ענבר הימן עבדה כ"הלפרית" במסיבת הטבע ברעים. תפקידה היה לסייע לאנשים שחשים לא בטוב כתוצאה משימוש בסמים פסיכדליים. ביום שבת, הופץ סרטון שלה מובלת לעזה על ידי ארבעה מחבלים, בעוד שהיא מעולפת, ומאז היא לא יצרה קשר.
מרדכי, אבא של בן זוגה של ענבר, מספר ל-ynet כי בעל הדירה שלה, בחוסר אנושיות מוחלטת, דורש את תשלום השכירות של ענבר - על אף שהשותף מבהיר לו שהיא ככל הנראה חטופה בידי החמאס. "השותף שלה לדירה בחיפה עדכן אותנו שבעל הבית דורש את הכסף של שכר הדירה ושלא מעניין אותו שום דבר. או שיפנו את החדר שלה וימצאו דייר חלופי או שיביאו את הכסף. הוא איים להשתמש בכספי הערבים שחתמו על החוזה", מספר מרדכי.
3 צפייה בגלריה
צילום מסך מהפייסבוק
צילום מסך מהפייסבוק
צילום מסך מהפייסבוק
מצילום מסך של שיחה בין השותף לבעל הדירה שפרסם מרדכי, עולה כי כי בעל הדירה כתב: "אתה לא עושה לי טובה שאת גם שם שיהיה לך ברור יש לך מחויבות על השכר דירה של 2500 שקל אתה יכול לדבר עם ההורים שלה על פינוי החדר". עוד הוסיף כי "תבין יש כללים ברורים בחוזה השכירות. יש ערבים שלכם. אין לי עניין להגיע לזה אבל יש מצב מבקש לדעת מה תגובתך".
גם עינב סומך, חברת ילדות של ענבר, מתארת את המקרה כ"מזעזע. זו אכזריות וחוסר אנושיות מוחלט". עוד אמרה: "1,250 שקל בחודש, זה מה שכואב לו?! הוא אומר לנו: 'בואו תפנו את החפצים שלה. זה מה שהמשפחה שלה צריכה להתמודד איתו עכשיו? במקום שהמשפחה תהיה עסוקה בלמצוא את הבת שלהם היא צריכה ללכת לחיפה לפנות את החפצים שלה בשביל 1,250 שקל בחודש?"
ניסיתם להסביר לו שזה לא מתאים לבקש דבר כזה בעיתוי הנוכחי? סומך: "כן. מבחינתו יש חוק ושהשותף יחפש מחליף או שהוא ישלם את מלוא שכר הדירה".
היא מוסיפה: "אנחנו מרגישים אכזריות מכל הצדדים, אין שום אמפטיה, אין נחמה, לא רק שהממשלה לא מתייחסת אלינו והמדינה לא נותנת לנו הכרה. אנחנו לא מקבלים אפילו לא קצת סולידריות ואף אחד לא עוזר... הכל זה מלחמה".
המשפחה והחברים מניחים שענבר חטופה בשל הסרטון שבו היא נראית מובלת לעזה, כאמור, ובשל עדות של שניים מחבריה שראו כי מחבל לקח אותה על גבי אופנוע. עינב פרסמה את עדותם של רום דהרי ופריאל ביטון שמספרים כי הם יצאו ממקום המסתור שבו הם התחבאו לאחר פשיטת המחבלים על מתחם המסיבה, וכי אחד המחבלים הצליח לתפוס את ענבר: "הוא העלה את ענבר האופנוע ואף אחד לא ראה אותה יותר", סיפרו.
נועם, בן זוגה של ענבר מזה שנה וחצי, סיפר מעט על בת זוגו שהייתה במסיבה ברעים יחד עם שתי חברות שנפצעו במהלך הקרב, בשיחה עם ynet. "הכרנו בלימודים היא סטודנטית לעיצוב והיא החלה לעזור לי, התקרבנו ומאז אנו ביחד. בחורה כל כך מוכשרת, מלאת שמחת חיים, אוהבת טבע וגם אהבת חיי.
"אני אעשה הכל בכדי שהיא תחזור, אני מוכן להתחלף איתה עכשיו. אין לנו ודאות שהיא חיה. אני משתדל להיות אופטימי, אני רק רוצה לראות אותה כאן חזרה. משתדל להיות חזק, יש לנו סיבות להיות אופטימיים שהיא שם בעזה עם עוד אנשים. ניסיתי להשיג אותה, ולא השגתי אותה. סביר שהיא נפגעה קצת והתקווה שלנו שהיא בחיים".
יש לציין, שלפי מרדכי וסומך, עד היום אף גורם רשמי לא יצר קשר עם המשפחה בנוגע למצבה של ענבר. "טלפון אחד הם לא קיבלו", אומר מרדכי. סומך מוסיפה: "חייבים שהעולם יידע שענבר הימן מוחזקת".
אחיה של ענבר, עידו הימן, אמר ל-ynet: "זה מאוד מכעיס. בעל הבית פשוט דורש את הכסף, הוא יודע שענבר חטופה וזה לא מעניין אותו. הוא אומר - או שתעבירו את הכסף, או שתפנו את החפצים שלה. גילינו את זה דרך השותף ודרך הרשתות החברתיות. הדירה במצב לא טוב ואחותי אמנית, היא עיצבה אותה כמו שהיא יודעת, הצליחה להוציא מהדירה את המיטב. אנחנו מחכים שיצרו איתנו קשר ושענבר תחזור בשלום הביתה".
3 צפייה בגלריה
ענבר הימן
ענבר הימן
ענבר הימן

