בקיץ הקרוב יזכו משפחות רבות שבהן הורים לילדים עובדים ומשלמים מיסים לתוספת של מאות עד אלפי שקלים למשכורתם. הסיבה: נקודות זיכוי ממס ישולמו לילדים עד גיל 18 במקום עד גיל 12 כיום. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ההחלטה הסופית להעניק נקודות זיכוי עבור כל הילדים עד גיל צבא התקבלה במשרד האוצר ביוזמת השר בצלאל סמוטריץ'. עלות הוספת הילדים מגיל 12 עד 18 למתן נקודות זיכוי ממס להוריהם תגיע ל-1.5 מיליארד שקל בשנה, שמצטרפים לעלות דומה נוספת לעלות קופת המדינה מהמשך הענקת נקודות זיכוי ממס להורים לילדים מגיל 6 עד 12, הטבה שיזמה הממשלה היוצאת בהוראת שעה שמסתיימת בחודש הבא.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס גמבורג, מוטי קמחי)
יש לציין כי עד למשכורת חודש יוני לא ישולמו נקודות זיכוי ממס לילדים בגילאי 6 עד 18, ובכך למעשה משפחות רבות ישלמו מס גבוה יותר ממה ששילמו בשנה שעברה, אולם במסגרת חוק ההסדרים הצמוד לתקציב המדינה לשנים 2023-24 שצפוי להיות מאושר סופית עד ל-23 במאי, יחוקק שמתן נקודות הזיכוי תהיה רטרואקטיבית מחודש ינואר 2023 ותהיה בתוקף בשלב זה עד לדצמבר 2024, בעלות כוללת של כשישה מיליארד שקל לשנתיים.
מהי בעצם נקודת זיכוי? נזכיר, תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה מס ההכנסה שעליהם לשלם. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב, כששווי נקודה, נכון ל-2023 הוא 235 שקל לחודש, שהם 2,820 שקל לשנה שלמה. נשים זכאיות לחצי נקודה נוספת.


יש לי ילדים בגילים הרלוונטיים, האם אקבל תוספת לנטו? זה תלוי כמה אתה או את משתכרים. גבר תושב ישראל שלא זכאי לנקודות זיכוי אחרות יוכל להתחיל ליהנות ממלוא ההטבה - כלומר תוספת של 235 שקל בחודש לנטו, אם הוא מרוויח קצת יותר מ-7,000 שקל ברוטו לחודש ומעלה. אישה תושבת ישראל שלא זכאית לנקודות זיכוי נוספות תוכל ליהנות מההטבה המלאה רק אם היא משתכרת קצת יותר מ-8,000 שקל ומעלה.
מנגד, אישה שמשתכרת 6,000 שקל או גבר שמשתכר 5,000 שקל לא ייהנו מההטבה כלל, מכיוון ששיעור המס שעליהם לשלם נמוך מגובה ההטבה.
כמובן, אם יש לכם מספר ילדים בגילים הרלוונטים, שכל אחד מהם "יהיה שווה" זיכוי של 235 שקל בחודש, רף השכר שממנו תיהנו מההחזר המלא עולה.
נזכיר כי החודש עודכנו מדרגות המס מעלה בשל האינפלציה, ולכן סכום המס המשולם על אותה משכורת ב-2023 למעשה ירד.

גורמים במשרד האוצר אמרו ל-ynet כי ההחלטה נועדה "לסייע בעיקר למעמד הביניים העובד, שמשלם את רוב המיסים במדינה. יהיה בכך גם לעודד הורים לילדים שאינם עובדים להצטרף לשוק העבודה".
צעד זה יהיה לדעת בכירי האוצר משום סיוע משמעותי למשפחות עובדות על ההתייקרויות הגבוהות של המוצרים והשירותים העיקריים בסל ההוצאות של משפחה בישראל בחודשים האחרונים.
את תוכנית הוספת נקודות הזיכוי יכינו ברשות המיסים והיא תנוסח כחוק על ידי הייעוץ המשפטי במשרד האוצר לקראת הדיון הראשון שיהיה בסוף החודש הבא, פברואר, בממשלה לאישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים ואז היא תובא רשמית לידיעת ציבור ההורים במדינה.