שורת קשיים משפטיים ופוליטיים מעכבת בשלב זה את דרישת המפלגות החרדיות להעביר - למרות המלחמה - 300 מיליון שקל עבור תוספות שכר למורים החרדיים, במסגרת הצמדתם לשכר על בסיס רפורמת אופק חדש, גם אם אינם עומדים בקריטריונים של התוכנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
קושי אחד הוא מחלוקות בנושא חובות הדיווח והפיקוח של הרשתות החרדיות. קושי שני הוא שיש צורך בהחלטת ממשלה מפורשת שתעורר ביקורת ציבורית גדולה ומפלגת המחנה הממלכתי מתנגדת בחריפות. אתמול אמורה היתה הממשלה לאשר טלפונית את העברת הכסף אבל בעקבות התנגדות המחנה הממלכתי וההתנגדות החלקית של שר החינוך יואב קיש נדחתה ההחלטה.
1 צפייה בגלריה
ח"כ משה גפני
ח"כ משה גפני
ח"כ משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)

המהלך החל להתגלגל באמצע מאי, אז אישרה הממשלה תוספת של 1.2 מיליארד שקל כספים קואליציוניים להצמדת השכר ברשתות החרדיות לרפורמת אופק חדש. זאת כחלק מ־14 מיליארד השקלים שמיועדים לכספים קואליציוניים. מדובר ב־300 מיליון שקל השנה ועוד 900 מיליון שקל בשנה הבאה. ההחלטה הותנתה ב"פיקוח על יישום כלל תנאי תוכנית אופק חדש בבתי הספר". נושא הפיקוח גם הוצג במשרד החינוך כיתרון הגדול של המהלך. לראשונה יהיה למשרד החינוך רשימות מלאות של המורים ברשתות החרדיות, הכישורים שלהם וכמה הם עובדים.
אך הרשתות החרדיות התנגדו חריפות להעברת הדיווחים על ידי מנהלי בתי הספר מה שהיה פוגע קשות באחד המנהגים הידועים שלהן — היכולת לשחק בתקציבים ולהעביר אותם בין המוסדות. משרד החינוך והחשב הכללי נכנעו בזמנו והסכימו לדיווח מרוכז של הרשתות בתנאי שכל מנהלי בתי הספר יחתמו על תצהירים משפטיים שהדיווחים נכונים. אלא שאפילו בדרישה המגוחכת הזו הן לא עמדו. באוקטובר הסכים החשב הכללי לתשלום מקדמות על התוספות לספטמבר.
אלא שגם באוקטובר לא הועברו הנתונים. ב־16 באוקטובר הוציא סגן החשב הכללי יהונתן רזניק מכתב בו קבע ש"המועד להשלמת הדיווח חלף וטרם מומשו התנאים". לדבריו, "במקביל התקבלה הודעה של הלשכה המשפטית במשרד האוצר שעקב בדיקה שמבצע משרד המשפטים על החלת רפורמת אופק חדש ברשתות החינוך החרדיות קיימת מניעה משפטית לתשלום המקדמות". ככל הידוע בבדיקות של משרד המשפטים עלו הן השאלה האם אפשר לשלם מקדמות כשהרשתות לא עומדות אפילו בתנאי הפיקוח המופחתים, והן השאלה האם אפשר לשלם למרות שהממשלה החליטה לעצור את הכספים הקואליציוניים. בכל מקרה, הרשתות קיבלו תקציב לתשלום המשכורות בלי התוספות אבל שתיהן החליטו לא להעביר כלל את המשכורות למורים כדי ליצור משבר מתמשך.
מהחינוך העצמאי נמסור בתגובה כי "עד תום אוקטובר הושלמו על ידינו ההתניות שהוצגו בהנחיות וזאת למרות הימים הקשים שחלפו מאז פרוץ המלחמה כאשר חלק מהצוות הושבת". כלומר, בחינוך החרדי טוענים שהם עמדו בינתיים בחובות הדיווח המקוצצות. זאת ככל הידוע גם עמדת רשת מעין החינוך התורני בני יוסף של ש"ס.

כמה כוח התנגדות יש למחנה הממלכתי?