בעל הדירה: "על מה להתנצל? עשו לי שיימינג"

אהרון רייס, בעל הדירה, מסר בתגובה: "משתתף בצערם של ההורים היקרים שבתם תחזור בשלום בריאה ושלמה וכמה שיותר מהר. לגופו של עניין, יש פה מערבולת של שיימינג. הדייר שלי והחטופה לא חייבים לי שקל. איך זה הגיע לכל המצב הזה? אני לא יודע. לא ביקשתי כסף - לא ממשפחתה ובוודאי שלא ממנה. הציוד שלה נשאר. לא נגעו בזה ולא יגעו בזה.
כנשאל אם הוא רוצה להתנצל, השיב: "על מה? על דבר שלא היה?". לטענת בעל הדירה, "השותף ניצל את המצב כי עכשיו הוא ידע שהוא יצטרך לשלם שכר דירה מלא", וזאת משום שלדבריו החוזה נחתם בין בעל הדירה לשותף. "השותף העלה את השאלה 'מה אני עושה עם הדברים שלה? אני לא יכול להשכיר ככה את הדירה לשותף אחר'. אמרתי לו שאין לי מה לענות לו על זה. אפילו אמרתי לו שאני מסכים שיעזוב באמצע החוזה, שיפנה את הדירה ונביא שוכרים אחרים. הוא החליט שהוא לא רוצה לעזוב את הדירה, אבל עד לרגע זה אף אחד לא חייב לי כסף. אני מצטער על השיימינג הזה. בסוף האמת תצא לאור". וייס הוסיף שהוא לא מתכון לפדות את הצ'ק של ענבר, ושעורך הדין שלו מטפל בנושא.

"דרישה בלתי סבירה וחסרת תום לב"

עו"ד ניצן אפגין ממחלקת הליטיגציה במשרד עוה"ד יגאל בורוכובסקי ושות' אמר ל-ynet כי "מדובר בדרישה מקוממת, בלשון המעטה, וחסרת כל סולידריות וערבות הדדית בימים קשים אלה, כאשר הציבור כולו כעורף וכחזית נרתם למאמץ.
ברמה המשפטית, השאלה הראשונה שיש לשאול היא מה אומר החוזה. אם החוזה מחייב כל אחד מהשוכרים לשלם את חלקו מבלי שהוא אחראי לחיוביו של השותף, במקרה כזה שבו השוכר השני לא משלם שכר דירה, הדבר אינו מקנה לבעל הדירה את הזכות לפנות את הדירה או לחלופין לאתר שוכר חלופי במקום. מנגד, אם החוזה מטיל את החיובים של השוכרים באופן הדדי, כך שכל אחד מהשוכרים גם אחראי למשנהו, במקרה כזה ייתכן שקיימת חובה לשוכר שנותר בדירה לדאוג ולאתר שוכר חלופי. עם זאת, יש לאפשר לו לעשות כן בתוך זמן סביר, תלוי נסיבות. בנסיבות דהיום, דרישה לעשות כן באופן מיידי תיחשב כבלתי סבירה וחסרת תום לב".
בנוסף, מסביר עו"ד אפגין כי "על דיני החוזים שולט עקרון תום הלב כעקרון על, ולכן במקרה כל כך קיצוני של נסיבות אלה נדמה שקיום החוזה בתום לב מחייב את בעל הדירה לאפשר לשוכר הנותר שהות מספקת למציאת דייר חלופי".
עו"ד משה רז כהן, בעלים משותף במשרד רז-כהן פרשקר ושות', מציין כי "אמנם נכון ועל פי הוראות החוק, שני השותפים חייבים יחד ולחוד, ולכן בעל הבית רשאי להיפרע מכל אחד בנפרד בגין מלוא שכר הדירה, אולם בהחלט אפשר להתייחס לאירוע הטרגי כסיכול האפשרות לקיים את ההסכם. אמנם לא קיימת פסיקה שמאפשרת להחיל את הסיכול רק ביחס למחצית החיוב, אולם מקרים טראגיים מחייבים פתרונות יצירתיים. המקרה הדוקר בלב ותקנת הציבור מחייבים להשקיף על הסטואציה כמניעות וסיכול האפשרות לקיים את השכירות ביחס לאחד השוכרים. ראוי לאפשר לבעלים לבטל את ההסכם לחלוטין, אולם עד שיבוטל יש להעמיד את דמי השכירות רק בגובה החיוב כלפי שוכר אחד".