, להקמת הרכבת הקלה. המדינה לא הסמיכה את נתע לפצות עסקים שנפגעו עקב העבודות, ולפיכך הנושא לא תוקצב. במס' רשויות מקומיות קיים מנגנון לפיצוי עסקים".