מחירי הדירות אמנם נבלמו, אבל שכר הדירה ממשיך לטפס: מנתונים שפרסמה בסוף השבוע האחרון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי בעוד שמדד מחירי הדיור לחודשים מרץ-אפריל ירד בשיעור של 0.2% לעומת החודשיים שקדמו להם, מדד מחירי השכירות עלה ב-0.4% בחודש במאי. אבל עבור דירות במדגם של הלמ"ס שבהן הייתה תחלופה של שוכרים (כלומר דירות שבהן נחתם חוזה שכירות חדש) - חל זינוק של לא פחות מ-8.6% בשכר הדירה החודשי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
בשנה האחרונה טיפס גובה שכר הדירה החודשי בדירות שבהן הייתה תחלופה של שוכרים בשיעור שנע בין 5%-9%. גם שוכרים שחידשו חוזה ספגו, על פי הלמ"ס, עלייה בשיעור של 3.6% בחודש מאי האחרון, כאשר בשנה האחרונה נתון זה נע בין 1%-4% בחודש. יצוין כי מדד שכר הדירה מבוסס על מדגם של כ-17 אלף תצפיות שאמור לייצג 3 קבוצות אוכלוסייה בקרב שוכרי הדירות: שוכרים המצויים תחת חוזה, שעבורם המחיר לא השתנה; שוכרים שמחדשים חוזה שהסתיים; ושוכרים החדשים.
2 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
בחברת וויצ'ק (WeCheck), המספקת לבעלי דירות ונכסים פתרונות פיננסיים מבוססי טכנולוגיה מתקדמת, מסבירים ל"ממון" ול-ynet כי עליות המחירים בשוק השכירות מגיעות אחרי מספר חודשים במהלכם נרשמה יציבות. ניתוח הנתונים בוצע על ידי שקלול עשרות אלפי דירות המוצעות לשכירות בפלטפורמות השונות, ומהם עולה כי בשלושת החודשים האחרונים השכירות התייקרה.
כך, מנתוני וויצ'ק עולה כי בחודש מרץ האחרון שכר הדירה הארצי רשם עלייה של 0.9% בהשוואה לחודש פברואר - מסכום של 4,389 שקל בחודש לסכום של 4,427 שקל בחודש. בחודש אפריל חלה עלייה נוספת של 0.9% לעומת החודש שקדם לו - לסכום של 4,466 שקל בחודש. ואילו בחודש מאי האחרון טיפס שכר הדירה הארצי ב-0.5% לעומת אפריל - לסכום של 4,490 שקל בחודש. ביחס לחודש מאי אשתקד מדובר בעלייה של 4.2%, אז עמד שכר הדירה על סכום של 4,301 שקל בחודש.
2 צפייה בגלריה
(נתונים: וויצ'ק)

באר שבע בראש

בוויצ'ק בדקו 11 ערים מרכזיות. מהחלוקה לערים עולה כי העיר באר שבע מובילה בעליות שכר הדירה בחודש מאי לעומת החודש שקדם לו. מדובר בעלייה בשיעור של 1.5% - מסכום של 2,976 שקל בחודש אפריל לסכום של 3,022 שקל בחודש. עם זאת ביחס למאי אשתקד מדובר בעלייה קטנה יותר של 0.6%, אז עמד שכר הדירה הממוצע בבירת הנגב על סכום של 3,005 שקל בחודש. למעשה, לאורך השנה האחרונה בבאר שבע נרשמו תחילה ירידות בגובה השכירות, ש"תיקנו" עצמן לאחר מכן לעליות.
ב-5 ערים נרשם זינוק שנתי משמעותי בגובה שכר הדירה: חיפה וירושלים עם עלייה שנתית של 7.6% בחודש מאי 2023 לעומת מאי 2022 ועלייה חודשית של 1.1% ו-1% בהתאמה; פתח תקווה עם עלייה שנתית של 7.3%, אולם בחישוב חודשי מדובר דווקא בירידה של 0.7%; נתניה עם עלייה שנתית של 7.1% ועלייה חודשית מינורית של 0.3%; וראשון לציון עם עלייה שנתית של 6.2%, אולם בחישוב חודשי מדובר בירידה של 0.1%.
אם מסתכלים על המספרים, ניתן לראות כי בחיפה עמד שכר הדירה הממוצע על 3,243 שקל בחודש במאי אשתקד, ואילו השנה עמד שכר הדירה החודשי על סכום של 3,508 שקל. בירושלים מדובר בסכום של 4,650 שקל בחודש אשתקד, שטיפס לסכום של 5,030 שקל בחודש השנה. בפתח תקווה עמד שכר הדירה במאי שנה שעברה על 4,455 שקל בחודש, ואילו השנה על 4,806 שקל בחודש. באפריל, כאמור, שכר הדירה היה גבוה יותר ועמד על סכום של 4,841 שקל בחודש. בנתניה עמד שכר הדירה במאי 2022 על 4,384 שקל בחודש, ואילו השנה על 4,721 שקל בחודש. בראשון לציון עמד שכר הדירה במאי 2022 על 4,573 שקל בחודש, ואילו השנה על 4,876 שקל בחודש.
בתל אביב, העיר היקרה ביותר בישראל, חלה עלייה חודשית של 0.8% בגובה שכר הדירה - מסכום של 6,859 שקל בחודש אפריל 2023 לסכום של 6,911 שקל בחודש מאי 2023. בהשוואה שנתית מדובר בעלייה של 2.9%, לאחר שבמאי 2022 עמד שכר הדירה הממוצע החודשי בעיר ללא הפסקה על סכום של 6,708 שקל בחודש. בהרצליה, העיר השנייה היקרה ביותר בישראל, ירד גובה שכר הדירה במאי ב-0.2% לעומת אפריל - מסכום של 6,465 שקל לסכום של 6,451 שקל. עם זאת, בחישוב שנתי מדובר בעלייה של 2.7%, לאחר שבמאי אשתקד עמד שכר הדירה בעיר על 6,276 שקל בחודש.