אם זה היה תלוי בשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובשר לענייני חינוך חרדי חיים ביטון - הכסף היה עובר מזמן עם או בלי פיקוח. לכל היותר היו מציגים זאת כעוד מקדמה. מה שמסבך אותם הוא החלטת הממשלה להעביר מיליארד שקל למימון הפינוי לבתי המלון מהכספים הקואליציוניים. ההחלטה לא קבעה מאיזה כספים יחולק הכסף והיועץ המשפטי לאוצר עו"ד אסי מסינג קבע שהכסף יילקח באופן יחסי מכל אחד מהסעיפים של ההסכמים הקואליציוניים. המשמעות היא שכדי להחזיר את הכסף לרשתות החרדיות יש צורך בהחלטת ממשלה חדשה, ובימים האלה זה ענין קשה במיוחד משום שגורמים כמו המחנה הממלכתי או השר קיש חוששים מהביקורת הציבורית.
את התמונה מסבכת במידה מסוימת גם עמדת קיש שתומך בהעברת הכספים בכפוף לתנאים. הוא דורש לערוך דיון כולל על כל סעיף בכספים הקואליציוניים של משרד החינוך, ודורש קיש שאם משחררים את הכספים של אופק חדש ישוחררו גם כספים קואליציוניים אחרים: 15 מיליון שקל שמיועדים לתנועות הנוער וחמישה מיליון שקל שמיועדים לכפרי סטודנטים. כלומר, קיש מציב רק מכשול זמני.
היתרון התדמיתי מבחינתו של דיון על כל סעיף הוא שבמקביל לאישור הכספים למורים החרדים, שמתקבל רע מאוד בציבור, תתקבל החלטה רשמית על ביטול של כספים חרדיים אחרים: 150 מיליון שקל לתקציב הישיבות ו־90 מיליון שקל לתרבות חרדית. זה יכול לרכך את הרושם בדעת הקהל. אבל זה יעמיד את המפלגות החרדיות בפני בעיה לא פשוטה. דבר אחד הוא להשלים עם כך שהכספים האלה מתבטלים ודבר אחר הוא להודות בכך בהחלטת ממשלה.
אנשי המחנה הממלכתי מתנגדים להעברת הכספים אבל לא הטילו על כך וטו. לכאורה, אין למחנה הממלכתי יכולת למנוע את העברת הכספים מול הרוב האוטומטי של הקואליציה - 64 ח"כים. עם זאת בכיר במפלגה אמר ש"ההנחה היא שעם התנגדות נחרצת שלנו זה לא יקרה".
מהמחנה הממלכתי נמסר כי "העברת כספים קואליציוניים לכל מטרה שאיננה חיזוק תושבי הדרום והצפון, המשפחות השכולות ומשפחות החטופים, לצד מאמצי המלחמה השונים, אינה נכונה לא כלכלית ולא מוסרית בעת הזו. במחנה הממלכתי הבהירו לליכוד שיתנגדו להעברת כספים קואליציוניים שלא למטרות אלו - הן בממשלה והן בכנסת, בייחוד לפני שטופלו ותוקצבו כלל הסוגיות האזרחיות הנוגעות למלחמה".

קיש מיישר קו עם סמוטריץ'

החינוך החרדי היה על סדר יומו של סמוטריץ' שהודיע בשבוע שעבר כי בדעתו להעביר את הכסף לתשלום תוספת שכר למורות החרדיות. לדבריו, מדובר בהסכם שכר כפי זה שנחתם עם יו"ר רן ארז יו"ר ארגון המורים. סמוטריץ' הודיע כי הסכם אופק חדש למורים החרדים יימשך כפי שהמורים בסקטור הכללי קיבלו את התוספת. בפועל אין כל דמיון בין הסכם קואליציוני על שכר למורים בחינוך פרטי לבין הסכם על שכר למורים בחינוך ממלכתי. מי שמקבל את הנימוק של סמוטריץ' כאילו נוצר הסכם שכר מחייב הוא גם קיש שאמר בתדרוך לעיתונאים אתמול כי "אם המלחמה היתה פורצת לפני חצי שנה אופק חדש לא היה על השולחן. אבל אנחנו אחרי קליטה של 400 בתי ספר חרדים למסגרת ההסכם. אני בעד לקבוע שהמורים בבתי הספר האלה ימשיכו לקבל וכל השאר יחכו".
בפועל המשמעות של עמדה זו אם תתקבל היא שהכנסת אופק חדש לרשתות החינוך החרדיות הפרטיות תהפוך לעובדה. אלא שבפועל למורים ולמורות החרדים אין הסכם העסקה עם המדינה אלא עם הרשתות שבהם הם מועסקים. הרשתות הללו הן בעצם עמותות פרטיות. זאת ועוד, בעוד שבחינוך הממלכתי יש יותר פיקוח על המוסדות ותכני הלימוד - הרי שבחינוך החרדי הדבר לא כך.