לאחר תקופה ממושכת שבה ברוב מדינות העולם שררה רמה נמוכה במיוחד של ריביות, העלה היום (ד') הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב (הפד), את הריבית משיעור שבטווח 0 עד 0.25% - ל-0.25% עד 0.5%, לראשונה מאז דצמבר 2018. למרות הערכות קודמות שהמלחמה באוקראינה עלולה לעכב את העלאות הריבית - האינפלציה הגבוהה, הנובעת מצריכה שגדלה במהירות עם דעיכת משבר הקורונה, גברה על המלחמה והביאה לתחילת העלאות הריבית בארה"ב.
משמעות העלאת הריבית הערב במעצמה הכלכלית המובילה, היא שבקרוב מאוד הריבית תעלה בעוד עשרות מדינות ובתוכן גם ישראל. עם זאת, מבין ארצות המערב הייתה כבר חלוצה בהעלאות ריבית, בריטניה, כאשר הבנק המרכזי בה אף העלה את הריבית כבר פעמיים, בדצמבר האחרון ובינואר השנה, לרמה של 0.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
הגידול בביקוש לרכישת מוצרים ושירותים, עם דעיכת משבר הקורונה בעולם ובישראל, הוא שזירז בחודשים האחרונים את העלייה במחירים, כאשר מנגד הקיטון בהיצעים, בשל בעיות ועיכובים בייצור ובהובלה הימית, הביאו לתוצאה הקבועה, המלווה מצבים כאלה: עליות מחירים.
בשל כך, האינפלציה בארה"ב עלתה כבר לשיעור שיא של 7.5% ב-12 החודשים האחרונים, וב-34 המדינות המפותחות המשתייכות לארגון ה-oecd (בהן ישראל), האינפלציה הממוצעת כבר זינקה בינואר ל-7.2%, בארצות אירופה היא נושקת ל-6% ובמדינות אחדות היא מגרדת ואף עוברת את ה-10%, כמו באסטוניה (11.3%) ובצ'כיה (9.9%).
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר במסיבת העיתונאים שהתקיימה הערב לאחר החלטת הריבית, כי הוא צופה שהאינפלציה תחזור ל-2%, אבל זה ייקח זמן רב יותר ממההערכות שהיו עד כה. "כל עוד שוק העבודה נשאר חזק אנחנו מצפים שהאינפלציה תתמתן לכיוון ה-2%", אמר פאוול.
דווקא בישראל האינפלציה בחישוב 12 החודשים האחרונים עדיין נמוכה יחסית לשאר העולם (3.5%), למרות גל ההתייקרויות שחווינו מאז ראשית השנה ושהצטבר כבר לעלייה של 0.9% בחודשיים הראשונים של שנת 2022. אולם, השיעור הזה עלה מעבר לרף של היעד שקבעה הממשלה לאינפלציה השנה, 1% עד 3% - היעד שנקבע ברציפות מאז 2002 - ובמצב הזה אין כעת מנוס מהעלאת ריבית בישראל, כנראה כבר בהודעה הקרובה של בנק ישראל ב-11 באפריל. התחזית היא שהריבית בארץ תעלה מ-0.1% ל-0.25%.
עלייה בריבית הבסיסית בישראל תגרור מיד עלייה בריבית הפריים מ-1.6% כיום ל-1.75%, וכנראה שהעלאות ריבית נוספות יתבצעו בהמשך השנה. המשמעות היא מיידית: צפויה בלימה מסוימת בעליית המחירים במשק ובכלל זה של הדירות, עקב התייקרות המשכנתאות. וזאת כבר תוצאה טובה, לאחר ששלשום התברר כי עליית מחירי הדירות בארץ הגיעה כבר לשיא מזה 11 שנים - 13% בשנה.
בכל מקרה, העולם נכנס הערב לעידן חדש, שבו המומחים מעריכים שהריבית תתחיל לטפס בהדרגה לגבהים שידענו לפני שנים. בארה"ב כבר חוזים שיהיו 3-5 העלאות ריבית עד האביב או הקיץ בשנה הבאה והריבית תגיע ל-1.5%. בישראל התחזיות מתונות יותר, אולם חלק מהחזאים צופים ריבית של אחוז שלם כבר בעוד כשנה.