ירידה באשקלון

עיר אחת בלבד ברשימת הערים שנבדקו על ידי וויצ'ק הציגה ירידה שנתית בגובה שכר הדירה, אם כי מדובר בירידה מינורית בשיעור של 0.1%. מדובר באשקלון, שם במאי 2022 עמדה השכירות הממוצעת על סכום של 3,731 שקל בחודש, שטיפס במאי השנה לסכום של 3,726 שקל בחודש. ביחס לאפריל מדובר בירידה של 0.8%, אז עמד שכר הדירה על סכום של 3,757 שקל בחודש.
העיר אשדוד מובילה את רשימת הערים שבהן מחירי השכירות ירדו בחודש מאי האחרון לעומת החודש שקדם לו, עם ירידה בשיעור של 1.9% מסכום של 4,928 שקל באפריל לסכום של 4,217 שקל בחודש האחרון. אחריה חולון עם ירידה חודשית של 1.2% - מסכום של 4,903 שקל באפריל לסכום של 4,844 שקל במאי. עם זאת, בחישוב שנתי מדובר בעלייה של לא פחות מ-4%, לאחר שבמאי 2022 עמד שכר הדירה בחולון על סכום של 4,648 שקל בחודש.
רמי רונן, מייסד ומנכ"ל וויצ'ק שערכה את הבדיקה, מסביר כי "יש כמה סיבות עיקריות שיכולות להסביר את העלייה ברמות שכר הדירה: ירידה בהיצע הדירות להשכרה בשיעור שנתי של 4.4%; רוכשים פוטנציאליים שמוותרים או משהים רכישת דירה בצל האקלים הכלכלי ופונים לשוק השכירות; והשפעות סביבת הריבית הגבוהה שמייצרת מחיר אלטרנטיבי גבוה יותר לכסף, ולכן משכירי הדירות (המשקיעים) מעלים את השכירות".
רמי רונן, מנכ"ל וויצ'קרמי רונן, מנכ"ל וויצ'קצילום: פוטופרג
רונן מוסיף כי "גם חוסר היציבות הפוליטי בארץ, שמייצר אי ודאות, משפיע על שוק הדיור לקנייה ובעקיפין על שוק השכירות; בנוסף, העונה החמה בשוק השכירות החלה, והיצע הדירות בשוק עלה מ-15 אלף לדירות לכמעט 20 אלף דירות. אנו מעריכים כי אם חוסר הוודאות הפוליטי יימשך, והריבית תישאר גבוהה, בשילוב עם גידול בביקוש ומחסור מתמשך בדירות, מחירי השכירות ימשיכו לעלות".
לדברי השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "הנתונים שנאספו מלמדים אותנו 3 דברים עיקריים. הראשון, שאין שוק נדל"ן אחד והתנהגות השוכרים, כמו גם המשכירים, היא נקודתית ובהתאם לתנאי ביקוש והיצע ייחודיים לכל ישוב וישוב. השני, שבאופן כללי מחירי השכירות ממשיכים לעלות, אם כי באופן מתון יותר מבעבר וזאת נוכח מחירם הגבוה ממילא. והשלישי, שהתנודתיות בשוק גדולה ונובעת, בין היתר, גם מאי הוודאות הרבה השוררת בשוק בשנה החולפת, וזאת, נוכח האירועים המאקרו כלכליים שהשוק חווה".
דנוס מוסיף כי "מה שחשוב להבין כרגע הוא ששוק השכירות המוסדית נכנס לקיפאון עמוק, אותו הביאו הריבית ואי היציבות המשפטית. אם הממשלה לא תיכנס לעובי הקורה ותתחיל לסייע לחברות העוסקות בתחום להחזיר אותו לכלכליות, ניתן להעריך בבטחה שמגמת עליית המחירים בשוק לא רק שלא תתמתן אלא אף תתחזק. על מה שעומד לקרות למחירי הדירות עוד ניתן להתווכח. עם מה שקורה בשוק השכירות בתקופה האחרונה, ניתן רק לקוות להמשך עליות מתון יחסית".