ביישוב היוקרתי מיתר שבנגב גילו שלא ייהנו יותר מהטבות מס, מיהרו להגיש בג"צ ודרשו להותיר את ההטבה על כנה. לטענתם, לאחר שהיישוב עלה מהמקום השמיני במדד חברתי-כלכלי למקום התשיעי, בו כבר לא מגיעה ההטבה, החלטת רשות המיסים בשנת 2022 הגיעה בהפתעה גמורה שכן הרשות לא יידע תחילה את המועצה המקומית על כך. לפי פקודת מס הכנסה, על המדינה לאפשר לתושבים שנתיים של "הסתגלות" להפסקת הטבת המס, ובג"צ נתן צו על תנאי בעניין, אחרי שהוגשה העתירה בנושא, והורה למדינה להשיב מדוע התושבים לא זכאים לכך.
ההטבה שניתנה לתושבי מיתר היא הנחה במס הכנסה בשיעור של 13% על הכנסות בגובה של עד 162 אלף שקל בשנה. כלומר, מדובר בזיכוי במס של עד 1,750 שקל בחודש - תלוי בהכנסתו של התושב. למשפחה עם שני הורים עובדים ההטבה יכולה להגיע לעד עשרות אלפי שקלים בשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מיתר
מיתר
מיתר
(צילום: ישראל יוסף)
לטענת העותרים, על המדינה היה לתת התראה לתושבים ולפרסם את מקבלי ההטבות ברשומות, והמדינה התרשלה כלפי המועצה ותושביה ובכך נגרם להם נזק כספי משמעותי. "אנשים לקחו משכנתאות, יש להם התחייבויות כספיות", הסביר עו"ד מזוז. "בסוף שנת 2022, השנה שבה לטענת המדינה ברשות המיסים ידעו שהיישוב אינו זכאי, נשלח לראש המועצה מייל שבו ניתנו הנחיות להוצאת אישור תושבות והבהירו שהטבת המס נותרה בתוקף. לאחר מכן פקידת מס הכנסה יצרה קשר עם המועצה ודרשה ממנה במפתיע לחדול להפיק אישורי תושב".
המדינה טענה בתשובה לעתירה, כי הטבות המס מטרתן לעודד התפתחות של יישובים הזקוקים לכך בשל מצבם החברתי-כלכלי ומיקומם הגיאוגרפי. "הטבות המס נועדו לסייע בצמצום הפערים בין יישובים באמצעות מניעת הגירה שלילית, ומשיכת תושבים בעלי הכנסות גבוהות ליישובים העומדים בקריטריונים להטבת מס, שלא היו בוחרים לגור בהם ללא ההטבות, וזאת מתוך הנחה כי נוכחותו של ציבור בעל הכנסות גבוהות באותם יישובים תביא לעלייה ברמת החיים בהם".
לאורך השנים, היישוב מיתר היה מדורג באשכול כלכלי-חברתי 9, ולא זכה להטבות. במדד הלמ"ס שפורסם בשלהי 2018, על בסיס נתוני שנת 2015, ירד היישוב בדירוג לאשכול 8 ונכנס לרשימת היישובים הזכאים. בדירוג שפורסם בסוף 2020, בהתבסס על נתוני 2017, עלה שוב מיתר לאשכול 9. המדינה ציינה כי היישוב "נטוע עמוק" באשכול 9, וקרוב יותר לאשכול 10 מאשר 8: "על אף זאת, תושבי מיתר נהנו במשך שנתיים נוספות מהטבת המס, בהתאם לתקופת המעבר".
בינתיים, יש לציין, הצטרפו ליישוב מיתר כ- 2,000 תושבים. זאת בעקבות צירוף היישוב כרמית למועצה עצמה. "ההטבה הזו סייעה להביא תושבים חזקים ליישוב", ציין ראש המועצה שמעון מזוז והוסיף: "אעשה הכל כדי שההטבה הזו תישאר".
המדינה ביקשה להטיל על המועצה הוצאות משפט, וציינה כי הם נוהגים לפי קריטריונים קבועים ושוויוניים. עוד ציינה המדינה כי התושבים כבר נהנו "מתקופת המעבר" למתן ההטבה בשנים 2021-2022.
כאמור, בג"צ הורה על מתן צו על תנאי, שמורה למדינה להסביר מדוע לא תימשך הטבת המס עד לחלוף שנתיים מהיום בו איבד היישוב את זכאותו. בית המשפט הורה למדינה להשיב תוך 60 יום.