משרד האוצר מחריג בנקים קטנים מהגדלת המס המתוכננת על הבנקים, כך עולה מהנוסח העדכני של חוק ההסדרים. לפי הנוסח הנוכחי בנקים בעלי נתח שוק של עד 5% יישארו במתכונת המס הנוכחית, בעוד שעל שאר הבנקים יגדל מס הרווח מ-17% ל-26%.
ההקלה הזו רלוונטית בעיקר לבנק ירושלים, שבשליטת משפחת שובל ולבנק וואן זירו שבשליטת פרופ' אמנון שעשוע. יחד עם זאת, ככל הידוע וואן זירו שנפתח לציבור לפני פחות משנתיים עדיין אינו רווחי, כך שממילא הגדלת המס על הרווחים אינה רלוונטית עבורו. בנק יהב עונה עקרונית גם כן להגדרה, אולם היות והוא נמצא תחת שליטת בנק מזרחי טפחות הוא לא יקבל פטור, שכן הוגדר כי היקף הפעילות נמדד לפי שווי נכסי הבנק והבנק שהוא בעל השליטה בו.
1 צפייה בגלריה
בנק One Zero ובנק ירושלים
בנק One Zero ובנק ירושלים
בנק One Zero ובנק ירושלים
(צילום: רועי בר, אוהד צויגנברג)
באוצר מנמקים את ההחלטה להחריג בנקים קטנים בכך, שהקטנת רווחיהם תקשה עליהם להתחרות בבנקים הגדולים, ובכך שממילא הרווחיות שלהם היא הנמוכה ביותר במערכת הבנקאית הן בעשור האחרון והן בתקופת עליית הריבית.
בנק ירושלים הרוויח בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023, 110.2 מיליון שקל, ירידה של 5.7% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022, שנבעה בעיקר מהגדלת בהפרשות להפסדי אשראי מחשש להשלכות הכלכליות של המלחמה. התשואה על ההון של הבנק עמדה ברבעון השלישי על 11.8%, היא אמנם הייתה נמוכה לעומת הבנקים הגדולים, אבל לא בפער ניכר שכן היא עמדה בחמשת הבנקים הגדולים על 12%-17%.
הגדלת המס שתוטל על הבנקים תהיה רלוונטית החל ממרץ 2024 ועד לסוף שנת 2025. יחד עם זאת בנוסח הנוכחי הוכנס סייג, ולפיו לשר האוצר תהיה סמכות לבטל את הגדלת המס בשנת 2025 אם יחול שינוי מהותי בתנאים הכלכליים, שיפגע משמעותית ברווחי הבנקים. שינוי באקלים הכלכלי מתייחס לשינויים משמעותיים בריבית, אינפלציה ושיעור האבטלה.
הגדלת המס על רווחי הבנקים נעשית על רקע עליית הריבית החדה, שגרמה לעלייה חדה ברווחיהם בשנתיים האחרונות. במשרד האוצר מעריכים שהגדלת המס תגדיל את הכנסות המדינה ב-1.4 מיליארד שקל בשנה. בבנקים מתנגדים בחריפות למס, אותו הם מגדירים כמפלה, ומתכוונים לעתור לבג"ץ לאחר שתושלם החקיקה בעניין.