שר המשפטים יריב לוין חתם על הארכה של תקנות ההוצאה לפועל בחודש נוסף, זאת עד לסוף פברואר 2024. בהתאם, יינתנו הקלות במערכת ההוצאה לפועל לכלל החייבים והקלות נרחבות עוד יותר לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה. באופן דומה ינהגו ברשות האכיפה והגבייה, גם במרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות.
במהלך תקופת הוראת השעה, כאשר רשם קובע מועד לדיון או מועד להגשת מסמך, יהיה עליו לשקול את הנסיבות ואת המצב המיוחד בעורף ולהתחשב בהם. כמו כן, לא ניתן יהיה לנקוט בהליכים הבאים: עיקול ותפיסת מיטלטלין ורכבים למעט מכירת מיטלטלין ורכבים שכבר נתפסו, צווי הבאה ועוד. לרשם ההוצאה לפועל הסמכות להורות כי הליכים אלה יינקטו גם בתקופת הוראת השעה, אך זאת מטעמים מיוחדים.
1 צפייה בגלריה
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
(צילום: רשות האכיפה והגבייה)

זכאי הגנה

כמו כן, יינתנו הקלות לחייבים המשתייכים לאוכלוסיות שנפגעו כתוצאה מהמלחמה ושהוגדרו כ"זכאי הגנה", ובהם: חיילים, שוטרים, סוהרים, כבאים, הרוגים (מפעולת איבה או מלחמה), חטופים או נעדרים ומאושפזים לתקופה של 7 ימים לפחות (כתוצאה מפעולת איבה או מלחמה).
אוכלוסייה נוספת שתזכה להגנה, הם חייבים - שהם קרובי משפחה של אנשים שהושפעו ישירות ממצב המלחמה, והוגדרו כ"קרוב של זכאי להגנה", ובהם: בן זוג של חייל, בן זוג, הורה או ילד, של חטוף, נעדר, פצוע, או אדם שנהרג בפעולות האיבה או פעולות מלחמה.
כנגד כל "זכאי להגנה" או "קרוב של זכאי להגנה", לא ניתן יהיה לנקוט הליכים שנמנעו בתקופת מצב החירום, ובהם: פתיחת תיק חדש בהוצאה לפועל (למעט לביצוע פסק דין למזונות או למעט בקשה לנקיטת הליך טרם המצאת אזהרה), אלא אם כן צורפו לבקשה ראיות או תצהיר המצדיקים את הגשת הבקשה במצב החירום הנוכחי.
הליכים נוספים שלא ניתן יהיה לנקוט כנגד "זכאי להגנה" או "קרוב של זכאי להגנה", הם "הליכים מבצעיים". כלומר: עיקול ותפיסת מיטלטלין, תפיסת רכבים, צו הבאה, הטלת עיקולים על כספי החייב, על נכסיו או על משכורתו, הטלת הגבלות, קבלת מידע על החייב ועוד.
ואולם, כמו במצב החירום כך גם בתקופת הוראת השעה. רשם הוצאה לפועל יכול להחליט כי ההליכים המפורטים כן יינקטו, אך זאת מטעמים מיוחדים. כמו כן, "זכאי להגנה" או "קרוב של זכאי להגנה" שנקטו נגדו הליכים, יגיש בקשה לרשם והרשם יבטל הליכים שננקטו למרות ההגנה, אלא אם מטעמים מיוחדים, ראה להחליט אחרת.
חייב שבעצמו הושפע מהמלחמה ומוגדר כ"זכאי הגנה" יזכה להגנה באופן שההליכים שבהם לא ניתן לנקוט ייחסמו אוטומטית במערכת וללא כל צורך בהגשת בקשה או הודעה מצידו. אשר ל"קרוב של זכאי להגנה", על מנת שלא ייפתחו נגדו תיקים ולא יינקטו נגדו הליכים, יהיה עליו להודיע בטופס באתר הרשות, כי הוא עונה להגדרה "קרוב של זכאי להגנה".
במרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות שברשות האכיפה והגבייה, ייעשה מהלך דומה, לפיו לא יבוצעו הליכים נגד חייבים המשתייכים לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה, בהקבלה לתקנות.
עוד הקלה שתינתן במרכז לגביית קנסות שברשות האכיפה והגבייה היא שקנסות אשר המועד האחרון לתשלומם חל במהלך חודש פברואר 2024, ייקבע מועד חדש לתשלומם ביום 01.04.2024, אשר עד אליו יוכלו חייבי הקנסות לשלמם ללא תוספות פיגורים.